Squat, DL og BBrows


Silenced
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige været nede og træne, og har fundet ud af at min ryg slet ikke er go nok til de tre øvelser.. Jeg har sindsygt ondt i lænden nu, og jeg kan ikke finde ud af om det er øvelsen eller om det bare er min ryg der skaber sgi over træningen..

Er der andre øvelser der dækker det samme som de 3, evt i en maskine, som jeg kan bruge???..

Det jeg kørte var:

Squat i stativ : 1 sæt a 12reps m. 30kg & 1 sæte a 8reps m. 30kg

BBrows : 1 sæt a 15reps m. 10kg = MEGET ondt i lænden..

Dødløft : Kunne jeg ikke grundet ondt i lænden, så jeg kørte seated leg press istedet, men er det nok????

Seated legpress : 1 sæt a 10 reps m. 45kg

Det gik galt med BB-rows.. Findes der en adne øvelsse?? evt også en sub for DL, hvis den også driller???

Link to comment
Share on other sites

med squat i stativ mener du så i smith? der er et bare stykker i mit center der fullsquatter i smith og det ser altså ikke sundt ud. har du mulighed for at kører den med fri vægte?

hvis du ikke kan lide BB rows så prøv fx db rows. eller måske yates row(der holder du med håndryggen nedad mod dulvet modsat alm rows). især yates row synes jeg er mild imod lænden.

er det første gang du kører øvelserne? for så kan der sagtens komme lidt ømhed. det hedder DOMS (Delayed Onset Muscle Soreness). det er individuelt hvor meget man for men i starten får alle det og særdeles kraftigere end man ellers får.

Att: Petit'en

BB står i denne sammenhæng for Barbell og betyder vægstang.

øvelsen er vist Hér

dog er dt de færeste der sætter bb'en ned efter hvert rep. det er bare sådan man indleder øvelsen :)

EDIT: husker du forresten at spænde op i ryggen når du kører BB rows?

Edited by Don Nors
Link to comment
Share on other sites

med squat i stativ mener du så i smith? der er et bare stykker i mit center der fullsquatter i smith og det ser altså ikke sundt ud. har du mulighed for at kører den med fri vægte?

hvis du ikke kan lide BB rows så prøv fx db rows. eller måske yates row(der holder du med håndryggen nedad mod dulvet modsat alm rows). især yates row synes jeg er mild imod lænden.

er det første gang du kører øvelserne? for så kan der sagtens komme lidt ømhed. det hedder DOMS (Delayed Onset Muscle Soreness). det er individuelt hvor meget man for men i starten får alle det og særdeles kraftigere end man ellers får.

Att: Petit'en

BB står i denne sammenhæng for Barbell og betyder vægstang.

øvelsen er vist Hér

dog er dt de færeste der sætter bb'en ned efter hvert rep. det er bare sådan man indleder øvelsen :)

EDIT: husker du forresten at spænde op i ryggen når du kører BB rows?

aner ikke hvad Smith er, men stangen sad fast i et stativ og så skulle man dreje den lidt for at få den "fri", så man kunne gå ned i knæ..

Jeg har tænkt på DB-rows, dem havde jeg tænkt mig at prøve fredag..

Yates havde jeg ikke hørt om, men det kunne være en mulighed..

Tror det er en sindsyg DOMS jeg har fået, for ryggen har det bedre allerede.. Jeg kører Cardio til mandag (Pånær de to øvelser fredag) og så er jeg klar til at starte på programmet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Det gik galt med BB-rows.. Findes der en adne øvelsse??

Læste du overhovedet hvad jeg skrev til dig i mit sidste indlæg?

Det lader det ikke til, du får den lige en gang til hentet fra denne tråd:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=16252

BB rows er også gode men pas på lænden, specielt når du køre dødløft i samme pas. Hvis du føler det er for hårdt for lænden kan du lave bent over rows med håndvægte i stedet. Her fjerner du noget af belastningen fra lænden men får stadig en rigtig god aktivering af ryggen/latten

Bent over rows med håndvægte kan ses her:

http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGe...entOverRow.html

Link to comment
Share on other sites

Hej

Med hensyn til dit problem med lænden, vil jeg ud fra egne erfaringer sige at Dødløft + Bent-Over-Rows i samme træningspas er meget stressende for lænden, selv når man har trænet begge øvelser længe.

Det er dog et udpræget problem med en svag lænd, som jeg tit ser i mit eget center.

mvh

Kike

Link to comment
Share on other sites

Vil også foreslå at køre mere forsigtig istedet for helt at droppe øvelserne, det blive det ik bedre af....

Men ellers er der (kunne ik lige finde dem på exrx :blink: )

One armed DB row

Incline DB row(er sgu ik ilge sikker på at det er det den hedder)

Husk at mavemullerne oz styrker dit lænd...

Og lige til de to øvelser, apoc. linkede til... De vil begge ligge pres på lændet,men der er det er meget hoftearbejde(ikke lændet)...

Bemærk du kan køre den med ryggen ret og så med det man kunne kalde for et rul. Undgå at køre med vægt når du laver rul...

I mit tidligere center havde de denne maskine, kørte den inden DL m.m. Hvis man hopper i den er det ihvertfald tydeligt hvor "lidt" ryg man egentlig træner ved de to linkede øvelser...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share