Verdens bedste fodboldspiller nogensinde


Antaeus
 Share

Stem på bedste fodboldspiller nogensinde  

88 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Havde vi slået Brasilien og røget i semi-finalen til VM 1998 var han sikkert røget ind på listen hos Pelè.
Jamme Laudrup er da på Pelés liste.
Claudio Caniggia fra Argentina, er også en af mine helt store personlige favoritter. Han nåede dog aldrig at udnytte sit potentiale til det helt store. Derfor bliver han aldrig nævnt. Det hjalp heller ikke at landstræneren vragede ham pga. hans lange hår. 

Caniggia blev taget for kokain hvis jeg ikke husker helt forkert.

Sammenligning er selvfølgelig næsten umuligt og alligevel elsker vi at gøre det - de store cykelryttere - le mans vindere - formel 1 - fodboldspillere - atletik osv osv.

Altid spændende at se tilbage på de store legender ifht. i dag.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Et svært valg, da en del af spillerne er fra før min tid. Jeg har stemt på Pele, men ud fra, hvad jeg har hørt, da jeg aldrig selv har set ham spille.

Jeg kan se at Maradona fører, men ham kunne jeg aldrig finde på at stemme på, da jeg synes, at han er en skovl. Desuden virker det også lidt overvurderet på mig, ligefrem at kalde ham den bedste nogensinde.

Zidane kan jo også afgøre en kamp helt alene (bare spørg englænderne :tongue: )

Link to comment
Share on other sites

Simon: Ja han blev også vraget. Batistuta blev også vraget, men valgte at blive klippet, så han kunne være med. Passarella havde studeret videoer af kampene og lagt mærke til at spillerne brugte meget tid på at rette/rode ved deres hår. For at rette fokus mod spillet forlangte han at alle spillerne klippede håret af.

Caniggia blev taget for kokain hvis jeg ikke husker helt forkert
Ja det blev han også i 1993. Han var dog med til VM i 1994 på forelangende af Maradona.
Link to comment
Share on other sites

Har stemt på Maradona... Han var en klasse spiller, og jeg fulgte trofast Napolis kampe. B)

Pelé var også superb, men da jeg ikke selv har "oplevet" ham, får han ikke min stemme.

I øvrigt synes jeg, Van Basten er en af verdens bedste angribere nogensinde - surt han stoppede så tidligt :( Forstår ikke han ikke er på listen?? Hvis der er plads til fx Ronaldo!!

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

hmm det virker for mig som om der er en for kraftig overvægt af angebs spiller. hvorfor nu det? imo mangler der helt klart forsvarsspillere. et hvert holds fundament. gode forsvars spiller skasl være komplette og må altså ikke være fx svag i hovedspil eller langsom hvorimod opspillet ofterst er formet efter angribernes og evt. wingens forcer (hvilket jo ert forunuftigt nok :) ). de defensive midtbaner er sammen med wingen ansvarlig for opspillet og de må IKKE miste bolden. under ingen omstændigheder. det er angrebsspillerne der skal smide bolden væk :D (jaja j/k )

udover det så tæller antal mål intet hos mig. man må da min bruge effektivitet og assists burde også tælle med. samt deres evne til at skabe noget.

stemte Franz Beckenbauer (det havde i nok gættet )

Link to comment
Share on other sites

Det er svært ikke at være fokuseret på de spillere man selv har oplevet - men nu er jeg heldigvis gammel nok til at havet set f.eks. George Best på TV :lol:

Den spiller der har gjort stærkest indtryk på mig var klart Johan Cryuff - stærk efterfulgt af Beckenbauer. Begge var spillere der havde noget som ingen andre i deres tid. Cruyff kunne en tand mere med bolden en tyskeren - og han var på mange måder mesteren bag en helt ny måde at spille fodbold på - i en tid hvor spillet bevægede sig mod noget mere fysisk.

Der blev lavet mange grove frispak i fodbolden fra 1975 og 15-20 år frem - på den front er spillet blevet bedre. Men Holdlænderne spillede smuk, smuk bold - og bedst af alle var Cruyff.

Jep Maradona kunne drible og skyde bedre - men alligevel...

Link to comment
Share on other sites

Jep Maradona kunne drible og skyde bedre - men alligevel...

Rent teknisk var Maradona i en klasse for sig. Der er hverken før eller siden set en spiller som på den måde kunne trylle med bolden, hvilket i mine øjne gør ham til den bedste igennem tiderne.

Jeg husker tydligt, da jeg første gang stiftede bekendtskab med ham, da jeg var en bette knægt tilbage sidst i 70erne. Det var i pausen af en af Sportslørdags engelske tipskampe. De viste et par klip fra en venskabskamp mellem England og Argentinas daværende verdensmestre på Wembley. Kommentatoren har inden indslaget sagt, at nu skulle vi se den nye Pele. Argentina har bolden i højre side omkring midterlinien, der sparkes en lang aflevering frem på tværs af banen mod det fjerneste hjørne af englændernes straffesparksfelt. Afleveringen ser ud til at ville ende imellem de engelske forsvarsspillere, der er ikke en argentiner i nærheden. Pludsligt kommer han flyvende ind i billedet ude fra venstre fløj, tager et kæmpe spring op foran den engelske forsvarsspiller som skulle til at heade væk, tæmmer bolden med brystet imens han snurrer rundt, hvorefter han stadigt hængende i luften flugter bolden op i det fjerneste målhjørne uden chance for den engelske målmand. :blink:

Link to comment
Share on other sites

[Jeg husker tydligt, da jeg første gang stiftede bekendtskab med ham, da jeg var en bette knægt tilbage sidst i 70erne.

Du var sikkert omkring samme alder som jeg havde da jeg først i 70erne så Ajax vinde europacuppen 3 år i træk - anført af en fantastisk Cruyf..... jeg kan huske de kampe endnu - eg måtte plage for at få lov til at blive oppe og se dem - den ene gang var jeg så heldig at jeg sulle være alene hjemme for første gang til ud på aftenen - da mine forældre kom hjem lidt over 21, så forbarmede de sig over den ulydelige knægt forand skærmen og lod mig se kampen færdig :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var for ung til VM 1978, så det første VM jeg kan huske er 1982.

Og her står brasserne mejslet ind som det bedste fodbold jeg har set "mens det skete".

Det er jo den vidste midtbane de havde dengang Zico, Eder, Falcao og Sokrates. :w00t::w00t::w00t: Det var jo stjernespillerer hele bundet og så havde de også Junior som offensiv back. Det er ret vildt at tænke sig, hvad det kunne være blevet til med dette hold, hvis de havde haft en god målmand, et bare lidt bedre forsvar og havde en eller to giftige angribere.

Kampene Brasilien-Argentina (3-1) og Brasilien-Italien (2-3) fremstår stadig som nogen af de bedste kampe jeg har set ever. For hulen da, brasserne havde jo 15 giga-chancer mod permoladedrengene. Men de angibere kunne bare ikke score - det var jo stort set Zico og Eder som stod for alle målene.

Link to comment
Share on other sites

For mig var VM i Argentina 1978 det første "rigtige" VM. Her var Mario Kempes øjeblikkets stjerne.

Jeg er enig i, at VM i 1982 havde nogen fantastiske kampe. Kampen Brasilien - Italien var lige ved at tage livet af stakkels Svend Gehrs, som var totalt partisk i sin kommentering. For ham fandtes der kun ét hold, og det var Brasilien. Efter min mening må det skyldes at hans erindringer om fortidens præstationer i 1958 gik forud for den virkelighed, som foregik på banerne. For i 1982 udmærkede Brasilien sig primært ved et meget råt og brutalt spil. Som de fik lov til at slippe afsted med, da ingen dommer turde dømme retfærdigt mod dem.

Der var f. eks. en situation, hvor (Junior?) sprang op i sit eget straffesparksfelt og tog bolden ned med en hånd løftet højt over hovedet. For ethvert andet hold havde det givet straffespark. Men ikke når det var Brasilien, som gjorde det. Joao Havelanges straf rakte langt, og dommerne vidste det.

Normalt holder jeg med England, men i lige netop det VM endte jeg meget undtagelsesvis med at holde med Tyskland, som havde et virkelig stærkt hold. Efter deres skandalekamp mod Østrig leverede de i semifinalen mod Frankrig en af de mest medrivende og spændende kampe, jeg nogensinde har set.

Jeg skrev lidt om den forleden i en anden tråd, men efter hukommelsen endte ordinær spilletid 1 - 1. I den forlængede spilletid kom Frankrig foran 3 - 1, men så kom Rummenigge på banen. Skadet, men alligevel med klasse til at trække sit hold op igen. 3 - 3 blev slutresultatet. Straffesparkskonkurrence! Og den var fantastisk.

Nu er det efterhånden 22 år siden, så måske er minderne ikke længere 100% historisk korrekte, men jeg erindrer den store forsvarsspiller Hans-Peter Briegel slentre nonchalant hen til bolden og uden de store bekymringer hamre bolden i mål. Om det var sejrsmålet husker jeg ikke, men den lille (Stieleke?) kastede sig fuldstændig vild af begejstring om halsen på den store mand. Det var som Gøg og Gokke udsat for fodbold :lol:

Det er en af de mest medrivende fodboldkampe, jeg nogensinde har set :)

Link to comment
Share on other sites

Jamen det var da kampen hvor Schumacher slagtede en franskmand og som desuden gik i straffesparkskonkurrence. Schumachers slagtning var så vild at jeg for altid har foragtet Tyskland.

Svarer det ikke til at hade alle tyskere, fordi de startede 2. verdenskrig? Toni Schumacher burde have været smidt ud og idømt en årelang karantæne for den svinestreg, men det kan man vel ikke bebrejde resten af holdet. Iøvrigt var den episode, dramatisk som den var, med til at gøre kampen til en enestående oplevelse, som man husker mange år efter.

Toni Schumacher var dog kun en parantes ved det VM. Den store stjerne var Karl-Heinz Rummenigge. Han konkurrerede med Paolo Rossi om topscorerværdigheden, og de sluttede vist begge med seks mål. Men et af Rummenigges mål var scoret i straffesparkskonkurrencen, så det talte ikke med i topscorerkonkurrencen. Rummenigge og Rossi var to profiler på allerhøjeste niveau. Meget forskellige, men verdensklassespillere. Også historisk.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke lidt som at skulle svare på hvem der sku have været den største musiker gennem tiderne ? Lader sig ikke gøre.... Men alligevel har jeg stemt på Zidane :unsure: Fornyligt sad jeg og så en af Zulu's programmer om klassisk fodbold, og i den forbindelse var det mere end i øjenfaldende at tempoet i spillet er forøget drastisk. Ja, vi ska ikke meget længere tilbage end til f.eks. 70'erne, før det ligefrem ser ud som om spillerne går rundt på banen. Set gennem nutidens øjne, ser det næsten komisk ud. Som om at det er 22 Jan Mølby'er på banen samtidigt. Nu vil jeg dog ikke anfægte at talentmasse dengang, som nu, ikke skulle være lige så validt. Talent er jo ikke noget der går inflation i, om man så kan sige. Men for mig. Ja, så er barren blevet hævet betydeligt. I mine øjne er der ingen tvivl om at Carl Lewis var en bedre sprinter end Jesse Owens og ligeså er jeg heller ikke i tvivl omkring hvorvidt Bobby Charlton var en bedre spiller end Zidane - det var han ikke. Spillet idag er anderledes, end det var dengang. Det kræver mere af spillerne, meget mere. Måske bør man være lidt varsom med ikke at lade sig søbe hen i romantisk nostalgi, hvis man godt vil have et reelt billede af hvem der rent faktisk var bedst. For det bliver man jo hurtigt kan blive forfalden til, skønt som det er.

Anyways... om det er Zidane, der er den bedste ?! - Det tror jeg ikke, måske er det Maradona, måske er det..... ja, jeg aner det ikke. Men for fanden hvor er Zidane dog alt for vild og hvor det dog bare lækkert lækkert lækkert, at der er god bal i tv for tiden :)

Lille sidenote: Pele's liste = Bah humbug! Populistisk nonsense. Pele er en gammel bøllehat. Hva i fa.... laver Mia Hamm på den liste ?? Det er sku for plat.

Edited by jhax
Link to comment
Share on other sites

tempoet i spillet er forøget drastisk. Ja, vi ska ikke meget længere tilbage end til f.eks. 70'erne, før det ligefrem ser ud som om spillerne går rundt på banen.
prøv at se nogle af de gamle tennis kampe med Bjørn Borg - det er helt vildt så langsom det går.

1982 Tyskland - Frankrig:

Wauv for en kamp - Mht. Rummenigge blev han ikke først taget ud og så senere sat ind igen (lyder usandsynligt, men sådan husker jeg det) eller var han bare skadet og blev sat ind alligevel - Nogle der kan huske det?

Og Brasilien - Italien - en anden fantastisk kamp.

Link to comment
Share on other sites

1982 Tyskland - Frankrig:

Wauv for en kamp - Mht. Rummenigge blev han ikke først taget ud og så senere sat ind igen (lyder usandsynligt, men sådan husker jeg det) eller var han bare skadet og blev sat ind alligevel - Nogle der kan huske det?

Jeg er ret sikker på, at han blev holdt på bænken p.g.a. en skade, indtil den forlængede spilletid var igang, og Frankrig var foran med 3 - 1. Træneren havde sikkert håbet på at kunne spare ham til finalen, men bagud med to mål var der jo ikke noget at tabe.

Pudsigt, som vi er flere, som kan huske netop Tyskland - Frankrig og Brasilien - Italien fra det VM, som nogle af de bedste fodboldkampe nogensinde. Dengang i 80'erne kunne man spille fodbold ;) . Nå, nu lyder jeg som en pensionist, som forlanger Harald Nielsen på mål igen :lol:

Link to comment
Share on other sites

1982 Tyskland - Frankrig:

Wauv for en kamp - Mht. Rummenigge blev han ikke først taget ud og så senere sat ind igen (lyder usandsynligt, men sådan husker jeg det) eller var han bare skadet og blev sat ind alligevel - Nogle der kan huske det?

Jeg er ret sikker på, at han blev holdt på bænken p.g.a. en skade, indtil den forlængede spilletid var igang, og Frankrig var foran med 3 - 1. Træneren havde sikkert håbet på at kunne spare ham til finalen, men bagud med to mål var der jo ikke noget at tabe.

Han kom først på banen i den forlængede spilletid pga en skade. :)

Link to comment
Share on other sites

Uden tvivl Maradona.. Den mand var bare genial.Lignende teknik er aldrig set, og vil aldrig ses.

Må jeg låne din krystalkugle?

(sorry, men det kan du vel strengt taget ikke vide en hujende fis om?)

Jeg stemte i øvrigt på Pelé - udfra en helhedsbetragtning og fordi jeg lige har spist røget filét, hvilket jo nærmest rimer...

Link to comment
Share on other sites

Absolut ingen spillere i nutidens fodbold kan nærme sig Maradonas kvaliteter som supertekniker. ABSOLUT ingen. Den mand var speciel..

Tror de fleste fattede din holdning efter første tilkendegivelse.

Men at sige, at der ALDRIG vil ses lignende eller bedre igen... Tjah, det er i min bog ikke en "hurtigste knallert på molen"-kommentar. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share