Fast food i 30dage...


devito
 Share

Recommended Posts

Filmen, supersize me

:puke2:

Why are Americans so fat? Find out in Super Size Me, a tongue in-cheek - and burger in hand -- look at the legal, financial and physical costs of America's hunger for fast food.

Ominously, 37% of American children and adolescents are carrying too much fat and 2 out of every three adults are overweight or obese. Is it our fault for lacking self-control, or are the fast-food corporations to blame?

Filmmaker Morgan Spurlock hit the road and interviewed experts in 20 U.S. cities, including Houston, the "Fattest City" in America. From Surgeon Generals to gym teachers, cooks to kids, lawmakers to legislators, these authorities shared their research, opinions and "gut feelings" on our ever-expanding girth.

During the journey, Spurlock also put his own body on the line, living on nothing but McDonald's for an entire month with three simple rules:

1) No options: he could only eat what was available over the counter (water included!)

2) No supersizing unless offered

3) No excuses: he had to eat every item on the menu at least once

It all adds up to a fat food bill, harrowing visits to the doctor, and compelling viewing for anyone who's ever wondered if man could live on fast food alone.

The film explores the horror of school lunch programs, declining health and physical education classes, food addictions and the extreme measures people take to lose weight and regain their health.

Super Size Me is a satirical jab in the stomach, overstuffed with fat and facts about the billion-dollar industry besieged by doctors, lawyers and nutritionists alike. "Would you like fries with that?" will never sound the same!

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes egentlig det er okay at manden prøver på egen krop hvad det vil sige at være fastfood bruger.

Det er jo skræmmende det man ser i USA, og endnu mere skræmmende er vel, at det er ved at blive godt udbredt i DK og andre lande...........

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg var inde og se filmen igår...

Det var for det første meget skræmmende med de ting, der skete med hans krop.

For det andet var det MEGET skræmmende at høre amerikanerne prøve at forklare, hvad en kcal er.... "Øh, er det ikke en del af fedtet...?" "Det er noget man skal passe på..." MANGE af amerikanerne aner overhovedet ikke, hvad en kcal er, og de fleste spiser blot, når de er sultne, uden overhovedet at tænke på liv og helbred...

I USA er det desuden en udbredt misforståelse, at POMFRITTER er en GRØNTSAG, som man med god samvittighed kan spise som en del af deres "6 om dagen" kampange... Kartofler har aldrig været en grøntsag. Og efter friturestegningen har den mere lighed med en smøg (=kistesøm) end en fødevare...

Jeg blev igår klar over, at vi i DK overhovedet ikke har noget problem i forhold til USA. Derovre er de VIRKELIG på skideren (måske lige med undtagelse af deres holdning til rygning!).

Alligevel håber jeg, at folk også her i DK vil tage budskabet til sig og droppe junkfood for good.

Personligt er det MANGE år siden jeg sidst spiste friturestegt mad. Jeg får en pizza en gang i mellem (helst hjemmelavet og helt uden olie og andre stoffer, der kan tage skade af opvarmningen), men det er også dét. Dengang jeg spiste junkfood, syntes jeg også det smagte vildt godt, men nu, hvor jeg ved hvor skadeligt det er, kunne jeg aldrig drømme om at putte det i min mund igen.

Jeg skal ikke begynde at fortælle folk, hvad de skal gøre og hvad de ikke skal gøre, eller fortælle hvor mange skadelige virkninger det kan have at leve af junkfood. Jeg vil bare opfordre folk, der godt kan lide junkfood, om at se filmen og tage ved lære...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lige kommet hjem fra 5 ugers ferie i Florida, og det er skræmmende hvor mange der køre rundt i rullestol, og det kun på grund af overvægt. Men det er ikke underligt at de bliver overvægtige i et land hvor sodavand er langt billigere end mælk og juice - 2 liter Cocacola for 1$ (lidt over 6 kr.) og hvis man kunne nøjes med ikke mærkevare sodavand kunne man nogle steder få 4 liter for 1$ :4slap:

Vi oplevede på en restauration hvor man kunne spise alt hvad man ville, at en far roste sin overvægtige datter på under 10 år, fordi at hun spiste så meget :4whip:

Og se en amerikaner spise morgenmad er nok til at man mister appetitten resten af dagen - bjerge af bacon, tykke franske toast, stegte pølser og biksemad :dead:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på en 3-ugers road-trip i USA for nogen år siden.

Noget jeg bemærkede var deres morgenbord på samtlige motels vi besøgte stort set kun bestod af kage (donuts, wienerbrød etc), samt noget der kunne minde svagt om franskbrød.

Ikke underligt at man var sulten igen kort tid efter morgenmaden.

Nu har jeg ikke set filmen, men jeg spiser da af og til fast-food, dog aldrig pommes-frites da det er for meget friture for mig. - Men hvad er det lige som gør resten af det så slemt, udover at der er meget fedt/kcal i det?

Link to comment
Share on other sites

Insturktøren af fast Food filmen siger, at den ikke er ment som et angreb på McDonalds (selvom det kunne ligne ;) ) , men hanr blot brugte dem, fordi de var den største fastfoodkøde. Hans budskab er blot, at amerikanerne generelt fylder sig med affald.

Siden filmen er der blevet lavet en anti- supersize me-film, hvor en kvinde på to gange en måned taber sig 8kg af at leve af McDonalds mad. Det kunne ligne et McDonalds modtræk :unsure: .

Det er i øvrigt ligegyldigt om kartofler er en grøntsag (hvilket jeg mener den er) eller ej, for du bliver jo ikke fed af kartofler. Men McDonalds friturestegte pommes fritter har jo ernæringsmæssigt ikke særligt meget med kartofler af gøre.

Link to comment
Share on other sites

Mht. amerikanernes viden generelt, så kan den vidst ligge på et lille sted...

Geografimæssigt ved de fleste jo at Danmark er hovedstaden i Sverige og den slags :tongue: ..

Det undrer mig ikke at de ikke ved hvad kcal er...

Min lillesøster på 13, vidste det ikke for bare 6måneder siden.. :blink:

Hun er 175 og vejer lige under 60kg, så ingen problemer der - selvom hun er chokerende høj af en 13årig pige at være

Men man må da undres over at det er så slemt at der ses flere kørestole derovre pga. overvægt..

Såfremt at de bliver for fede til selv at køre dem, så bliver det måske en god business for os fitte europæere og komme over og skubbe dem :tongue::tongue::tongue::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Alligevel håber jeg, at folk også her i DK vil tage budskabet til sig og droppe junkfood for good.

Personligt er det MANGE år siden jeg sidst spiste friturestegt mad. Jeg får en pizza en gang i mellem (helst hjemmelavet og helt uden olie og andre stoffer, der kan tage skade af opvarmningen), men det er også dét. Dengang jeg spiste junkfood, syntes jeg også det smagte vildt godt, men nu, hvor jeg ved hvor skadeligt det er, kunne jeg aldrig drømme om at putte det i min mund igen.

Er dette ikke lige hysterisk nok?? Jeg kan ikke se det farlige i at spise junkfood en gang imellem.. Manden i filmen lever udelukkende af junkfood til morgen, middag og aftensmad.. Derudover spiser han overdrevet af det, deraf navnet Super Size Me.. Det er et ekstremt tilfælde der viser hvor farligt det er hvis man udelukkende spiser McD, BurgerKing og hvad de nu hedder.. Jeg vil ikke helt stoppe med at spise McD osv. pga denne film.. Jeg spiser hvad jeg har lyst til, men tænker da samtidig meget over min kost.. Men Junkfood smager nu godt og en gang i måneden eller hver anden måned er ikke farligt...

Link to comment
Share on other sites

Mht. amerikanernes viden generelt, så kan den vidst ligge på et lille sted...

Geografimæssigt ved de fleste jo at Danmark er hovedstaden i Sverige og den slags :tongue: ..

Det undrer mig ikke at de ikke ved hvad kcal er...

Du kan vel heller ikke nævnt hovedstæderne i alle stater i USA? Det er jo lidt det det svarer til.

Så lige præcis det argument mener jeg er dårligt.

Link to comment
Share on other sites

Mht. amerikanernes viden generelt, så kan den vidst ligge på et lille sted...

Geografimæssigt ved de fleste jo at Danmark er hovedstaden i Sverige og den slags  :tongue: ..

Det undrer mig ikke at de ikke ved hvad kcal er...

Du kan vel heller ikke nævnt hovedstæderne i alle stater i USA? Det er jo lidt det det svarer til.

Så lige præcis det argument mener jeg er dårligt.

Nu var det også bare et "tænkt" eksempel...

Jeg læste på et tidspunkt en undersøgelse blandt folk mellem 18-25 årige amerikanere..

Et eksempel fra undersøgelsen er:

Noget nær 50% vidste ikke hvor New York var placeret i landet (efter terroren den 11 september)

Der var mange flere af disse eksempler, men jeg kan ikke lige finde den lige nu.. skal nok lede..

Jeg har desuden snakket med en person som har familie i usa, og han mente også at amerikanernes viden ikke var på højde med hvad danskere vidste af generelle ting

Edited by niho03
Link to comment
Share on other sites

Generelt er jeg også 100% enig med dig. Det var som sagt bare lige det præcise argument som ikke holder vand.

Jeg har af og til arbejdet samme med amerikanere, og jeg er absolut ikke imponeret over dem. Mange af dem er sgu godt gammeldags Dåm!!!

Link to comment
Share on other sites

Men man må da undres over at det er så slemt at der ses flere kørestole derovre pga. overvægt..

Såfremt at de bliver for fede til selv at køre dem, så bliver det måske en god business for os fitte europæere og komme over og skubbe dem  :tongue:  :tongue:  :tongue:  :tongue:

De er skam motoriseret alle sammen, så de slipper helt for at bevæge sig ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er i øvrigt ligegyldigt om kartofler er en grøntsag (hvilket jeg mener den er) eller ej, for du bliver jo ikke fed af kartofler.

Man bliver vel ret beset fed af at indtage et dagligt energioverskud, som kan bestå af energien fra alt fra palmin til... kartofler ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil så mene at man med lidt omtanke kan få et ok måltid. Selv vælger jeg pommes frittes fra, colaen fra, og salatmayonaisen i burgeren. Tilbage er 2 burgerboller, enten 2 eller 3 bøffer, salat og ketchup :)

Måske kunne man fidne bedre måltider end lige det jeg nævner, men jeg vil ikke mene det er noget der bringer en i livsfare, også selvom man skulle finde på at besøge stedet rimelig hyppigt

Link to comment
Share on other sites

Det er i øvrigt ligegyldigt om kartofler er en grøntsag (hvilket jeg mener den er) eller ej, for du bliver jo ikke fed af kartofler.

Man bliver vel ret beset fed af at indtage et dagligt energioverskud, som kan bestå af energien fra alt fra palmin til... kartofler ;)

Jamen jeg vil da gerne se dig blive overvægtig af at leve af almindelige kogte kartofler (efter sigende skulle det være umuligt, da de mætter så meget pr kalorie).

Link to comment
Share on other sites

Siden filmen er der blevet lavet en anti- supersize me-film, hvor en kvinde på to gange en måned taber sig 8kg af at leve af McDonalds mad. Det kunne ligne et McDonalds modtræk

Det er en uafhængig kvinde der er er medlem af en tænketank der har lavet filmen. Synes at det er en ganske god ide med et modtræk for jeg synes at supersize me er lavet på en billig baggrund. Alt kan jo overdrives, men et enkelt fastfoodmåltid en gang imellem har aldrig skadet nogle.

Edited by humseper
Link to comment
Share on other sites

Jeg får en pizza en gang i mellem (helst hjemmelavet og helt uden olie og andre stoffer, der kan tage skade af opvarmningen)

Er det ikke lige lovlig overkill ??? Come'on en pizzadej uden olivenolie er sgu da røvtør og kedelig.

Jeg har selv været inde og se super size me og jeg må ærlig talt sige at jeg har mistet lysten til junk food. indtil jeg får tømmermænd næste gang :lol:

Edited by bonux
Link to comment
Share on other sites

Siden filmen er der blevet lavet en anti- supersize me-film, hvor en kvinde på to gange en måned taber sig 8kg af at leve af McDonalds mad. Det kunne ligne et McDonalds modtræk

Det er en uafhængig kvinde der er er medlem af en tænketank der har lavet filmen. Synes at det er en ganske god ide med et modtræk for jeg synes at supersize me er lavet på en billig baggrund. Alt kan jo overdrives, men et enkelt fastfoodmåltid en gang imellem har aldrig skadet nogle.

Som jeg sagde, så ser intruktøren på 'supersize me' det heller ikke selv som et angreb på McDonalds men generelt på de amerikanske madvaner. Det fremgår nok ikke af filmen, som McDonalds heller ikke ønskede at medvirke i.

Men supersize problemet er nok også større end McDonalds maden i sig selv. Da folk spiser større og større portioner på McDonalds fordi de er der. Og her har filmen som nævnt allerede gjort en forskel fordi McDonalds har droppet deres supersize.

Link to comment
Share on other sites

Det er i øvrigt ligegyldigt om kartofler er en grøntsag (hvilket jeg mener den er) eller ej, for du bliver jo ikke fed af kartofler.

Man bliver vel ret beset fed af at indtage et dagligt energioverskud, som kan bestå af energien fra alt fra palmin til... kartofler ;)

Jamen jeg vil da gerne se dig blive overvægtig af at leve af almindelige kogte kartofler (efter sigende skulle det være umuligt, da de mætter så meget pr kalorie).

En person tager på hver dag over længere tid. Hans kost er meget fornuftig hele dagen, borset fra aftensmaden som indeholder 500g kartofler og 20g smørsovs. Hvad tager han på af? For meget energi. Set sådan på det, tager man ikke på af noget bestemt, hverken fløde, smør eller chokolade. I dette tilfælde bidrager kartofler dog godt til det.

Det er meget almindeligt at overvægtige ved blot at skære ned på lidt kartofler og måske lidt brød til middag kan tabe sig, evt spise noget salat i stedet. 200g kartofler er omkring 700Kj hvilket over tid er nok til at en person tager på.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Syntes filmen er latterlig og ingen tvivl om at fast food i store mængder er usundt.

Men sku da ingen som lever 30 dage i træk af det, som modtræk kunne en eller anden jo prøve at leve af brocolli i 30 dage og ikke andet, og så drikke skummet mælk, jeg vil vædde på den person vil få nogle gode symptomer :( .

Ville aldrig bruge en krone på at se den film, er sku da logik at alt er giftigt for kroppen, er jo kun et spørgsmål om kvantiteten.

Men selvfølgelig en godt måde at få gjort lidt opmærksom på overvægten, men i bund og grund er det sku mere et spøgsmål om at folk skulle få deres tunge røve op af sofaen og få bevæget sig noget mere.

amen :devil:

god træning :cheeburga:

Edited by Benjamin64
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share