Sådan køres en enkeltstart


Arne
 Share

Recommended Posts

Den der vinder en enkeltstart er den der kan holde en intensitet tæt på maksimum hele vejen - kurven her under er fra DM i enkeltstart - rytteren er Mette Andersen der vandt guld - hendes beretning kan læses på Team S.A.T.S. hjemmeside. Pulsfaldet til sidst skyldes af Mette var i mål efter godt 42 min.

Mettepuls_DMenkeltstart.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er virkeligt imponerende, at holde den omkring 175 i 40 min.

Men noget andet jeg undes over: hvorfor falder pulsen ikke mere efter hun er kommet i mål? 10 min efter er den stadig 130?? Det er da lidt besynderligt.. medmindre hun "varmer ned" på en cykeltræner efter løbet... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Mette rullede en tur efter mål - og så kan det sikkert gøre noget ved en af man lige har vundet DM - det er i hvertfald ikke manglende form, men så køre man nok heller ikke 40 min med omkring 90 % B)

Link to comment
Share on other sites

Den der vinder en enkeltstart er den der kan holde en intensitet tæt på maksimum hele vejen.

Lige for at være 100% sikker. Intensitet i denne forbindelse er %-sats af makspuls? :)

Sætter man Mettes hvilepuls til fx 45 (rent gæt) og hendes max til 192(som i skemaet), vil intensiteten (178 slag/min) som udtryk for det arbejde, hun laver være 92,7% absolut og 90,5% af arbejdskapacitet.

Men andre forhold spiller jo ind...

Link to comment
Share on other sites

Bare lige for god ordens skyld. Selv begynderryttere kører 30 km TT med en gennemsnitspuls på 90% MHR. Men de fleste af dem kører ikke så stærkt som Mette Andersen, der kørte med et gennemsnit på 41.7 km/t. Den tid vil normalt give en pæn placering i herrernes C-række, så det er godt trådt.

M.h.t. at køre 40-50 min. ved 90% intensitet, så er det heldigvis noget helt andet - og langt mere overkommeligt - at gøre det på en cykel udendørs, end på en spinningcykel indendørs i et fugtigt lokale, hvor der stinker af sved. Jeg har i.f.m. vintertræning kørt 30-45 min. intervaller omkring de 90% MHR på min trainer hjemme i privaten, og det er eddermame ufatteligt hvor langsomt tiden går, når man ikke rigtig kommer nogen vegne. Fatter ikke jeg kunne holde det ud. Men det er god træning :)

Ziggymund :bike:

Lige en lille tilføjelse. I en konkurrencesituation er motivationen oftest i top, og det gør det jo også mindre ulideligt at holde en intensitet på den onde side af 90% MHR over længere tid.

Edited by ziggymund
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share