Bælte


Johnny Bravo
 Share

Recommended Posts

Nej, det er ikke nødvendigt med et bælte i SQ eller DL. Ved brug af bælte snyder du dig selv for en god mavetræning, den kommer virkelig på arbejde med SQ og DL.

Hvis du endelig skulle bruge bælte, så kunne det være på dine aller tungeste sæt i de store øvelser, der kan det give dig en lille ekstra "sikkerhed". I og med at du har bæltet på, så yder du nok lidt mere, da du ved det støtter dig godt og grundigt.

Det er mit syn på "bælteanvedelse" :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Nielsen. På

http://www.paulchekseminars.com/articles.cfm?select=16

kan du læse en udførlig beskrivelse af, hvorfor bælter gør mere skade end gavn. Jeg ved godt, at der er delte meninger om dette emne, men Paul Cheks argumentation lyder rigtig for mig.

Jeg har også læst et interview med Ed Coan, hvori han tager afstand fra brugen af bælter. Han giver udtryk for netop det synspunkt om den naturlige mavetræning, som Nielsen nævner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil lige pointere at Ed Coan på ingen måde er anti-bælte. Det er kun i den tidlige fase af hans træningscyklus, at han ikke bruger bælte. Jeg tror de fleste styrkeløftere anvender bælte ved alt over 85-90 % af 1RM. Alt andet vil være yderst dumt. Skadesrisikoen minimeres, fordi man har lettere ved at opretholde det intra-abdominale tryk, når man anvender bælte. Jeg vil sige det sådan, træner man ikke med ultra tunge vægte tæt på sin max, så er et bælte ikke nødvendigt. Omvendt ser jeg heller ikke problemer i at anvende et bælte regelmæssigt, hvis man træner masser af øvelser uden bælte.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Kan lige tilføje, at WSB løfterne altid bruger bælte på squat og dødløft dag (dynamisk dag), da de mener det er nødvendigt at lære at presse maven imod bæltet. Det er et teknisk aspekt som skal være på plads, hvis man skal have mest muligt ud af bæltet på konkurrence dagen. På deres ME dag kører de næsten altid uden bælte.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share