WSB


TT
 Share

Recommended Posts

Negativ squat er en øvelse som har fungert bra for meg i perioder, jeg har dog kun trent det i et tradisjonelt priodiserings system (linjært tyngre belastning og færre reps)

Men så fikk jeg ideen om å benytte neg squat som ME øvelse i et WSB lignende system.

Et mulig problem slik jeg ser det er at iflg. WSB systemet skal ME øvelsene ruleres (skiftes?, byttes?, alterneres?. stryk det som ikke passer på dansk!) regelmessig. Erfaringsmessig blir man svært øm de første gangene man trener neg.squat, og dersom man kun trente denne øvelsen hver 4-5 uke tror jeg pausen blir for lang. Man vil kunne bli svært øm hver gang og ikke ha fult utbytte av treningen.

Men om man feks. trente neg. hver 2 uke kunne det kanske fungere, så kunne man evt. rulere andre ME øvelser på uken i mellom.

En genial idé eller bare tull?

Link to comment
Share on other sites

Det kunne sagtens lade sig gøre. Jeg ville måske mene at hver 3. uge var mere passende, men du kan jo prøve dig frem. Man skal huske at WSB systemet er et flydende system, som hele tiden ændre sig i takt med at Louie finder nye ting som virker bedre. Grundpælen forbliver dog det samme. Grunden til at jeg siger det, er at mange af de gamle ting og metoder som blev brugt ligger et stykke fra det system som bruges idag. F.eks var procenterne højere på dynamisk dag, dengang de ikke brugte kæder og bands. Den var i bænkpres 70 % og i squat var det en cyklus som gik fra 65-82,5 % med 6-12 sæt x 2 reps. På deres ME dage kørte de hver ME øvelse 3-4 uger ad gangen, istedet for at skifte ugentligt som de gør nu. Jeg synes det er en god ide for dem som interessere sig for WSB systemet, at sætte sig ind i de gamle WSB metoder, da mange af de ting de brugte sagtens kan bruges endnu. F.eks har jeg ikke mulighed for at anvende kæder og bands, og jeg bruger derfor den gamle intensitet på 70 % på dynamisk dag. Om hvad angår eccentrisk træning, så brugte de også det på ME dag tidligere. Det var dog weight-release træning de kørte. De brugte f.eks 110 % på den eccentriske fase, og når weight-releaserne hoppede af, var der 60 % på stangen. Så pointen er den, at du sagtens kan inkludere eccentrisk træning på ME dag. Det passer jo fint overens med en maximum effort. Hvor tit det skal gøre må du prøve dig frem til. Hvis dine andre ME øvelser ikke stiger regelmæssigt, så kan det være den eccentriske frekvens skal ned. Men prøv dig frem.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

men på DE dagen ligger procentsatserne ikke fuldstændig fast, efter hvad jeg mener at have læst i en af de artikler du har linket til på et tidligere tidspunkt. Der mener jeg at jeg læste at de skulle varieres fra uge til uge, således at uge1 = 60%, uge 2 = 65% uge3 = 70% uge4=60%.

Husker jeg galt??

Link to comment
Share on other sites

Louie har ændret det meget igennem tiden. Tidligere lød det på 70 % altid i bænkpres. Dengang brugte de ikke kæder. Nu lyder det på imellem 50-60 %, og de anvender som regel altid enten kæder eller bands. Squat var tidligere en cyklus fra 65-82,5 % af den bedste boxsquat max. Man startede på 65 % med 12 sæt x 2 reps, og sluttede på 82,5 % med 6 sæt x 2 rep. Kan ikke lige husk var lang en periode det var over. Nu waver man vægten fra 50-60 % (50; 52,5; 55; 57,5; 60 %) og det er altid med bands eller kæder. Nogen anvender sågar lavere procenter. Så selve intensiteten af den dynamiske dag kan være lidt forvirrende alt efter hvad artikel man læser. Jeg foretrække selv omkring 65-70 % i bænkpres, 60-70 % i squat og 65-75 % i dødløft speed singles.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share