De forsømte ben


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Tid til en tråd, som omhandler lidt af en klassiker...Bentræning eller manglen på samme!

Der hvor jeg træner, har alle de andre en underlig tendens til kun at ville træne overkroppen...Rent faktisk har jeg kun set en af de 'store' drenge træne ben ordentlig, dvs. med dødløft, og kun en gang...

Resten af de andre 'store' drenge render rundt med store overkroppe og totalt utrænede ben..ikk fedt!

Det er nok derfor at de hellere ikke er så store igen...

Hvor udbredt er dette fænomen egentlig? Ser I det også der hvor I træner, eller sker det kun der hvor jeg træner...?

:frage:

Link to comment
Share on other sites

Har selv været "på den" i en del år - fra da jeg startede med at træne i motionscenter. Bentræning var totalt underprioriteret i forhold til overkrop (bryst og arme i særdeleshed)

Jeg tror det har noget at gøre med, at benene normalt ikke opfattes som "show-off" muskler på samme måde som arme og bryst.

I det center jeg trænede var der ikke mange maskiner - så bentræning var squats eller den klassiske leg-ext./leg-curl.  Squats var ubehagelige (underforstået - hårde og dermed en suveræn øvelse, hvad jeg ikke FATTEDE dengang! :) ) - leg.ext & leg-curl var simpelthen KEDELIGE... derfor fik jeg aldrig rigtigt trænet ben... noget jeg fortryder idag!

Det skal lige siges, at der var nogen ENKELTE der trænede tunge squats - de trænede som regel sammen og var faktisk dem der vidste mest om træning.... dengang syns vi andre bare de var latterlige som de stod der og lavede knæbøjning og blev røde i hovederne istedet for at bruge deres energi på preacher-bænk curls og fransk pres.......

Havde jeg dog bare vidst...

Link to comment
Share on other sites

Som MILO siger, så er det helt klart fordi det ikke er ligeså macho og scorefremmende at træne ben, som at fokusere på sin overkrop. Strandmusklerne har altid førstepriotet. Lidt feminin tilgang synes jeg egentlig, men lad dem om det. Den anden grund, er at de fleste i bund og grund er bange for hårdt arbejde. Det er nu engang lettere at snuppe 1 sæt til failure + forced reps i biceps curl, end at presse sig igennem 5 hårde sæt af 5 reps i dødløft. Den fornemmelse man får efter et kanon hårdt sæt i dødløft og squat, hvor man ser stjerner og er ligeså ødelagt som havde man løbet et marathon løb, er en ukendt fornemmelse for pumpe drengene. Det er muligt at man skal være lidt underlig, for at kunne sætte pris på den slags, men det er nu engang den bedste måde at blive stor og stærk på (ikke at jeg siger at man SKAL træne så hårdt hver gang, da det altid er bedst at benytte en eller anden form for periodisering i sin træning).

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg er total enig med både Milo og Thomas, jeg kende det også fra den motioncenter jeg går i, nogle mener direkte at det er "femmi" at træne den??? Så er det sq da mere femmi at have tynde slatne pigeben. :smile2:

Jeg går i et motioncenter i en lille by, i centret er der ca 140-150 medlemmer, og vi er 2 der træner Squat og dødløft, og den anden er en mand på 40 år der mildest talt brøler når han træner. Jeg har selv trænet i over 1 år uden at træne ben overhovedet. Nu er det så blevet flettet ind i mit program.

Dødløft er jeg lige begyndt på, og har kun prøvet det én gang. Nu har jeg lagt mærke til at mange snakker om bentræning, når de siger dødløft? Jeg går da ud fra at øvelsen primært er til ryggen. Går den også meget i benene?

Da jeg jo ikke er erfaren med dødløft vil jeg lige høre om der er nogle gode FIF, udover at rette ryggen?

MVH Carsten C

Link to comment
Share on other sites

Nu træner jeg, af transportmæssige årsager, ikke i en "gym" men i sådan et normalt "fitness-sted"!

Der har jeg trænet i snart 9 måneder, og jeg har indtil dags dato ALDRIG set andre end mig selv træne dødløft!!

Sidste gang jeg kom, lå vægtstangen dog og lignede en der lige var blevet kørt dødløft med, så muligvis har jeg en artsfælle dernede??!

Squat er der lidt flere, som træner - men det  er absolut en sjældenhed at se!

Jeg er nu ganske godt tilfreds med det, for der er kun et squat/dødløft stativ, som jeg praktisk talt har for mig selv!!

Derimod er der, underligt nok to smith-stativer, som for det meste bliver brugt til at træne skuldre med. Enkelte gange kommer der nogle piger og kører squat i dem, men de skynder sig som regel ned på stepperen igen! Dem kan de sgu godt få for dem selv :) - altså ikke pigerne men smith-stativerne!!

MVH, DBM

Link to comment
Share on other sites

Carsten Chr.>>

Jeg vil klart anbefale dig, at få en erfaren fætter til at hjælpe dig igang med dødløft, da det kan være en rygdræber.

Som jeg har lært det, er det vigtigt, at du starter bevægelsen med benene, hvilket bliver lettere, jo tættere dine hofter er på gulvet. Det kan ikke undgåes, at din ryg arbejder fra begyndelsen, men hvis du starter bevægelsen med ryggen, risikerer du en skade, når først der kommer godt med vægt på stangen. Husk at rette ryggen og kigge op! Jeg har selv haft held med at bruge Pavel Tsatsoulines råd om at knuge så hårdt som muligt om stangen og spænde mave plus baller.

Mvh.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Personligt har jeg aldrig trænet benmusklerne i hverken squat eller dødløft.

Det er nu ikke fordi jeg ikke kender vigtigheden i øvelserne men fordi mit knæ er ødelagt af 5 års kamptræning, tro mig jeg har prøvet både dødløft og squat men efter sidste operation i mit knæ fandt jeg det ikke anbefalelsesværdigt for mig at træne benene i nogen øvelser.

MEN det er faktisk også muligt at styrketræne uden deciderede benøvelser. Jeg cykler hver dag 10-15 km. og jeg må konstatere at man sagtens kan nøjes med overkroppen uden at få "slatne ben"... så selvom benøvelserne er gode kan de altså godt undværes.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg har en fortid med benfokuseret sport, har jeg i længere perioder bevidst nedprioriteret ben mht. vægttræning.

Hvordan ville I vurdere, om jeg er til grin, eller om der er balance i regnskabet? (spejlet afslører ingen ubalancer).

Hvis jeg nu måler mit lår afslappet lige under balden, hvad bør forholdet så være i forhold til bryst eller arm?

Link to comment
Share on other sites

spændende debat.. jeg har efter at have trænet en del ben til at starte med, droslet ned på min bentræning.

Jeg kører nu kun squat 1-2 gange om måneden - grunden er, at jeg fik store massive lår (jeg får det til at lyde som en dårlig ting :tongue2: ), og det er fandme svært at finde bukser der sidder pænt på lårene.

Jeg træner selvfølgelig dødløft, så der kommer lidt ben der igennem. Men den hardcore squat har jeg midlertidigt nedprioriteret til fordel for dødløft, bænkpres, dips etc. etc. (alle dem i elsker at hade)

Det skal lige siges, at jeg elsker at køre squat. Når man når grænsen, hvor turen ned af trapperne for at komme i bad virker som en dagsrejse, ved man med sig selv, at det var en god træning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share