Prilepin's table


mlla
 Share

Recommended Posts

HE HE :lol: Har fundet lidt, mener da også at ha forstået hvad det går ud på i store træk.

Nu er mit spørgsmål måske heller ikke så heldig formuleret, det jeg mente var hvordan bruger man den i praksis. Kan man bare følge den slavisk eller skal man tage nogle forbehold. Nu er jeg jo bare en glad amatør, kan jeg bruge den bare sådan udenvidere?

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt overføres til at træningsprogram uden de store ændringer. Prøv dig frem og modificer evt lidt i forholdende mellem intensitet og volume hvis det er for let eller for tungt.

Du vil se at næsten alle periodiseringsprogrammer til fx styrkeløft, benytter sig af forhold der minder om dem givet i Prilipins tabel.

Link to comment
Share on other sites

Husk lige at Prilipins table IKKE er et forslag til en progressionscyklus eller noget andet. Det er udelukkende en model over hvor mange reps man gennemsnitligt kan tage ved en given intensitet, uden at miste eksplosivitet. Derudover er det en model for hvor mange løft det er optimalt at lave ved en given intensitet.

Så reelt set gælder det kun for dynamisk træning. Der sker jo ikke noget ved at tage flere reps end Prilipins table anbefaler. Det er så bare nogle andre styrkekvaliteter man opbygger. F.eks styrke-udholdenhed. Absolut styrke etc.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

IKKE er et forslag til en progressionscyklus eller noget andet

Den kan vel godt følges, hvis man helt tiden sørgen for at lave en progression,

som holder sig inden for de afstukket rep.

Ex. ved en intinsitet på 80-89% forskriver tabellen at rep skal ligge inden for 10 - 20 optimale antal er 15 med 2 -4 rep pr. sæt ( det er jo ikke så langt væk fra den alm. 5x5)

når man så bevæger sig over de 4 rep pr. sæt er det vel tid til at øge vægten,

altså hvis man ex. tager 6 rep(1sæt) 5 rep (2sæt) osv skal man vel bare øge vægten så man igen lander på 2-4 rep pr sæt eller er det helt i skoven :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Prøv at læse TJ's svar igen. Pirelpins tabel siger noget om kvaliteten af øvelsen,ikke noget om hvor stor hypertrofi respons denne øvelse medfører.

Pirelpins tabel er velegnet, hvis dit mål er forøget styrke/hurtighed. Pirelpins tabel siger intet om hypertrofitræning!!

Link to comment
Share on other sites

Nej det er jeg klar over, men jeg er nu heller ikke interesseret i hypertrofi, synes min overarme er store nok :lol: ( 170cm 67kg oarm 34cm ,det er alt rigeligt for mig, for min skyld måtte jeg da godt skrumpe, bare jeg bliver stærkere :) )

Jeg er går udelukkende efter funktionelstyrke/styrke og det er vel det Prilipins table

er baseret på.

Ifølge TJ`s svar "er det IKKE er et forslag til en progressionscyklus", men hvis man følger rep pr sæt og optimale antal rep, ved en given intensitet, er det vel "bare" at sørge for der er progression fra gang til gang, eller er det en dårlig ide at gøre det på den måde :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share