Blev lige i tvivl


Silenced
 Share

Recommended Posts

Jeg ved godt jeg IKKe kan bygge masse på mens jeg cutter..
Selvom du i løbet af et vægttab næppe er i katabolsk tilstand hele tiden, dvs du i teorien godt kan opbygge masse, så er det ikke noget man skal stile efter. Måske en lille smule hvis vægttabet er meget begrænset og diæten holdes i stram snor.
Men hvad med styrke???

Kan det ikke lade sig gøre.. Det er jo noget andet end masse er det ikke??

Jo, det kan det.

Men man skal huske på at selvom din styrke (forstået som udnyttelsen af din nuværende muskelmasse og teknik) kan stige, så vil en faldende kropsvægt virke i modsat retning. Selv fedt kan flytte kg :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi har to løftere med samme neurale tilpasninger (udnyttelsesgrad af musklerne), samme teknik, samme mængde muskelmasse, MEN den ene har 20kg mere fedt på kroppen end den anden.

Så vil den tunge af dem alt andet lige kunne løfte mere.

Dvs at selv rent fedttab vil kunne have en negativ effekt på styrken. Det er dog ikke til at sige præcis hvor stort dette tab bliver, så hvis du kan forbedre dine neurale tilpasninger er det måske nok til alligevel at stige i absolut styrke.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi har to løftere med samme neurale tilpasninger (udnyttelsesgrad af musklerne), samme teknik, samme mængde muskelmasse, MEN den ene har 20kg mere fedt på kroppen end den anden.

Så vil den tunge af dem alt andet lige kunne løfte mere.

Dvs at selv rent fedttab vil kunne have en negativ effekt på styrken. Det er dog ikke til at sige præcis hvor stort dette tab bliver, så hvis du kan forbedre dine neurale tilpasninger er det måske nok til alligevel at stige i absolut styrke.

ok..

Og så for at skærre det ud i pap for mig..

Jeg kan godt øge styrken, men kan også godt komme ud for at det går den modsatte vej da jeg taber mig :)

Er det korrekt forstået??

Edited by Silenced
Link to comment
Share on other sites

Hvis vi har to løftere med samme neurale tilpasninger (udnyttelsesgrad af musklerne), samme teknik, samme mængde muskelmasse, MEN den ene har 20kg mere fedt på kroppen end den anden.

Så vil den tunge af dem alt andet lige kunne løfte mere.

Det kommer vel an på, hvilket løft vi taler om, og hvor de ekstra kg. fedt er placeret. 20 kg. ekstra dunk vil næppe være en fordel i f.eks. dødløft, dips, chins mm.

I Squat vil det være en fordel pga. det ændrede tyngdepunkt, men i bænkpres er det ikke nogen fordel, medmindre man sænker til dunken. Tværtimod vil du få færre point pga. den højere vægt.

Silenced>> Specielt hvis du er relativt grøn (læs: stadig har stort potentiale for optimering af neural effektivitet), så vil jeg mene, at du vil kunne øge meget i styrke under moderat vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi har to løftere med samme neurale tilpasninger (udnyttelsesgrad af musklerne), samme teknik, samme mængde muskelmasse, MEN den ene har 20kg mere fedt på kroppen end den anden.

Så vil den tunge af dem alt andet lige kunne løfte mere.

Det kommer vel an på, hvilket løft vi taler om, og hvor de ekstra kg. fedt er placeret. 20 kg. ekstra dunk vil næppe være en fordel i f.eks. dødløft, dips, chins mm.

I Squat vil det være en fordel pga. det ændrede tyngdepunkt, men i bænkpres er det ikke nogen fordel, medmindre man sænker til dunken. Tværtimod vil du få færre point pga. den højere vægt.

Silenced>> Specielt hvis du er relativt grøn (læs: stadig har stort potentiale for optimering af neural effektivitet), så vil jeg mene, at du vil kunne øge meget i styrke under moderat vægttab.

Jeg er MEGET grøn .. Tror ikke engang jeg kan betegnes som grøn.. Jeg har trænet rigtigt i 1 uge..

I fredags hjalp AntonD mig igennem og det blev til:

Squat i smith stativ..

Max i mandags :15 x 40kg..

Idag : 10 x 50kg, 6 x 60kg og 5 x 70kg

Alm bænkpres.

For 10 år siden max.. 1x 65kg.

Idag : 10 x 50kg, 10 x 60kg, 5 x 70kg, 5 x 80kg, 1 x 100kg(forced)

Roning i maskine:

Max i mandags : 15 x 40kg

idag: 10 x 90kg, 5 x 110kg, 5 x 120kg, 3 x 130kg

Træk til bryst:

Max i mandags: 15 x 28kg

idag : 10 x 49kg, 5 x 63kg og 2 x 77kg(forced)

Triceps i tårn :

Max i mandags : 15 x 17,5 kg(iflg maskinen)

Idag: 10 x 40kg, 6 x 50kg(iflg maskinen)

Maskinen passer ikke. De reelle kilo er nærmere 1/4 af det der er skrevet..

Side lateral raise:

Max i mandags: 15 x 5 kg

Idag : 10 x 10kg og 5 x 10kg

DB Press:

Max i mandags : 15 x 2,5kg

idag: 10 x 8kg, 5 x 10kg og 5 x 11kg og 5 x 14kg

EZ curls:

Max idag : 10 x 18kg, 5 x 22,5kg og 5 x 22,5kg

Standing calf raise:

Max i mandags: 15 x 37,5kg

Idag: 10 x 70kg og 10 x 124kg

Jeg fatter intet af det her..)

Mave

Max i mandags: 2 x 10

Idag : 1 x 10, 1 x 5+10kg, 1 x 3+5kg

Lænd i maskine:

Max i mandags : 2 x 15 @ 84kg

Idag : 10 x 56kg, 10 x 84kg, 10 x 140kg

Ben curl:

Max idag : 5 x 30kg, 4 x 35kg

Flyes :

Max idag : 5 x 12kg, 5 x 14kg, 3 x 16kg+ 2 x 16kg(forced)

Benløft:

Max i mandags : 1 x 10

Max idag : 1 x 10, 1 x 4

Og ja min vægt er placeret på dunken. ;) men forhåbentlig ændrer det sig nu

Link to comment
Share on other sites

Jeg blander mig lige igen...... ;)

Du har haft en ret stor styrke før (håndboldspiller og fragtmand), dette vil osse have indflydelse på din fremgang i starten. :)

Ja men hvis vi nu snakker om efter måske 6mdr hvad så der..??

Der har jeg jo forhåbentlig tabt mig pænt meget

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bliver ved med at styrketræne vil du om et halvt år ikke opleve en lige så hurtig fremgang. Så skal du (vi) lave om på dit program, så kroppen bliver udsat for belasting på en ny måde...... Du skal "overraske" kroppen.... ;)

ok..Bare jeg kan blive ved med at bkive stærkere end jeg er nu

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share