MOl's RM-beregner


devito
 Share

Recommended Posts

RM-Beregner

Uno exmple: 1rep * 100kg

Mand

Beregnede RM-værdier:

1 RM Trænet, -formlen 100 Utrænet, -formlen 100 Formel 100

2 RM Trænet, -formlen 98,3 Utrænet, -formlen 97,3 Formel 97,2

3 RM Trænet, -formlen 96,2 Utrænet, -formlen 94,7 Formel 94,4

4 RM Trænet, -formlen 94,1 Utrænet, -formlen 92 Formel 91,7

5 RM Trænet, -formlen 92,0 Utrænet, -formlen 89,4 Formel 88,9

6 RM Trænet, -formlen 89,9 Utrænet, -formlen 86,7 Formel 86,1

8 RM Trænet, -formlen 85,7 Utrænet, -formlen 81,4 Formel 80,5

10 RM Trænet, -formlen 81,5 Utrænet, -formlen 76,1 Formel 75

12 RM Trænet, -formlen 77,3 Utrænet, -formlen 70,8 Formel 69,4

15 RM Trænet, -formlen 71 Utrænet, -formlen 62,8 Formel 61,1

Vægt beregnet som procent af 1 RM:

Her er %'erne jo = kg

100% 95% 90% 85% 80% 75% 70% 60% 50% 40%

Er det bare tilfældigt at 95% står under 2rm eller hvad :unsure: Synes godt nok %fra beregningerne er temmelig høje :blink:

Link to comment
Share on other sites

procentrækken har ingen sammenhæng med RM-beregneren i øvrigt.

Tallene er, som der står, bare udregninger ift 1RM med nogle udvalgte procentsatser

Ok :)

Men da jeg nu har sat 100kg ind, så har vo det jo i %.

Og ligemeget hvilken det er så sys jeg stadig det lyder lidt overdrevent med en 2RM på 97,2-98,3% af 1RM :unsure:

Link to comment
Share on other sites

at de vægte man så kommer frem til med beregneren ikke passer er jo en helt anden snak, men det er også min erfaring, at den godt kan skyde noget forbi, selv hvis man bruger værdier relativt tæt på hinanden, f.eks. højst 5 reps forskel, og altså ikke bare bruger 1RM til at beregne 15RM eller omvendt

Link to comment
Share on other sites

at de vægte man så kommer frem til med beregneren ikke passer er jo en helt anden snak, men det er også min erfaring, at den godt kan skyde noget forbi, selv hvis man bruger værdier relativt tæt på hinanden, f.eks. højst 5 reps forskel, og altså ikke bare bruger 1RM til at beregne 15RM eller omvendt

15rep hvad er det :lol:

Derfor jeg synes at procentrækken egentlig egner sig bedre som RM beregning... for hver rep gør man 5%ned...

Link to comment
Share on other sites

at de vægte man så kommer frem til med beregneren ikke passer er jo en helt anden snak, men det er også min erfaring, at den godt kan skyde noget forbi, selv hvis man bruger værdier relativt tæt på hinanden, f.eks. højst 5 reps forskel, og altså ikke bare bruger 1RM til at beregne 15RM eller omvendt

15rep hvad er det :lol:

Derfor jeg synes at procentrækken egentlig egner sig bedre som RM beregning... for hver rep gør man 5%ned...

jeg er ret sikker på den vil passe væsentlig dårligere end RM-beregningen ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har benyttet RM beregneren en del og den passer nu ret godt for mig. F.eks. i bænkpres forudsagde jeg min 1 RM ud fra min 5-6 RM løft og jeg ramte indenfor 2.5 kg ... som jeg sagtens mener man kan tilskrive dagsformen og hvor mentalt forberedt man er på løftet. Det er jo kun en guideline og det er umuligt at give et præcist tal når den skal virke for mange mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har benyttet RM beregneren en del og den passer nu ret godt for mig. F.eks. i bænkpres forudsagde jeg min 1 RM ud fra min 5-6 RM løft og jeg ramte indenfor 2.5 kg ... som jeg sagtens mener man kan tilskrive dagsformen og hvor mentalt forberedt man er på løftet. Det er jo kun en guideline og det er umuligt at give et præcist tal når den skal virke for mange mennesker.

AFhængigt af hvor stor din 1RM er så kan 2,5kg varriere meget i %, men ok i bænk er det nok ik så overdrevent. Tænker mere på når man træner med vægte under de 100kg...

Men lige et spørgsmål Apocalypse: Hvor lang tid gik der så før du testede 1RM og hvad blev den?

Jeg vil da synes det lyder mest passende at alle programmer laves ud fra 1RM, og man så afgører 2.3.4 osv RM ud fra x %'er.

Link to comment
Share on other sites

Men lige et spørgsmål Apocalypse: Hvor lang tid gik der så før du testede 1RM og hvad blev den?

Jeg har kun kørt HST som mit eneste program indtil videre. Derfor har jeg ikke testet 1 RM særligt tit, men 5 RM prøver jeg tit og nogle gange tager jeg lige en 6 hvis jeg kan :)

I bænkpres havde jeg ok overskud ved 5x90kg og kunne også tage den 6 og måske 7 rep på en god dag. Det svarer til 104 kg for 1 RM udregnet fra 6x90 kg. Da jeg testede kunne jeg løfte 105, men ikke 110. Måske kunne jeg tage 107.5 men prøvede ikke efter jeg fejlede på 110.

Jeg har ikke brugt RM beregneren til ting under 80 kg ca. og kun brugt den meget for bænkpres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun kørt HST som mit eneste program indtil videre. Derfor har jeg ikke testet 1 RM særligt tit, men 5 RM prøver jeg tit og nogle gange tager jeg lige en 6 hvis jeg kan :)
Hvis du kan tage mere så er det jo heller ikke en RM. ;) Eller så er det jo ihvertfald en ny RM.
I bænkpres havde jeg ok overskud ved 5x90kg og kunne også tage den 6 og måske 7 rep på en god dag.

Igen så er det ikke en RM. Hvis man ikke køre til failure i en RM så sys jeg det giver et forkert billede....

Det svarer til 104 kg for 1 RM udregnet fra 6x90 kg. Da jeg testede kunne jeg løfte 105, men ikke 110. Måske kunne jeg tage 107.5 men prøvede ikke efter jeg fejlede på 110.

Jeg sys det er lidt :blink: at benytte andet end 1RM til at udforme et program fra,men det er nok bare mig...

Hvordan ser det ud med jer andre, har i ikke 1RM som grndlag for jeres programmer :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Vi har ned til 0.25 kg skiver (sådan nogle bitte små skiver) på DTU. Det ville være umuligt at fastlægge en præcis 1 RM efter de regler du fremstiller mener jeg. Det hele afhænger jo af hvad du har lavet lige inde, din dagsform og din mentale forberedelse. Så bliver 1 RM på den dato og det klokkeslet ned til sekundet. Vi kan godt sige jeg anvender 5 reps i stedet for 5 RM, og mine resultater derfor ikke retfærdiggører RM-beregneren. MOL kan så omdøbe den til Reps beregneren :)

Jeg i øvrigt løfte mere hvis der står nogle og kigger på, især piger. Det lyder lidt latterligt men det er sikkert noget psykisk der træder til og noget tyder på at jeg ikke er godt nok mentalt forberede når jeg kan vinde noget på det punkt. Udsving som disse kan let rykke hvor mange reps jeg kan tage i forhold til 'normalen'.

Alt i alt passer RM-beregneren udemærket på mig indenfor nogle kg i den normale tilfælde. Det skal lige siges at jeg kun træner for muskelvækst og hvad jeg kan tage i 1 RM eller 5 RM kun er interessant i forhold til hvad jeg skal løfte i mine programmer og som 'blær' overfor folk der spørger (er aldrig blevet spurgt om andet end max i bænk).

Edited by Apocalypse
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share