Vægttab kun med mad


Silenced
 Share

Recommended Posts

Den person der skal leve af det her kan IKKE dyrke motion.

Jeg vil bare lige høre om denne kostplan ser ok ud eller om der er noget der skal rettes

Morgen

Ylette : 2,5 dl

Ymerdrys : 10 gram

Pære : 1 stk

Formiddag

Grovbolle : 1 stk

Skæreost 20% : 20 gram

Æble : 1stk

Frokost

Rugbrød : 30 gram

Kyllingbrydt: 27 gram

Blandet salat: 500 gram

Eftermiddag

Knækbrød : 2 stk

Skæreost 20% : 20 gram

Hamburgryg : 18 gram

Gulerod: 1 stk

Aftensmad

Kartoffel : 150 gram

Kalkun : 150 gram

Salat : 350 gram

Dressing : 20 gram

Sen aften

Knækbrød : 1 stk

Skæreost 20% : 20 gram

Samlet energifordeling

Protein : 105 gram = 29%, Kulhydrat : 191 gram = 53%, Fedt : 29 gram = 18% Samlet kalorietal 1442 kcal.

Lyder det godt nok for en der IKKE dyrker motion???

Link to comment
Share on other sites

Det kommer jo an på din vægt og dit køn og hvad betyder ingen motion? Ligger du i din seng hele dagen uden at røre en muskel eller hvad? Hvis jeg ikke dyrkede motion var det nok det kalorieindtag jeg skulle ned på og jeg vejer 76 kg, men mit stofskifte er også ret lav efter godt et års mere eller mindre konstant diæt.

Link to comment
Share on other sites

Det er en fornuftig kostplan i har fået sat sammen.

Jeg går ud fra, at det er et eksempel og der varieres lidt mellem fødevarerne. Det der måske kunne forbedres var et tilskud af fiskeolie, hvis ikke fed fisk indgår et par gange om ugen.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Fisk indgår desværre ikke da hun ikke kan li det.

Ja kosten bliver varieret mere. Har siddet og skrevet ned hvad hun kan li og skal itl at lave en kostplan for en hel måned. Når den så er lavet er det jo bare at rykke rundt på tingene så kosten bliver varieret måned efter måned

Hun får vitaminer og fiskeolie ved siden af..

Med INGEN motion mener jeg INGEN motion... Huna kan gå på toilettet..

Hun er 165cm vejer 92kg.

Link to comment
Share on other sites

nope.

Problemet er at hendes nerver i benene er smadredt + hun har fået en ny disk + slidgigt i ryggen.

Der er intet lægerne kan gøre..

Derfor kan hun kun gå ca 800m pr dag og det gør hun

Hun har ydermere fået et træningsprogram fra RASK hun kan lave. Af alle de øvelser der er kan hun kun ca lave halvdelen.

Problemet er IKKE at hun ingen muskler har. Problemet er det lag fedt udenpå..

En øvelse hun kan lave som hun laver konstant er mavebøjninger, hvor man kun lige løfter skulderbaldet fra gulvet. Der laver hun 3 sæt af 50. Så muskler er der...

Men tilbage til det oprindelige sp. som var om kostplanen var go nok eller om jeg er helt hen i vejret...

Hvad synes I?????

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som noget i stil med det min mor har. Kostplanen lyder god i hvert fald indtil vanen er på plads.

Det ville måske være en fordel at skifte noget af knækbrødet ud med rugbrød. Det mætter meget bedre.

Jeg synes at der er meget ost i planen, men det er måske en yndlingsspise?

Noget af det man skal huske, når man er på slankekur er at vindruer og blommer indeholder rigtigt meget sukker i forhold til deres vægt.

Edited by bls
Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg synes, at det lyder som et udemærket energiindtag, som dog nok kunne sættes lidt op.

Nedenstående er klippet fra min egen log:

Der er flere, der har spurgt efter formlen for udregning af kcal behov, så jeg syntes lige, at jeg kunne skrive det hele ind.

Formlen anvendes på Ubberup Højskole - skolen fra Livet er fedt-programmerne.

Som nævnt i Stefs log er udgangspunktet, at kcalbehovet svarer til den vægt, som man ønsker at have. Dette betyder, at der ikke skal ændres noget i kcal behovet, når målvægten er nået, idet kcal-behovet hele tiden er lagt an på denne vægt.

Mænd:

19-30 år: 0,064 * idealvægt + 2,84

31-60 år: 0,0485 * idealvægt + 3,67

61-75 år: 0,0499 * idealvægt + 2,93

75- år: 0,035 * idealvægt + 3,43

Kvinder:

19-30 år: 0,0615 * idealvægt + 2,08

31-60 år: 0,0364 * idealvægt + 3,47

61-75 år: 0,0386 * idealvægt + 2,88

75- år: 0,0410 * idealvægt + 2,61

Denne formel udregner basisenergibehov i KJ som ganges op med aktivitetsniveau og divideres med 4,2 for at komme fra KJ til kcal.

Aktivitetsniveau er følgende:

Rullestol eller sengeliggende: 1,2

Stillesiddende arbejde med få tilfælde af forflytninger og begrænset aktivitet i fritiden: 1,4-1,5

Stillesidden arbejde med en vis aktivitet og begrænset aktivitet i fritiden: 1,6-1,7

Hovedsageligt stående arbejde ex. butik: 1,8-1,9

Betydelig grad af sport eller anden hård fysisk aktivitet i fritiden (30-60 min. 4-5 gange pr. uge): +0,3

Tungt arbejde eller meget høj fritidsaktivitet: 2,0-2,4

Det daglige kcal underskud på ca. 500 kcal, som flere andre taler om er således indregnet i denne formel.

Udregning for kvinde 31-60 år med en idealvægt på 63 kg er således:

((0,0364 * 63) +3,47) * 1,3 (standardaktivitetsniveau) * 1000 / 4,2 = kcalbehov pr. dag = 1783 kcal pr. dag

Som anført anvendes denne beregningsmetode på Ubberup Højskole. Du angiver, at vedkommende er kvinde og er 162 cm. høj, hvorved en målvægt sagtens kan være 62 kg. Ved indsættelse af 62 kg i formlen fås 1773 kcal pr. dag ved et aktivitetsniveau på 1,3 - det vil sige meget begrænset fysisk aktivitet i fritiden.

Nu skal jeg absolut ikke gøre mig klog på motion, og det lyder til, at lægerne har defineret den mængde motion, som vedkommende kan klare. Helt forsigtigt og uden at have belæg for det - med nervebaner i benene og gigt in mente - vil jeg dog helt stille hviske ordet "styrketræning". Du skriver, at vedkommende kan lave halvdelen af de øvelser, som er angivet i programmet - og er det egentlig ikke også ok? Hvis øvelserne laves kontinuerligt 2-3 gange pr. uge ca. 1 time af gangen, svarer det vel nogenlunde til den anbefalede mængde af styrketræning her på MOL. Jeg er absolut novice på dette område, men ellers kan du læse mere om styrketræning her på sitet.

Held og lykke med projektet.

MVH

loa

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg synes, at det lyder som et udemærket energiindtag, som dog nok kunne sættes lidt op.

Nedenstående er klippet fra min egen log:

Der er flere, der har spurgt efter formlen for udregning af kcal behov, så jeg syntes lige, at jeg kunne skrive det hele ind.

Formlen anvendes på Ubberup Højskole - skolen fra Livet er fedt-programmerne.

Som nævnt i Stefs log er udgangspunktet, at kcalbehovet svarer til den vægt, som man ønsker at have. Dette betyder, at der ikke skal ændres noget i kcal behovet, når målvægten er nået, idet kcal-behovet hele tiden er lagt an på denne vægt.

Mænd:

19-30 år: 0,064 * idealvægt + 2,84

31-60 år: 0,0485 * idealvægt + 3,67

61-75 år: 0,0499 * idealvægt + 2,93

75- år: 0,035 * idealvægt + 3,43

Kvinder:

19-30 år: 0,0615 * idealvægt + 2,08

31-60 år: 0,0364 * idealvægt + 3,47

61-75 år: 0,0386 * idealvægt + 2,88

75- år: 0,0410 * idealvægt + 2,61

Denne formel udregner basisenergibehov i KJ som ganges op med aktivitetsniveau og divideres med 4,2 for at komme fra KJ til kcal.

Aktivitetsniveau er følgende:

Rullestol eller sengeliggende: 1,2

Stillesiddende arbejde med få tilfælde af forflytninger og begrænset aktivitet i fritiden: 1,4-1,5

Stillesidden arbejde med en vis aktivitet og begrænset aktivitet i fritiden: 1,6-1,7

Hovedsageligt stående arbejde ex. butik: 1,8-1,9

Betydelig grad af sport eller anden hård fysisk aktivitet i fritiden (30-60 min. 4-5 gange pr. uge): +0,3

Tungt arbejde eller meget høj fritidsaktivitet: 2,0-2,4

Det daglige kcal underskud på ca. 500 kcal, som flere andre taler om er således indregnet i denne formel.

Udregning for kvinde 31-60 år med en idealvægt på 63 kg er således:

((0,0364 * 63) +3,47) * 1,3 (standardaktivitetsniveau) * 1000 / 4,2 = kcalbehov pr. dag = 1783 kcal pr. dag

Som anført anvendes denne beregningsmetode på Ubberup Højskole. Du angiver, at vedkommende er kvinde og er 162 cm. høj, hvorved en målvægt sagtens kan være 62 kg. Ved indsættelse af 62 kg i formlen fås 1773 kcal pr. dag ved et aktivitetsniveau på 1,3 - det vil sige meget begrænset fysisk aktivitet i fritiden.

Nu skal jeg absolut ikke gøre mig klog på motion, og det lyder til, at lægerne har defineret den mængde motion, som vedkommende kan klare. Helt forsigtigt og uden at have belæg for det - med nervebaner i benene og gigt in mente - vil jeg dog helt stille hviske ordet "styrketræning". Du skriver, at vedkommende kan lave halvdelen af de øvelser, som er angivet i programmet - og er det egentlig ikke også ok? Hvis øvelserne laves kontinuerligt 2-3 gange pr. uge ca. 1 time af gangen, svarer det vel nogenlunde til den anbefalede mængde af styrketræning her på MOL. Jeg er absolut novice på dette område, men ellers kan du læse mere om styrketræning her på sitet.

Held og lykke med projektet.

MVH

loa

Jamen så motionen jo være god nok..

Jeg vil skifte knækbrødet ud med rugbrød..

Osten er en af de ¨få ting hun kan li..

Tak for hjælpen allesammen... Især for formlen loa, den kan bruges som udgangspunkt..

Hvis hun så ikke taber sig så meget kan vi ev sætte kcal-forbruget lidt ned..

Takker mange gange :tongue::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Formlen stammer fra Nordiske Næringsrekommendationer. Der skal ikke bruges "ideal" vægt, men i stedet den nuværende vægt. Når energibehovet er regnet ud på det grundlag, trækkes det antal Kj fra som svarer til det ønskede vægttab. Det andet kan give et ret forkert estimat, især hvis man er langt væk fra ens "ideal"vægt.

Link to comment
Share on other sites

Mht. motionen: Har hun afprøvet sengecykel? Og hvad med en kondicykel - nogle typer kan man sidde bagved (Evt på sengen) og cykle på, hvis ryggen ikke tillader arbejde på sadlen.

Rygpatienter har stor gavn af "globale øvelser" som det så fint hedder - da dette i sig selv virker smertelindrende.

Arm øvelser liggende - hvis det er lumbalt og lav torakalt at problemerne er, kunne det måske hjælpe til at øge hendes forbrænding.

Link to comment
Share on other sites

Mht. motionen: Har hun afprøvet sengecykel? Og hvad med en kondicykel - nogle typer kan man sidde bagved (Evt på sengen) og cykle på, hvis ryggen ikke tillader arbejde på sadlen.

Rygpatienter har stor gavn af "globale øvelser" som det så fint hedder - da dette i sig selv virker smertelindrende.

Arm øvelser liggende - hvis det er lumbalt og lav torakalt at problemerne er, kunne det måske hjælpe til at øge hendes forbrænding.

Vi skal ud og købe sådan en cykel der kun består af et par pedaler og en lille bøjle så hun kan sidde i sofaen og hjule derud af til tonerne af Horton Sagaen...

Aner ikke hvad de fine ord er men hendes problemer er i lænden der er diskusprolabs i L3, L4, og L5 + diskdegenerering(sslidgigt) i de samme..

Hvilke armøvelser ville du foreslå til hende når hun ligger ned i sengen????

Link to comment
Share on other sites

Ovennævnte formel er nu engang den, som bruges på Ubberup Højskole - og de taber sig jo rent faktisk efter denne model. Det er idealvægten, som anvendes og ikke den nuværende vægt - hvis du sætter den nuværende vægt ind i formlen vil du jo bare fastholde den vægt, som du har i dag, og ikke komme ned i vægt.

MVH

loa

Link to comment
Share on other sites

Mht. motionen: Har hun afprøvet sengecykel? Og hvad med en kondicykel - nogle typer kan man sidde bagved (Evt på sengen) og cykle på, hvis ryggen ikke tillader arbejde på sadlen.

Rygpatienter har stor gavn af "globale øvelser" som det så fint hedder - da dette i sig selv virker smertelindrende.

Arm øvelser liggende - hvis det er lumbalt og lav torakalt at problemerne er, kunne det måske hjælpe til at øge hendes forbrænding.

Vi skal ud og købe sådan en cykel der kun består af et par pedaler og en lille bøjle så hun kan sidde i sofaen og hjule derud af til tonerne af Horton Sagaen...

Aner ikke hvad de fine ord er men hendes problemer er i lænden der er diskusprolabs i L3, L4, og L5 + diskdegenerering(sslidgigt) i de samme..

Hvilke armøvelser ville du foreslå til hende når hun ligger ned i sengen????

Må jeg komme med et forslag? Hvis du ikke kan sætte justere modstanden på de pedaler, bør du måske vælge en anden løsning? Eksempelvis som jeg beskrev: Køb en almindelig motionscykel, hvor der er plads til at man kan sidde bagved på en stol ell. lign. Herved kan hun på sigt holde øje med konditionsforbedringer, stille på modstanden osv.

Hvad med en trappemaskine - kan hun holde til det?

Sengeøvelser for armene kan sagtens laves, når problemet sidder så lavt.

Et forslag kunne være elastikker bundet til sengerammen, som hun så liggende kunne trække i, i forskellige retninger.

Link to comment
Share on other sites

Skal lige høre... Jeg har siddet og roddet lidt med mad og træning til konen og vil lige høre jeres mening... Dette er et forslag til en mandag

Morgen(1) = 20 % af det daglige indtag = 340kcal

Ylette 2,5 dl =250 gram 147,5kcal 15,8g protein

Ymerdrys (Eldorado) 19 gram= ??spsk 61,9kcal 1,4g protein

Grovbolle 35 gram=??stk 103,3kcal 3,3g protein

Kyllingbryst (DGS) 35 gram=??stk 31,2kcal 6,7g protein

Total for morgenmad 339gram 340,7kcal 27g protein 43,6g kulh 6,5g fedt

Formiddag(2) (Snack 1) = 10 % af det daglige indtag = 170 kcal

Rugbrød groft(Hercules) 30 gram= ?? skiver 50,9kcal 1,8g protein

Skæreost 20% 50 gram= ?? skiver 111,5kcal 15g protein

Agurk 50 gram= ?? str 6,1kcal 0,4g protein

Pære 1/2stk 45,3kcal 0,3g protein

Total 130gram+pære 169,1kcal 11,4g protein

Frokost(3) = 25 % af det daglige indtag = 425kcal

Salat Blandet 500gram= vej den 124kcal 6,5g protein

Grovbolle 35gram= 1 stk 147,5kcal 4,7g protein

Hamburgerryg(DGS) 27gram= 2 skiver 33,3kcal 6g protein

Juice Appelsin 2,5dl= 1 glas 116kcal 1,3g protein

Total 580g+juice 420,8kcal 18,4g protein

Eftermiddag(4) (Snack 2) = 10 % af det daglige indtag = kcal 170 kcal

Banan 1stk 136,5kcal 2,0g protein

Pære 1/2stk 45,3kcal 0,3g protein

Total 1 1/2stk frugt 181,8kcal 2,3g protein

Aftensmad(5) 25 % af det daglige indtag = 425kcal

Salat Blandet 350gram= vej den 86,8kcal 4,6g protein

Kartoffel 125gram=3alm 104,4kcal 2,4g protein

Kylling filet 125gram=1 filet 148,8kcal 28,8g protein

Skummetmælk 250gram= 1glas 85,3kcal 8,8g protein

Total 600gram+mælk 425,2kcal 44,4g protein

Nat(6) (Snack 3) = 10 % af det daglige indtag = kcal 170 kcal

Æble 1 stk 86,5kcal 0,5g protein

Pære 1 stk 90,5kcal 0,5g protein

Total 2 stk 177kcal 1g protein

Samlet energi: 1712kcal 108 gram protein 265 gram kulhydrat 24 gram fedt

Træning :

Mavebøjninger:

Øvre, nedre og skrå.

3 sæt af så mange repetitioner du kan

Benøvelser:

Lav benøvelser efter planen fra fys.

Cykel så mange min du kan.

Lyder det ikke ok ??????

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share