Eksperthjælp ønskes


Fistandantilus
 Share

Recommended Posts

Jeg er kommet ud for noget MEGET underligt.

Min højre arm er er blevet slappere, og jeg har ikke den fjerneste idé om, hvad det kan være.

Det gælder primært biceps, men også triceps er ramt.

Jeg syntes gennem en uge eller to, at jeg var blevet slappere i biceps, men lagde ikke det helt store i det i starten. For 3 uger siden blev jeg dog meget opmærksom på problemet.

Min gamle max i db-curls er 6x27,5, hvor venstre arm til sidst ikke kunne klare mere.

Jeg testede så for at se, hvor jeg lå henne af nu.

Jeg kunne uden besvær tage 5 med venstre, mens jeg kun fik én med højre, og kun fordi jeg cheat-curlede for vildt. :(

I triceps plejede den højre også at være stærkest. Det er dog ikke tilfældet længere. Dog er styrkeforholdet ikke ændret så radikalt som i biceps.

Jeg kan INTET mærke. Der er ingenting, der gør ondt eller lignende. Styrken er bare forsvundet fra højre arm!

Jeg har ikke bemærket ændringer i resten af kroppen. Skuldrenes styrke er uforandret.

Det går mig ufattelig meget på, og jeg er virkelig ved at få nedtur på over det.

Hvis der er nogen, der kan lede mig på sporet af, hvor problemet ligger, vil jeg være meget taknemmelig. :)

(Latterlige kommentarer omkring højre arm frabedes, da det er et meget seriøst problem for mig, og jeg ikke kan se noget humoristisk i det.)

Link to comment
Share on other sites

Hej du :)

Jeg er absolut ikke ekspert på det område, men mine tanker henledes på noget med en nerve i klemme ?? Bare et lille forslag her midt om natten....

Racer

Hej Racer. :)

Jeg har overvejet det, men jeg tror bare, man kan mærke, når nerver er i klemme (smerte). Det er dog ikke noget, jeg har det mindste forstand på.

Link to comment
Share on other sites

En go bekendt havde pludselig noget med en nerve i nakken, mener jeg det var....

Ikke noget der smertede, men hold da kæft en tynd lille arm han fik..

Og brystet i samme side stod osse a :cry: det krævede operation at få det hele til at virke !!

Det var så ikke for at male fanden på væggen.. Som sagt, jeg ved det ikke. Gætter bare !!!

Link to comment
Share on other sites

Hvis der er nogen, der kan lede mig på sporet af, hvor problemet ligger, vil jeg være meget taknemmelig. :)

(Latterlige kommentarer omkring højre arm frabedes, da det er et meget seriøst problem for mig, og jeg ikke kan se noget humoristisk i det.)

Der er somme tider at når at problemet er størst, at der er mest brug for humor :)

Neurale tilpasninger ?

Eller sådan noget, jeg har somme tider, iøvrigt fra jeg var helt ung, haft

nogle tidspunkter, hvor jeg var så svag i fingrene, at jeg næsten ikke

kan holde en kop kaffe.

Så stak jeg pegefingeren igennem øret på koppen, for at være sikker på ikke at tabe den.

Får du nok vitaminer, mineraler og sundt fedt ?

Eller har du bare trænet for hårdt og for ofte i for lang tiid, så kroppen

via nervesystemet holder igen nu ?

Iøvrigt synes jeg min styrke varierer meget hele tiden.

Hvor meget er den højre arm svagere i % cirka ?

Hvilken vægt passer i højre arm for at du kan lave det samme som med venstre ?

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Er der en mulighed for at du er kommet i overtræning, det vil sige at netop den arm er din stærkeste og du muligvis har trænet den træt?

Man kommer ikke "bare i overtræning med én arm". ;)

Fist > Jeg oplever selv, det samme til tider, at min højre arm (som er den stærkeste) til tider bliver lidt svagere og ikke kan tage så mange reps, kg, whatever.

Dog er det IKKE i så udtalt grad som du nævner der.

Har du problemer i andre øvelser (bænkpres, military etc.) ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg oplevede engang noget lignende. Jeg var faldet i søvn på en græsplæne i en ordentlig brandert, og det var åbnebart lykkedes mig at sove på den højre arm hele tiden. Dagen efter havde jeg ingen styrke i den højre arm. Det gjorde ikke ondt, og jeg havde fuld bevægelighed, men styrken var forsvundet på mærkelig vis. Det var egentlig en ret syret oplevelse. Problemet aftog dog stille og roligt med tiden, så det var helt væk nogle uger efter.

Link to comment
Share on other sites

Fra tråden om skader lige nu.

Jeg er inde i den værste krise i min træningstid, som i kan se i min tråd.

Derudover har jeg haft kroniske småskader i mine underarme, siden jeg startede med at træne.

Ellers har jeg aldrig haft nogen, der var værd at skive hjem om.

(Det gælder selvfølgelig ikke, når man dummer sig ved at smadre fingre og fødder med diverse vægte ;) )

Der kan man bare se, kroniske småskader i underarmene :)

Mon det er her, at årsagen skal findes ?

God bedring, og pas nu på armene,

de er vigtige for DIFD medlemmer :)

Ses...

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som en påvirkning af en nerve. Om det er en trækskade, afklemning, kemisk påvirkning eller hvad, kan jeg ikke sige her over nettet uden at se dig, men er ret sikker p det første.

Prøv at stikke dig selv med en nål el. lign rundt omkring på skulderen, overarmen og underarmen og se om der er områder, der er under éller overfølsomme?

Gå til din læge med det samme, så du kan få at vide hvad det er , ikke? ;)

Moos havde noget lignende og det var efter min beste vurdering (støttet af en overlæge i skulderkirurgi jeg diskuterede det med) et let trækskade af nogen ad de nerver, der innerverer armen. Det er gået over i løbet af nogen uger ;) Men alligevel: Afsted til lægen.

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Den slags oplever jeg nu også, at styrken kan svinge dramatisk fra arm til arm.

Disse perioder er simpelthen perioder hvor jeg har trænet meget biceps, og udover det taget tunge rows og chins osv.. Det er ens CNS ikke specielt glad for på længere sigt.

Det plejer dog at gå i sig selv igen, ved at jeg laver dumbell curls og altid starter med den arm der er slappest..

Dvs. du tager en vægt du kan løfte 5-6 gange med den slappe og så løfter du den 5-6 gange, og det samme antal med den anden arm, selvom den kan løfte meget mere.

Så plejer det at udligne sig.. Så tag en light biceps periode, hvor du ikke tæsker dem særlig meget.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du netop, som Blackmoore skriver, har spændt meget i nakken, så kan de muskler der ligger omkring nerverne til armen i daglig tale kaldet scalenerporten komme til at stå meget spændt og simpelthen afklemme nerverne til hele armen.... :(

Nu nævner du selv biceps som den mest symptomatiske samt udfald i triceps!

Hvis du kigger på nedenstående tegning kan du se at den første nerve C5 i plexus brachialis løber ud i toppen mellem de to scalenermuskler...

C5 afgiver både til n. musculocutaneus som innerverer biceps samt n. radialis som innerverer triceps.... dvs. hvis denne gren afklemmes så vil der være en nedsættelse i innervationen til begge muskler, hvorfor du ikke kan løfte nær så meget som tidligere!!

Som du også kan se ud af tegningen udgøres begge nerver af tilskud fra flere grene i plexus brachialis - derfor fungere dine muskler stadigvæk men dog ikke på fuld kraft

Problemet med en sådan afklemning er at nerven tager skade hvis det har stået på i længere tid, hvorfor det er vigtigt at finde ud af (som jsc skriver) hvad den helt præcise årsag er ... så afsted til din læge!!!!

post-5-1087478706.gif

Link to comment
Share on other sites

Moos havde noget lignende og det var efter min beste vurdering (støttet af en overlæge i skulderkirurgi jeg diskuterede det med) et let trækskade af nogen ad de nerver, der innerverer armen.

Præcis :)

Jeg havde også en periode for nogle måneder siden, hvor jeg lige pludselig mistede stort set al kraften i højre arm, især biceps og den laterale deltoid. Jeg begyndte ved en kiropraktor, der mente at det var en diskusprolabs ( Men dette er senere blevet afvist af en neurolog) der ugentligt knækkede min ryg og skulder, og i løbet af et par måneder, kan jeg nu ikke længere mærke nogen forskel på højre og venstre arm :)

Men jeg er helt enig; det er en virkelig ubehagelig følelse, når man står og lige pludselig knapt nok kan bevæge sin arm :(

Men afsted til lægen, og god bedring :)

Link to comment
Share on other sites

Hej H.....

Tror helt ærligt du skulle prøve at "vanke" med venstre noget mere, i stedet for at bruge højre hele tiden.... Den får jo nærmest aldrig lov til at restituere.

Ved at veksle lidt mellem højre og venstre et stykke tid, skulle problemet være løst.... :4thumbup:

Og det siges også at venstre bliver kaldt "the stranger" indtil den kender rytmen.....

Ses champ, god bedring

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share