Hatfield's Cycle


Beleriand_K
 Share

Recommended Posts

Dette spørgsmål er primært til Thomas J, men alle er naturligvis velkomne til at bidrage.

For et stykke tid siden præsenterede du (Thomas J) en justeret udgave af Hatfield's Cycle, og der er et enkelt punkt i den, som jeg ikke lige kan gennemskue. I Hatfields originale udgave ser uge 6 - 8 således ud:

Uge 6: 90% - 3 x 2

Uge 7: 90% - 3 x 2

Uge 8: 95% - 3 x 2

I din justerede udgave havde du i uge 7 rettet 3 x 2 til 3 x 3, og jeg formoder det var for at undgå to uger i træk uden forøgelse af hverken volumen eller intensitet. Det giver jo god mening, men ville det ikke være bedre at holde fast i de to reps og så i stedet ændre på intensiteten? Så kunne det se således ud:

Uge 6: 90,0% - 3 x 2

Uge 7: 92,5% - 3 x 2

Uge 8: 95,0% - 3 x 2

Eftersom hele anden del af programmet er fokuseret på en forøgelse af intensiteten, mens volumentræningen blev afsluttet i uge 5, så synes jeg denne udgave af uge 7 virker mere i trit med idéen bag opbygningen af programmet.

Nu føler jeg mig lidt på gyngende grund ved at begynde at lave om på Hatfield's åbenbart klassiske program, men når nu jeg er begyndt, så kan jeg jo ligeså godt gå planken helt ud og komme med endnu et forslag :)

Ville det ikke være logisk at tilføje endnu en uge i anden halvdel af programmet, som indeholdt 97,5%, så der blev en skridt for skridt forøgelse af intensiteten op til 100%? Så ville hele programmet se således ud:

Uge 01: 85% - 5 x 2

Uge 02: 85% - 5 x 3

Uge 03: 85% - 5 x 4

Uge 04: 85% - 5 x 5

Uge 05: 85% - 5 x 6

Uge 06: 90,0% - 3 x 2

Uge 07: 92,5% - 3 x 2

Uge 08: 95,0% - 3 x 2

Uge 09: 97,5% - 3 x 2

Uge 10: 100% - 3 x 2

Herefter en deload uge og derefter nyt max.

Link to comment
Share on other sites

Der må være en fejl i bænkdelen på hans hjemmeside. Prøv at chekke squat og dødløft delen. Der anbefaler han at man anden uge med 90 % øger til 3 reps. Jeg mener helt sikkert også tidligere at der stod 3 reps ved bænkdelen. Du kan selv chekke her.

CONDITIONING TIPS FOR POWERLIFTERS

Jeg ville gøre det som jeg oprindeligt præsenterede det.

Ville det ikke være logisk at tilføje endnu en uge i anden halvdel af programmet, som indeholdt 97,5%, så der blev en skridt for skridt forøgelse af intensiteten op til 100%?

Det kunne du da godt gøre hvis du mener at at det gør programmet mere flydende. Du skal dog huske at der er en grænse for hvor mange uger man kan træne tæt på 100 % af max. Men det må i sidste ende være din egen vurdering.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share