pommes frites


lasmad
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har altid fået af vide at pommes frites feder meget. Bl.a fordi de bliver friturestegt og har et højt fedtindhold.

I dag da jeg var ude og handle kiggede jeg så på varedeklerationen på diverse pommes frites, altså den slags man bager i ovnen.

Jeg fandt pommes frites med 110kcal pr. 100 gram og kartoffelbåde med kun 90kcal og en fedtenergiprocent på 19%.

Det er jo ikke et særlig højt energiindhold, energindholdet er jo mindre end i feks ris, men der er jo en hel del mere fedt i end der er i ris.

Men hvad betyder det?

Kan jeg rent faktisk tillade mig at spise flere gram ovnbagte pommes frites end jeg kan af ris eller pasta uden at tage på, pga. det lave kalorieindhold. Eller feder pommes frites stadig mere pga. det høje fedtindhold?

Umiddelbart ser det for mig ud som om pommes frites sagtens kan indgå i en fornuftig slankekur, tager jeg fuldstændig fejl her, eller hvad?

Med venlig hilsen og på forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal lave fritter, så lav dem dog selv.. Smager meget bedre IMO. :) og der er endnu mindre fedt...

Du behøver jo ikke skærre AL fedtet væk.. Men fritter ville jeg nok ikke spise, jo hvis jeg lavede dem selv, da smagen er bedre

Edited by Silenced
Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal lave fritter, så lav dem dog selv.. Smager meget bedre IMO. :) og der er endnu mindre fedt...

Du behøver jo ikke skærre AL fedtet væk.. Men fritter ville jeg nok ikke spise, jo hvis jeg lavede dem selv, da smagen er bedre

Hvordan skal man lave dem selv?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal lave fritter, så lav dem dog selv.. Smager meget bedre IMO.  :) og der er endnu mindre fedt...

Du behøver jo ikke skærre AL fedtet væk.. Men fritter ville jeg nok ikke spise, jo hvis jeg lavede dem selv, da smagen er bedre

Hvordan skal man lave dem selv?

Tja - det sq ret nemt!

Tjek selv: Pommes

Link to comment
Share on other sites

Fedtenergi procenten kan være en farlig målestok! De ovnpomesfritter har et højt Kcal indhold - hvoraf en stadig stor del kommer fra "dårligt fedt". Selvfølgelig kan man spise dem i ny og næ - men hvis man gerne vil spise sundt - så er de en af de ting man absolut skal undgå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fandt pommes frites med 110kcal pr. 100 gram og kartoffelbåde med kun 90kcal og en fedtenergiprocent på 19%.

Det er jo ikke et særlig højt energiindhold, energindholdet er jo mindre end i feks ris, men der er jo en hel del mere fedt i end der er i ris.

ahh så meget fedt så det gør noget kan der næppe være i dem når de er helt nede på 110kcal per 100g

Jeg spiser da gladeligt kartoffelbåde selvom jeg er på skrump, så længe kalorieindtaget er det samme som hvis du spiser ris er det såmænd ikke dårligere.

Du skal dog lige være opmærksom på at energi indholdet opgivet for ris er de små tørre sataner, når man har kogt dem suger de jo en del vand og så minder det mere om toflerne mængdemæssigt.

Pas dog lige på hvis du bruger pomfritsauce, remoulade eller ketchup til fritterne, det kan hurtigt blive rigtig mange ekstra kalorier du får ind den vej.

Link to comment
Share on other sites

Pas dog lige på hvis du bruger pomfritsauce, remoulade eller ketchup til fritterne, det kan hurtigt blive rigtig mange ekstra kalorier du får ind den vej.

Nu er ketchup så ikke den store kaloriebombe. I hvert fald ikk i forhold til remoulade og pommefritsovs. Så ska der noget til, så vælg ketchup!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share