% af 1RM i fht. antal reps...


B
 Share

Recommended Posts

Nej, det kan ikke lade sig gøre at generalisere dette. Folk har forskellige fibertype sammensætning, og folk træner forskelligt. De sidste 3 års tid har jeg trænet med hovedvægten på eksplosiv og tung træning. Jeg laver sjældent mere end 5 reps i primær øvelserne. Min evne til at lave mange reps med lavere procenter er derfor dårligere end dengang jeg trænte bodybuilding træning. Så det afhænger i høj grad også af træningen. Af samme grund kan man ikke rigtigt bruge 1RM kalkulatorene til noget. Det vil passe for nogen, mens det for andre vil være helt ved siden af. Den bedste måde at bestemme sin 1RM på, er nu engang at teste den.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Selvom Thomas har ret i de nævnte svagheder i de formler, der teoretisk beregner 1RM, så er der nu mere i historien. På dette link kan du se nogle eksempler på hvordan man kan beregne disse teoretiske RM'er:

http://weightrainer.virtualave.net/trainin...efficients.html

Og her er det værd at bemærke, at selvom forfatteren til den nævnte artikel tydeligt gør opmærksom på svaghederne ved metoden, så er han altså ikke enig med Thomas i, at 1RM kalkulatorerne ikke kan bruges til noget. Han gør også opmærksom på nogle andre anvendelsesmuligheder end blot at teste sit absolutte max:

--- citat start ---

These coefficients allow you to compare what you did last week with what you did this week, even if you used a different weight for a different number of reps. This, I believe, can be an extremely valuable aspect of these coefficients - if you heed the inherent shortcomings of them. Progressive resistance, so that you are getting stronger each workout, is the cardinal rule of weight training, yet it amazes me how many people don't take it seriously. Occasionally I'll ask someone if they progessed since last week and they'll tell me that they don't know. They may say that they did 195 lbs. for 8 reps last week and 183 lbs. for 10 reps this week, and that they have no means for comparing the two performances. This is where 1RM estimation coefficients have some value. Using the Brzycki Coefficients 195 x 1.242 = 242.2, whereas 183 x 1.330 = 243.4. This represents an improvement.

Now, this is by no means absolute - these numbers are very rough indeed. If you really had to push for the 183 for 10 (barely making the tenth rep), but you more easily got 195 x 8 (although you don't believe that you could have gotten another rep), then it is quite possible that you could have gotten 183 for 10 last week, and this week's workout does not represent a strength improvement at all. This clearly points out an inaccuracy when accepting these 1RM estimations without any scrutiny. In addition, the fiber composition of the muscle group being worked must also be taken into account (see above). But, in a very broad sense, they can give you a way of keeping track of your progress. Comparing workouts a few months apart would be such an instance. If the above two workouts took place two months apart instead of one week it would be much clearer that your strength did not increase appreciably, considering the extended period of time. In this case you can safely assume that either you're doing something wrong or that you're nearing your genetic potential.

--- citat slut ---

Pyh, det var en lang omgang...

Men pointen er, at der altså er enighed om, at metoderne har nogle indbyggede svagheder, men der er ikke enighed om, at disse svagheder gør dem ubrugelige.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke læst den pågældende artikel, men det tyder på at det ikke er helt det samme som de normale 1RM calculators man kan finde hist og her på nettet. Jeg siger bare, som et eksempel, at person 1 måske kan tage 100 kg 6 gange, mens person 2 kan tage de 100 kg 12 gange. Til trods for dette, så er det ikke umuligt at person 1 kan tage 140 kg 1 gang, mens person 2 kun kan tage 125 kg 1 gang. Det er fibertypesammensætningen som er bestemmende.

Men jeg skal se om jeg får tid til at læse artiklen, og så evt. se om det er nødvendigt at tage min mening op til revision ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

B> egentlig ikke. Når alt ATP og CP er brugt op, så står stangen stille. Så er den bare ikke længere, ligegyldigt hvor meget man gerne vil have det. Er man en som ikke er glad for at presse sig selv til det yderste, så er det klart at lidt motivation kan give et par ekstra reps. Men det er normalt ikke et problem for hårdttrænende atleter, at give sig selv 100 % når man skal.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

B ---> Når man når til et bestemt punkt mht træning er det i sidste ende ikke noget med "bare at kunne presse sig selv"!

Det er klart at dette vil være muligt i starten, når man træner med vægt,e og fx ens nervesystem ikke er helt tuned... og man ikke helt er klar over hvor ens max ligger!

Når man når over den grænse er det desværre ikke helt nok :(

Du kan måske sammenligne det lidt med 100m løbere (eller måske nogle af jer bådfolk?) Jeg tror gerne liiige de ville kunne presse sig selv, med den stærke vijle, og så løbe 0,5 sek hurtigere... :)

DBM

Link to comment
Share on other sites

Fuck dig, Thomas!! Nu kom du først igen ;) .. og så blev jeg tilmed stoppet af "Flood control" .. hehe!!

I stedet for at skrive alle de indlæg burde du heller bruge tid på at finde dig en avatar, med en som rigtig har forstand på styrketræning!! Lige som mig :) ikke ham den tøs!!

DBM

Link to comment
Share on other sites

På den idrettshøyskolen der jeg trener er det noen som har forsket endel omkring styrketrening og ikke minst negativ squat.

I de testene de benyttet på sine forsøkspersoner, hadde de bla. en de kalte for "sub-max", det vil si max antall rep. på 75% av 1rm.  Resultatene lå stort sett mellom 12- 18 rep. Men noen skøyteløpere lå så høyt som over 30 rep, og disse var ikke spesielt svake i squat i forhold til de øvrige testpersonene. Så det er klart man kan endre mye ut i fra måten man trener på og ikke minst ens naturlige forutsettninger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share