Hvordan bliver man mere robust?


Hr Henning
 Share

Recommended Posts

Prøv at læse her om Hapkido, der lærer man at fjerne folk fra sig uden at skade dem.

Ok efter at have læst lidt på den side, især:

Shinson Hapkido er kampkunst og sundhedstræning, der udspringer af Koreas traditionelle kamp- og naturlægekunst. I Shinson Hapkido lærer du, hvordan du på naturlig måde kan beskytte og helbrede dig selv og andre.

Shinson Hapkido er et middel til selvforsvar. Med dette menes dog hovedsageligt forsvar mod indre fjender, som frygt, depression, dårlig koncentrationsevne og glemsomhed. Kamp tillægges ingen værdi.

Kan jeg allerede nu sige at du ikke bliver særlig god til selvforsvar med den type træning da kamptræning er af yderste vigtighed. F.eks. shocket fra at blive slået i ansigtet eller lignende er noget der skal trænes mange gange hvis det ikke skal få dig til at stoppe op (evt. kun kortvarigt).

Hvis du vil have en effektiv selvforsvarsteknik er wing tsun (WT) i mine øjne overlegent da ideologien er at lave maksimal skade på modstanderen. Ifølge dansk lov bliver du dog straffet hvis du gør det selvom det er i selvforsvar.

Link to comment
Share on other sites

Judo er også ganske ok til selvforsvar, man lærer godt nok ikke et slå og sparke, men man lærer at forsvare sig imod en angriber ved hjælp af kast og en række ubehagelige greb.

Kan dog ikke se hvad det alt sammen har med robusthed at gøre..... en robust person er i mine øjne et kæmpe bred muskelbundt. Og er også ret sikker på at man ikke bare skubber rundt med en stor, ond og beskidt styrkeløfter på 100+ kg ;)

Link to comment
Share on other sites

Se der kommer fordommen igen.. Grøn the og meditation

I glemmer 1 ting.. Men det er ok, at have forksellige meninger og vi bliver nok aldrig enige.

Hapkido er IKKE beregnet til at skade en modstander men er beregnet til at fjerne den evt fare der kan opstå..

I Hapkido er der mange slag og spark flere end i WT.

De primære ting du lære i Hapkido:

Slag

spark

kast

faldteknik

Akupressur

våbenteknik

frigørelsesteknikker

Der ud over er der teori, der SKAL bestås for at kunne bestå den praktiske prøve. Det er netop lavet sådan grundet at Hapkido er for folk der vil lære mere end at slå og sparke.

ALLE kampsports grene idag og førhen er baseret på en vej til at blive perfekt IKKE kun itl at slås, men også i livet.

Når man når sort bælte er der 10 grader, hvor den 10. grad er perfekt derfor er der INGEN der har 10. grad i Shinson Hapkido da ingen er perfekt..

UPS sorry jeg røg lige af sporet hehe

Du lærer netop at blive robust i Hapkido, da (ihvertilfald hvor jeg træner) vi sparker, slår, skubber, samt lærer frigørelsesteknikker samt at bruge modstanderens energi mod ham selv (meget lig Aikido).

Alle spark og slag i Taekwondo lærer man til Hapkido.

Nogen af de stilarter vi bruger kan minde om KungFu

De eneste vi ikke lærer som WT lærer er kædeslag, og det er ikke så svært at lære..

Det svære ved det er hastigheden.. Jeg har gået til det, men det sagde mig ikke noget..

MEN!! igen vi kan diskutere det til hudløshed om hvad der er bedst..

Det bedste bud er blevet sagt.. Bliv stregspiller i håndbold, så skal du nok blive robust.

Edited by Silenced
Link to comment
Share on other sites

De eneste vi ikke lærer som WT lærer er kædeslag, og det er ikke så svært at lære..

Det svære ved det er hastigheden.. Jeg har gået til det, men det sagde mig ikke noget..

Jeg har selv gået til karate og WT. Jeg lærte mange flere teknikker i karate end jeg gjorde i WT. Alligevel var jeg en langt bedre kæmper (overlevelsesmæssigt) efter jeg havde gået til WT i bare 3 måneder end efter 2 år med karate (v. Raffi Liven der ellers er ret god til den side af karate).

Jeg kender desuden personer der går til diverse andre kampsporte som taekwondo (landsholdet), judo, juijitsu og flere karate folk (mange stilarter).

Forskellen er at målet i disse ikke er at skade modstanderen, hvorfor han tit kan fortsætte sit angreb. Målet i WT er at skade modstanderen maksimalt så hurtigt som muligt. Resultatet er at han ikke angriber igen = du har større chance for at overleve / forblive uskadt.

Desuden er kamp (kumite) en forholdsvis ny del af f.eks. karate der traditionelt kun er baseret på teknik og opvisning (kata).

Men jeg skal da ikke udelukke at hapkido er fremragende, det lyder bare kikset ikke at basere en selvforsvarsteknik på kamp.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt der er kamp...

Ved ikke hvilken stilart indenfor karate du dyrkede, men jeg har dyrket fuld kontakt karate da jeg gik til Kyokushinkai karate i Roskilde og har da set flere fuld kontakt stævner..

Som jeg sagde tidligere vi kan diskutere det her til der er to torsdage på en uge og stadig ikke være enige..

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke hvilken stilart indenfor karate du dyrkede, men jeg har dyrket fuld kontakt karate da jeg gik til Kyokushinkai karate i Roskilde og har da set flere fuld kontakt stævner..

Det er jeg skam godt klar over at der findes fuld kontakt i karate, jeg pointerede bare at formålet i karate oprindeligt ikke var kamp.

Det var elever af Gichin Funakochis der i 1930'erne drejede karate i retning af frikamp (kumite). Da karate er over 2000 år gammelt er det altså en ret ny gren af karate. I 1957 afholdtes de første kumite-mesterskaber i Japan.

Link to comment
Share on other sites

Jaja..alt det orientalske hoppe rundt i pyjamas og vifte med arme og ben mens ham råber og skriger…. :lol: :) Boksning, det er en herresport. Jeps, det er ”kun” slagteknikker, men det bliver man så også endda rigtig god til. Sådan en god Bud Spencer slapper og et venstre stød er noget man forstår. Og så er der ikke en masse orientalsk visdom lagt ind over, mindre Ninja mere Bud Spencer ;) ;)

Link to comment
Share on other sites

Boksning er sikkert udmærket, så længe man ikke begynder at tro det er en boksekamp hvis man bliver overfaldet i byen, for så får man sku slag, ligegyldig om man har vundet nok så mange gange i ringen...

Det er utroligt som det kan få blodet i kog når der diskuteres kampsport og effektivitet :)

Apocalypse har ret med hensyn til dansk lov, det nytter naturligvis ikke noget at brække armen på en der "bare" stikker én en lussing, men hvis pågældende bruger kniv er det nok en anden sag. (Skal dog ikke gøre mig klog på hvor grænsen går, det er i høj grad op til domstolene, da der jo er tale om en gummiparagraf)

Fra straffeloven:

§ 13. Handlinger foretagne i nødværge er straffri, for så vidt de har været nødvendige for at modstå eller afværge et påbegyndt eller overhængende uretmæssigt angreb og ikke åbenbart går ud over, hvad der under hensyn til angrebets farlighed, angriberens person og det angrebne retsgodes betydning er forsvarligt.

Stk. 2. Overskrider nogen grænserne for lovligt nødværge, bliver han dog straffri, hvis overskridelsen er rimeligt begrundet i den ved angrebet fremkaldte skræk eller ophidselse.

Link to comment
Share on other sites

Se der kommer fordommen igen.. Grøn the og meditation

I glemmer 1 ting.. Men det er ok, at have forksellige meninger og vi bliver nok aldrig enige.

Hapkido er IKKE beregnet til at skade en modstander men er beregnet til at fjerne den evt fare der kan opstå..

I Hapkido er der mange slag og spark flere end i WT.

De primære ting du lære i Hapkido:

Slag

spark

kast

faldteknik

Akupressur

våbenteknik

frigørelsesteknikker

Der ud over er der teori, der SKAL bestås for at kunne bestå den praktiske prøve. Det er netop lavet sådan grundet at Hapkido er for folk der vil lære mere end at slå og sparke.

ALLE kampsports grene idag og førhen er baseret på en vej til at blive perfekt IKKE kun itl at slås, men også i livet.

Når man når sort bælte er der 10 grader, hvor den 10. grad er perfekt derfor er der INGEN der har 10. grad i Shinson Hapkido da ingen er perfekt..

UPS sorry jeg røg lige af sporet hehe

Du lærer netop at blive robust i Hapkido, da (ihvertilfald hvor jeg træner) vi sparker, slår, skubber, samt lærer frigørelsesteknikker samt at bruge modstanderens energi mod ham selv (meget lig Aikido).

Alle spark og slag i Taekwondo lærer man til Hapkido.

Nogen af de stilarter vi bruger kan minde om KungFu

De eneste vi ikke lærer som WT lærer er kædeslag, og det er ikke så svært at lære..

Det svære ved det er hastigheden.. Jeg har gået til det, men det sagde mig ikke noget..

MEN!! igen vi kan diskutere det til hudløshed om hvad der er bedst..

Det bedste bud er blevet sagt.. Bliv stregspiller i håndbold, så skal du nok blive robust

Ligger der en hapkido klub omkring nykøbing f?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg sagt at WT efter min mening nok er det bedste system til selvforsvar / overlevelse, men det skal også lige siges at Krav Magaogså skulle være meget effektivt selvom jeg ikke selv har trænet det. Hvis jeg skulle starte på noget i dag ville jeg nok vælge Krav Maga, da det er ren selvforsvar / overlevelse og ikke alt muligt gejl. Desuden er det afprøvet mange gange i kamp på liv og død.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for at fornærme nogen, men man bliver altså ikke robust af kickboxing... Det er i mine øjne knapt nok en kontaktsport  :)

Ellers ville jeg nok mene, at udover amerikansk fodbold, ville brydning være den mest egnede kontaktsport :)

Anyway, efter at have trænet begge dele, er det i hvert fald min erfaring  :4boxing:

Nu er det ganske vist snart 10 år siden at jeg dyrkede KickBoxing, men det er da totalt en af de sejeste kontaktsporte der nogensinde har eksisteret.

I de 3 år jeg trænede, var det da ikke sjældent med trykkede ribben, flækkede øjenbryn og bøjede næser.. :( Oftest hos de nye - da forskellen mellem at markere og sparke igennem til eksempelvis hovedet, kan være svær at finde.

Hvis du ikke mener at det er en kontaktsport - har du vist aldrig været i ringen med en kickboxer. ;)

Hvis du vil være robust, så igang med de store vægte og spis, spis, spis... :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jaja..alt det orientalske hoppe rundt i pyjamas og vifte med arme og ben mens ham råber og skriger….  :lol:  :) Boksning, det er en herresport. Jeps, det er ”kun” slagteknikker, men det bliver man så også endda rigtig god til. Sådan en god Bud Spencer slapper og et venstre stød er noget man forstår. Og så er der ikke en masse orientalsk visdom lagt ind over, mindre Ninja mere Bud Spencer  ;)  ;)

Enig Blackmoore.. Asiatisk visdom er for asiater.. Den visdom vi kender er den fra vikingerne, og det gik bare ud på at slås og æde.. og slås... og æde.. Det er noget der dur. Selvom jeg personligt mere er til at løfte jern og æde.. og sove

Link to comment
Share on other sites

Well det lugter i mine øjne af at du generelt gerne vil være bedre til at slås. og ikke være en som andre skubber rundt med, og kan virke lidt mere frygt indgydende i sådanne situationer.

Jeg kan tage helt fejl. Men det er dog mit gæt.

Er det tilfældet, vil jeg komme med et andet råd.

Glem det. Du bliver hverken mere populær, får flere venner, eller får et bedre liv ved at lære at tryne andre.

Hvis du har LYST til at træne, for at bruge din krop, for at holde dig i gang, for at føle dig fysisk aktiv, så skal du endelig gøre det. Men vil du træne for at opnå noget for andre, synes jeg du skal lade være.

Korrekt. Ønsket var heller ikke popularitet, men på grund af min højde (1.60) er det som regel mig ingen har respekt for, når man går i byen osv. Derfor ville det jo være perfekt hvis jeg havde den omtalte force. Dermed ikke sagt, at jeg ville slå alle og enhver ned, men bare i "selvforsvar" :tongue:

Er sku ked af at sige det, men hvis det er respekt du vil træne dig til, så glem det makker, respekt opnår du ikke ved, at være et stort beskidt monster, der æder alt og alle, det er frygt.... og husk der er altid en, der er større end dig selv, næsten uanset hvor stor du er. Og hvis du går i byen steder hvor det er nødvendigt, at indgyde respekt, så vælg da et andet sted ;)

Link to comment
Share on other sites

i mine øjne hænger robusthed ikke sammen med noget asiatisk overhovedet... glem alt om kinaruller, thaimad, karry, ris og hvad de ellers har fundet på af kontaktsport... heller ingen tøsesport fra amerika hvor man pakker sig ind i beskyttelse...

men derimod rygby, boksning, styrkeløft. kordineret med en skålfuld hakkedrenge og en kasse masterbrew... se det skal nok gi dig lidt synligt robusthed, så folk finder en anden person at lege med... du lærer helt sikkert at rykke folk rundt ved asiatisk kampsport, men det kan folk jo ikke se at du kan... hvis du så ligner en der spiser småbørn, og smadrer diskopumpere så holder de sig væk... og det er bedre at forebygge en at helbrede...

enig i det med at spille håndbold,,, boldsen er jo en kriger...

det er min mening please don't kill me freaky jason...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej

Jeg har tidligere trænet Shinson Hapkido i en del år, og må sige ordlyden på deres homepage kan være lidt "svævende".

Det er rigtigt det der står, men det er tankerne bag der her er beskrevet. Hapkido er hård træning fysisk som psykisk, hvilket er godt for alle. En 6 timers teoretisk of 3 dages fysisk prøve til 1. dan (sort bælte) går du ikke igennem ved at drikke te og summe.

Det jeg kunne lide ved HapKiDo var det fællesskab der blev opbygget, og de fede tider man havde, også uden for træningen. Fungere du socialt, så får du automatisk også mere "styre" i form af selvtillig og overskud.

Er det fysisk mopning vi snakker om, så kan hurtig håndledslås godt sætte lidt respekt, uden at få fatale følger.

Der går mindre "arnold" over den når du er ude at feste. Det kan godt være at en fuldebøtte overfuser dig, men du ved det ikke kampen værd, og smutter hvis du har mulighed for det, og har ondt af stakkelen, for han må uden tvivl have et kompleks af en eller anden art.

Hvilken gren af kamsport der er bedst kan ingen sige, da man ikke har to 100 % ens mennesker der kan træne 2 forskellige grene 100% lige meget. Er det egentlig ikke også lige meget?

Jeg tror mere du skal vælge gren af kampsport ud fra dine forventninger. Hvis du er til kontakt, med flækkede øjenbryn og blodtud, eller vil have mulighed for at tæve nogle nybegyndere, så er HapKiDo ikke lige sagen.

/SW

Link to comment
Share on other sites

Hr.Henning :)

Hvis du overvejer en form for kampsport, er boksning helt klart noget du skal overveje, du får 1½ times HÅRD træning, mere selvtillid og al din vrede er langt væk efter træning...i mine øjne noget af den bedste form for kampsport der findes...man kalder det jo os for gentelman sporten ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share