Dødløfts goder...


Morten D
 Share

Recommended Posts

Jeg kiggede lige i øvelsesbiblioteket, og fandt til min overraskelse, at dødløft tilsyneladende ikke påvirker nogle rygmuskler i nævneværdig grad. Er det rigtigt?

Jeg har altid fået at vide, at den er super for nedre ryg. Løftet startes med benene og overtages i en glidende bevægelse af ryggen. Er det Gluteus Maximus, der tager al slæbet i den sidste del af bevægelsen? Jeg er forvirret.

Mvh.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Dødløft træner i høj grad din rygmuskulatur. Jeg vil endda mene, at folk som træner kun dødløft vil få trænet deres rygmuskulatur bedre end de fleste i træningscentre idag. Jeg ser mange som laver 3-4 forskellige former for pulldowns i træktårnet, og tror de har trænet ryg ordentligt. Latissimus dorsi musklen udgør kun en meget lille del af den totale rygmuskelmasse. Dødløft træner både erector spinae gruppen, trapezius og i mindre grad rhomboideus musklerne. Det vil man aldrig kunne opnå med nogen form for pulldown. Jeg vil endda våge den påstand at man kan opnå temmelig komplet rygmuskeludvikling ved bare at kører bent over rows og dødløft. Og hvis nogen skulle mene at dødløft ikke træner rygmuskulaturen, så tror jeg aldrig de har kørt tung dødløft før. Enhver begynder vil bevidne dagen efter en deres første dødløft træning (hvis de har trænet hårdt nok vel at mærke), at de er ømme hele vejen op gennem ryggen. Hvis man stadigvæk tror at dødløft kun træner ben, så bed tvivlerne om at forklare hvorfor styrkeløftere som i mange tilfælde ikke træner bodybuilderøvelser for deres ryg, men som laver sæt efter sæt af tunge dødløft, har så stor muskel udvikling i ryggen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også at tegningen i øvelsesbiblioteket ligger op til at man skal starte med sine hofter meget lavt, og med lårerne tæt på vandret i forhold til gulvet. Denne form giver selvfølgelig en udgangsposition hvor benene bruges mere og ryggen mindre, da ryggen i denne position er mere oprejst. Da er da også mange styrkeløfter som er meget benstærke, som bruger denne startposition. Det er dog mest almindeligt at starte med en lidt højere hofteposition, og dermed mere rygaktivitet, efter at benene har gjort sit arbejde med at få vægten presset fra gulvet, så tager ryggen over og gør en stor del af arbejdet. Hvis man er tvivl om hvad jeg snakker om, så check det her video klip af Brad Gillingham, hvor han dødløfter 370 kg i konkurrence. Efter at have set videoklippet, så fortæl mig at denne løfte teknik ikke træner store dele af rygmuskulaturen :-)

http://www.deepsquatter.com/freaks/images/[email protected]

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share