Progressioner i HST, reps..


cYRAx
 Share

Recommended Posts

Det er en mulighed. En anden er at køre med en kortere pause og derved sørge for at TUT bliver fordelt over et kortere tidsrum samlet set og så se stort på at man kan tage færre gentagelser.

2. Repantallet falder, men ikke så meget at det har nogen indflydelse. Om du tager 12 eller 8 reps betyder næsten ingenting så længe du kører til samme grad af udmattelse.

Hvis vi snakker om, hvad der er mest optimalt, så er der vist ingen tvivl om, at det er at udføre de planlagte reps. Det er alt andet lige bedre hypertrofi-mæssigt, end at forkorte pausen, så man opnår en tidligere "failure" grundet udmattelsen.
Det er selvfølgelig klart at jo længere jeg kommer ind i hver rep cyklus jo støere bliver problemet da løftene kommer nærmere X rep maks.

Det problem har jeg ikke, på trods af, at jeg aldrig kører mere end 1-3 reps fra x rep max, men derfor skal jeg da ikke udelukke, at du kan have det problem. Ville dog foreslå, at du forsøger at forlænge pausen mellem sættene og sørge for at spise et solidt måltid et par timer før træning, og/eller evt. supplere med en energidrik under træningen.

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvis vi snakker om, hvad der er mest optimalt, så er der vist ingen tvivl om, at det er at udføre de planlagte reps. Det er alt andet lige bedre hypertrofi-mæssigt, end at forkorte pausen, så man opnår en tidligere "failure" grundet udmattelsen.

Der er jo mange måder at lave progression på: Vægt, volumen, pause imellem sæt, udførelseshastighed m.m. Jeg er dog tilbøjelig til at give dig ret i at så længe rep antallet ligger imellem 5 og 15 burde TUT i selve sættet være lang nok til at give hypertrofi. Det skal dog lige nævnes at der er stor diskussion om vigtigheden af TUT.

Q

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi snakker om, hvad der er mest optimalt, så er der vist ingen tvivl om, at det er at udføre de planlagte reps. Det er alt andet lige bedre hypertrofi-mæssigt, end at forkorte pausen, så man opnår en tidligere "failure" grundet udmattelsen.

Det er ikke pausen diskutionen går på. Uanset pausens længde er fakta at jeg ikke kan køre de planlagte rep i 2. og 3. sæt hvis jeg køre samme vægt i alle sæt.

spørgsmålet er hvilket af følgende eksempler der er mest optimalt:

eksempel 1:

man: 100x15 + 100x9 + 100x4

ons: 105x15 + 105x9 + 105x4

fre: 110x15 + 110x9 + 110x4

osv....

eksempel 2:

man: 100x15 + 95x15 + 90x15

ons: 105x15 + 100x15 + 95x15

fre: 110x15 + 105x15 + 100x15

osv......

Link to comment
Share on other sites

Så vil jeg klart sige eksempel 1. Ikke at jeg ikke tror på dig, men der er et eller andet helt galt, hvis du går så meget ned mellem hvert sæt.

Det skal dog lige nævnes at der er stor diskussion om vigtigheden af TUT.

Ja vigtigheden er vel i for sig slet ikke påvist :tongue:

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg ikke tror på dig, men der er et eller andet helt galt, hvis du går så meget ned mellem hvert sæt.
Det var et fiktivt eksempel, virkligheden er væere:

inden jeg startede HST testede jeg selvfølgelig mine 15 RM.

da jeg havde besluttet at køre seperat vægt i hvert sæt( uanset at det var samme øvelse og muskelgruppe) testede jeg som følger(dette er de faktuelle rep og kg:)

Bryst:

Incline DB press..........: 19x27,5kg (faliur på rep 20)

pause

Incline DB press..........: 10x25kg ( faliur på rep 11)

pause

DB flyes..................: 11x15kg ( faliur på rep 12)

efter en tur i Epley's repcalculator(den formel der passer bedst på mig) gav det følgende 15 RM:

Incline DB press..........: 30kg

Incline DB press..........: 22,5kg

DB flyes.....................: 13,75kg

efter en tur i mols Exel regneark med en progretionsprosent på 3 kom træningen til at se ud som følger:

----------------------man-----ons------fre------man-----ons------fre---------MAN

Incline DB press...25,00...26,25...27,50...28,75...28,75...30,00......31,25(15 rep)

Incline DB press...18,75...20,00...20,00...21,25...21,25...22,50......22,50(14rep)

DB flyes...............11,25...12,50...12,50...12,50...13,75...13,75......15,00(15rep)

OBS: MAN var en ekstra dag i 15rep's cyklusen hvor jeg satte lidt mere vægt på og kørte til faliur.... tallene røg i Eplelys formel og blev brugt som grundlag for udregning af 10 RM.

bare lige for sjov, så har jeg taget de 14rep med 22,5kg som jeg fik i andet set, den sidste dag i 15reps cyklusen, og sat det ind i calculatoren, hvorefter jeg regnede ud at jeg i dette sæt ville havde fået 1,6 rep hvis jeg havde beholdt de 31,25 kg på håndvægten............

og helt ærligt, det dur jo ikke.

Ikke at jeg ikke tror på dig, men der er et eller andet helt galt, hvis du går så meget ned mellem hvert sæt.

Ja der er noget galt, jeg har holdt et halvt års pause fra træning.

jeg har selvfølgelig mistet styrke, men slet slet ikke noget at tale om i forhold til hvad jeg har mistet i udholdenhed.....det er bare HELT væk.

Edited by Old Qua
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share