Behind neck press med stang


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Jeg læste på et amerikansk board, at netop denne øvelse med stang skulle farlig for dine rotatorcuff muskler, og at man generelt burde holde sig fra denne øvelse, eller køre den med håndvægte....

Jeg synes nu ikke at kunne genkende denne påstand, hverken fra min egen eller andres træning...

Hvad er jeres kommentar til dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er en anelse overdrevet at kalde pres bag nakken for "farlig" - når det så er sagt, så kommer man ikke ud over det faktum, at pres bag nakken tvinger skuldermuskulaturen og ledene ud i nogle yderpositioner og dermed forøger risikoen for skader.

Alt for mange fokuserer på pres bag nakken som grundstammen i deres skuldertræning. Jeg er HELT enig i, at pres over hovedet er UOVERTRUFFEN til træning af skuldre, triceps øvre ryg og i særdeleshed  lænden - men hvorfor løbe risikoen for skader med pres bag nakken når man kan stimulere de forskellige muskler lige så meget med alm. skulderpres (stang foran hovedet) uden at bringe skulderstrukturen ud i yderpostitioner???

Pres med håndvægte kan også være et godt alternativ - hvis man har nogen til at hjælpe med at få dem på plads. Det er netop det der er håndvægtenes begrænsning (ok. man kan købe noget der hedder "powerhooks" til at hænge tunge håndvægte op i - men jeg har ingen erfaring med disse..).

Military Pres / Push Pres og Push-jerk er vejen til et stærkt pres!!

Jeg tror der er mange der kører pres bag nakken uden problemer - men det er måske fordi de endnu ikke har trænet skulderpres med TUNGE VÆGTE.

Man får formentligt ikke skader af at køre pres bag nakken med 40-50 kg. som man ofte ser i motionscentrene.

hej...

Link to comment
Share on other sites

Det skyldes at skulderleddet ikke er skabt til at skulle bærer stor belastning ved ekstrem ekstern rotation, som ved pec-deck flies og behind the neck presses. Tiltrods for at jeg har hørt flere eksperter i biomekanik komme med den udtalelse, så er der trods alt et utal af vægttrænere som har brugt skulderpres bag nakken uden problemer. Men det er selvfølgelig lidt som at sige at nogen kan ryge til de bliver 90 år uden problemer. Man må konkludere at det kan være hård kost for skulderen at lave disse øvelser med maksimal belastning, men det må være et individuelt vurderingsspørgsmål. Hvis du aldrig har haft problemer med øvelsen, og ikke har mærket det mindste udbehag, så fortsæt. Hvis den har voldet dig problemer, så erstat med military presses, som faktisk rammer stort set de samme muskler alligevel.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ikke så hurtig på aftrækkeren, xax. Sidst vi diskuterede dette her i forummet, var der en der påpegede styrketræning af musklerne i yderpositioner var vigtigt, som skadeforebyggelse. Set i det lys burde du nøjes med at neddrosle øvelsen.

Du kunne fx. inkludere den i opvarmningen med lette vægte eller kun kører den tungt hver 4. gang.

Den synsvinkel havde naturligvis ikke været relevant, hvis du havde startet tråden under "max muskel".

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skulderen hænger sammen er individuelt. Hvis du har tendens til stram subscapularis/supraspinatus, så kan pres bag nakke give problemer.

Milo har ret - øvelsen er ikke essentielt og kan sagtens erstattes af andre.

Skulderen er for de fleste det svage led i overkroppen og man skal være forsiftig med den.

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Derfor kan man lige så godt tage sin forholdsregler i starten... og være hurtig på aftrækkeren. Når der nu findes andre alternative og lige så gode øvelser, bør man så ikke satse på det sikre??

Jeg har før haft lidt knas med skulderen(før jeg sådan rigtig begyndte at træne tungt!), ikke noget alvorligt men nok til at advare mig om at tage det roligt....

Link to comment
Share on other sites

Thomas J, som sagt styrker man skuldrene i en yderposition, og det har naturligvis kun praktisk betydning, hvis man skal andet end at være stor. (bryde, spille håndbold  eller hvad ved jeg).

Jeg vil dog lige understrege at jeg normalt ikke spiller professor på baggrund af andres indlæg, men jeg synes, det var så god en vinkel, at den burde nævnes.

Link to comment
Share on other sites

Well...jeg går ikke efter at være bredskuldret lige i øjeblikket, men mere efter styrke(se evt. min nyeste tråd i den 'Perfekte træningsuge').

Nu nævner du selv at  Behind neck press kunne være vigtig hvis man dyrker anden sport med krav til styrke. Så vidt jeg ved, er det næsten endnu vigtig for disse mennesker at træne rotatercuff musklerne end de andre skuldermuskler, eftersom skaderne åbentbart opstår ofteste i disse muskler(har selv hørt det fra håndbold og volleybold spillere )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share