WSB vs HST


cYRAx
 Share

Recommended Posts

Ja, når jeg engang skal begynde at træne, (Når jeg holder op med at sejle) skal jeg i gang med et trænings program. Jeg har læst meget herinde og nogle artrkler på GetBig, hvor WSB artiklen ef TJ var en af dem som jeg fandt meget intersant. Nå men ligemeget, hvilket program giver mest muskel masse, HST eller WSB? Mit mål er at lige noget ala Vin Diesel

Link to comment
Share on other sites

Alt andet lige vil HST være mest hypertrofiskabende (muskelvækst).

Men kommende an på individuelle forskelle, træningsniveau, hvad man har trænet før, design af program og meget mere kan en omgang WSB være rigtig godt hypertrofiskabende.

Mit mål er at lige noget ala Vin Diesel

Det har intet med programmet at gøre. Drimod bestemmes det alene af din fedtprocent.

Link to comment
Share on other sites

Det kan der ikke gives noget entydigt svar på!

Der er ikke lavet videnskabelige studier hvor man sammenligner hst og wsb træning.

HST er baseret på den tilgængelige videnskabelige litteratur, men det gør ikke nødvendigvis at det er det optimale system. For som Haycock selv er inde på, er der ikke så nok forskning på området (hypertrofi).

Der er mange herinde der elsker HST men også mange der vil sværge til WSB.

Det er i mine øjne meget svært at sige noget om, da der også er forskel i kostvanerne hos styrkeløftere (WSB folket) og bodybuildere (HST folket).

Generelt set er styrkeløftere ikke bange for at tage lidt fedt på, det er en fordel hvis man vil tage mest mulig masse på på kortest tid.

De der er for bange for at øge fedt%'en vil ofte underspise.

Jeg ville anbefale dig at overveje hvilket program ville være mest motiverende for dig. Motivationen der følger af træningsglæde skal ikke undervurderes!

ps: Jeg Ææælsker personligt WSB, men ville aldrig anbefale det ene over noget andet.

pps: Hvis ikke du spiser som en hest er programvalget ligegyldigt, du vil aldrig gaine lige meget hvad B)

Link to comment
Share on other sites

Alt andet lige vil HST være mest hypertrofiskabende (muskelvækst).

Men kommende an på individuelle forskelle, træningsniveau, hvad man har trænet før, design af program og meget mere kan en omgang WSB være rigtig godt hypertrofiskabende.

Mit mål er at lige noget ala Vin Diesel

Det har intet med programmet at gøre. Drimod bestemmes det alene af din fedtprocent.

Hvordan kan du konkludere at HST er mere hypertrofi-skabende end WSB? :blink: WSB er et meget meget fleksibelt system... dem kan jo tilpasses fuldstændig efter egne ønsker... ja endda laves om til et BB-sytem istedet for et styrke-system som originalen ;)

Men uanset hvad ved jeg godt hvad jeg ville vælge... HST er simpelthen for kedeligt... WSB "den eneste sjove måde at træne på" :)

Link to comment
Share on other sites

pps: Hvis ikke du spiser som en hest er programvalget ligegyldigt, du vil aldrig gaine lige meget hvad 

Ja hvis du er i kalorieunderskud, så er det ligegyldigt. Jeg mener dog at have set TJ skrive et par gange, at folk som har haft svært ved at tage på, har gjort det på WSB, uden at have ændret deres kostvaner. Så måske er det et meget godt alternativ for hardgainere :)

Link to comment
Share on other sites

Men uanset hvad ved jeg godt hvad jeg ville vælge... HST er simpelthen for kedeligt...

Giver dig fuldstændig ret. Uanset hvor effektivt HST end måtte være, så skal man have en løs forbindelse et sted, hvis man kan træne programmet igennem længere tid.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Men uanset hvad ved jeg godt hvad jeg ville vælge... HST er simpelthen for kedeligt...

Giver dig fuldstændig ret. Uanset hvor effektivt HST end måtte være, så skal man have en løs forbindelse et sted, hvis man kan træne programmet igennem længere tid.

Hmm, og hvorfor så det?

HST er kun kedeligt så længe man roder med 15 og 10 reps :lol: :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Men uanset hvad ved jeg godt hvad jeg ville vælge... HST er simpelthen for kedeligt...

Giver dig fuldstændig ret. Uanset hvor effektivt HST end måtte være, så skal man have en løs forbindelse et sted, hvis man kan træne programmet igennem længere tid.

Hmm, og hvorfor så det?

HST er kun kedeligt så længe man roder med 15 og 10 reps :lol: :lol: :lol:

Som Mell Siff skrev det i Fact and Fallacies of Fitness, så mister du fuldstændig koncentrationen, når du ikke skal koncenterere dig. Og koncentrere sig/fokusere skal man ingenlunde så længe du kan stå og tænke på alt muligt andet, når man kører et rep-antal der på ingen måde vil presse dig. Der er derfor ingen udfordring. Der er ikke en rekord du skal slå...

HST er da som sendt fra himlen, for dem, der vil have et godt afkast for minimum indkast.

Men dem der træner fordi de synes det er sjovt, dem har jeg svært ved at forestille mig kan køre HST i længden. Det gælder også under 5 reps, jf. ovenståede.

Link to comment
Share on other sites

Alt andet lige vil HST være mest hypertrofiskabende (muskelvækst).

Men kommende an på individuelle forskelle, træningsniveau, hvad man har trænet før, design af program og meget mere kan en omgang WSB være rigtig godt hypertrofiskabende.

Mit mål er at lige noget ala Vin Diesel

Det har intet med programmet at gøre. Drimod bestemmes det alene af din fedtprocent.

Hvordan kan du konkludere at HST er mere hypertrofi-skabende end WSB? :blink: WSB er et meget meget fleksibelt system... dem kan jo tilpasses fuldstændig efter egne ønsker... ja endda laves om til et BB-sytem istedet for et styrke-system som originalen ;)

Sjovt - det synes jeg også er det jeg skriver!?!?

Link to comment
Share on other sites

Ingen af delene. :lol:

Som begynder vil jeg mene dette program er bedre.

PROGRAM

HST: Synes ikke der er nogen grund til, at man som begynder kører en progression med så sub-maksimale vægte, som er tilfældet i HST.

WSB: Som jeg har forstået det, er det meningen at man skal forsøge at sætte en ny 1 rm i to nye øvelser hver uge. Det er måske ikke så smart, når man endnu ikke har styr på teknikken i disse. Hvilket man må formåde når man er nybegynder.

Link to comment
Share on other sites

Alt andet lige vil HST være mest hypertrofiskabende (muskelvækst).

Men kommende an på individuelle forskelle, træningsniveau, hvad man har trænet før, design af program og meget mere kan en omgang WSB være rigtig godt hypertrofiskabende.

Mit mål er at lige noget ala Vin Diesel

Det har intet med programmet at gøre. Drimod bestemmes det alene af din fedtprocent.

Hvordan kan du konkludere at HST er mere hypertrofi-skabende end WSB? :blink: WSB er et meget meget fleksibelt system... dem kan jo tilpasses fuldstændig efter egne ønsker... ja endda laves om til et BB-sytem istedet for et styrke-system som originalen ;)

Sjovt - det synes jeg også er det jeg skriver!?!?

Det jeg hæfter mig ved er den udtalelse her

Alt andet lige vil HST være mest hypertrofiskabende (muskelvækst)
Jeg ville mene at wsb er mere hypertrofiskabende end HST også kun i den oprindelige form (baseret på styrkefremgang)... derudover mener jeg (som Torben F) og jeg citerer "HST er da som sendt fra himlen, for dem, der vil have et godt afkast for minimum indkast" ... har du overhovedet prøvet WSB selv Jarvig? ;) Edited by Zoa
Link to comment
Share on other sites

Det kan der ikke gives noget entydigt svar på!

Der er ikke lavet videnskabelige studier hvor man sammenligner hst og wsb træning.

HST er baseret på den tilgængelige videnskabelige litteratur, men det gør ikke nødvendigvis at det er det optimale system. For som Haycock selv er inde på, er der ikke så nok forskning på området (hypertrofi).

Der er mange herinde der elsker HST men også mange der vil sværge til WSB.

Det er i mine øjne meget svært at sige noget om, da der også er forskel i kostvanerne hos styrkeløftere (WSB folket) og bodybuildere (HST folket).

Generelt set er styrkeløftere ikke bange for at tage lidt fedt på, det er en fordel hvis man vil tage mest mulig masse på på kortest tid.

De der er for bange for at øge fedt%'en vil ofte underspise.

Jeg ville anbefale dig at overveje hvilket program ville være mest motiverende for dig. Motivationen der følger af træningsglæde skal ikke undervurderes!

ps: Jeg Ææælsker personligt WSB, men ville aldrig anbefale det ene over noget andet.

pps: Hvis ikke du spiser som en hest er programvalget ligegyldigt, du vil aldrig gaine lige meget hvad B)

Smukt svar... :)

kosten er og bliver det vigtigste element i at nå målet ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share