Benprogram


Le Moi
 Share

Recommended Posts

Hej,

efter ferien påbegynder jeg igen træningen for fuld styrke. Jeg skal igang med mit tredje HST-program, og vil i denne omgang ligge mere vægt på benene end jeg tidligere har gjort.

Før har jeg kun kørt Squat og en øvelse jeg troede trænede det jeg vil kalde lægmusklen.. Det vil sige 'Gastrocnemius', men opdagede i dag ved et tilfælde at øvelsen faktisk kun træner den sekundert, primært træner en muskel der sidder på siden af benet; 'Soleus'.

Det er denne øvelse jeg hidtil har kørt: Lever Seated Calf Raise

Nogle forslag til gode øvelser? Jeg har selvfølgelig tænkt mig at fortsætte med squat. Derudover er jeg lidt i tvivl om, hvorvidt jeg skal bytte ovennævnte ud med noget ala Standing Calf Raise eller om den er god nok som den er?

Har før kørt med Leg Extension, men hver eneste gang efter jeg lavede den, havde jeg forfærdelig ondt i knæene, så den laver jeg ikke længere.

Link to comment
Share on other sites

Le moi:

I tillæg til squat kører jeg en hasecurl og dødløft kombo. Jeg kan faktisk bedst lide at køre hasecurl før dødløften - men det er en smagssag. Efter min mening er træning af læg i benpres det bedste lægtræning der findes - stiller ingen krav om balance (kommer selvf. også lidt an typen af benpresmaskine om den egner sig). Ellers er standing calf raise i maskine også god nok. Som du rigtigt nok skriver trænes Gastrocnemius ikke optimalt ved siddende lægpres - selvom det føles sådan.

Nu hvor du kører HST er det nok smartest at holde dig til enten Squat eller benpres. Men ellers går det fint at veksle lidt imellem de 2 øvelser.

Har før kørt med Leg Extension, men hver eneste gang efter jeg lavede den, havde jeg forfærdelig ondt i knæene, så den laver jeg ikke længere

Så sparer du også dig selv for slidgigt i knæene på længere sigt. Desuden er øvelsen kun forsvarlig for utrænede og ældre mennesker der ikke løfter KG nok til flå knæene fra hinanden ifølge mange fysioterapueter ;)

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share