Forberedende øvelser til milli


tutifruti
 Share

Recommended Posts

Hej, om ca. et år skal jeg i milli, og vil gerne forberede mig på en mulig karriere i millitæret. pt løbe jeg 3-4 gange i ugen ca 5-7km og styrketræner 3 gange i ugen. Plus at jeg starte med noget svømning i næste uge også. Dog har jeg tænkt på at skærer lidt ned på styrketræningen, eller måske helt droppe den, og begynde at lave en masse armstrækkere, pull-ups og mavebøjninger etc. altså øvelser man kan lave der hjemme med egen kropsvægt. Har også hørt noget om Bronzecirkeler, så hvis nogle ville kommentere dem så er de meget velkommen :). Og hvis der er andre ideer, til andre mulige forberedelses øvelser, så ville jeg da også meget gerne hører dem.

Mvh Rasmus

Link to comment
Share on other sites

Det hele ser sådan set rigtig fornuftigt ud.

Men ville nok øge løbetræningen, så du kommer til at løbe omkring 1km mere hver uge. Gør det selv, da jeg selv følger "navyseals-træningsprogram" eller ihvertfald et program, som skulle være til folk som vil søge ind til navyS.

laer\\

Link to comment
Share on other sites

Seal træningen er udemærket skulle jeg mene.

Da jeg var inde i cirkus grønt var det armstrækkere, pull-ups og den slags der blev lagt vægt på.

Men sørg for at få trænet din ryg godt. Oppakningen på marcher vejer som et ondt år, så det vil virkelig være at gøre dig selv en tjeneste hvis du sørger for at få trænet den muskulatur op. Husk i den forbindelse at rygtræning ikke kun er øvelser for selve ryggen, men også mave mv.

Link to comment
Share on other sites

Tænkte også på, når jeg nu skal ud og svømme, hvordan skal jeg så svømme, crawl?, bryst? eller ?

Crawl intet mindre !!!

Man ser ALDRIG en soldat på operation svømme crawl. Det er simpelthen ikke muligt, hvis man skal være taktisk (stille) OG svømme med udstyr. Brystsvømning er nok et bedre bud.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Man ser ALDRIG en soldat på operation svømme crawl. Det er simpelthen ikke muligt, hvis man skal være taktisk (stille) OG svømme med udstyr. Brystsvømning er nok et bedre bud.

Rommel

Enig, bryst er det eneste der holder

øhhh skal manden på operation nu her? eller bare ind som værnepligtig? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Pointen var vel, at der ikke er nogen grunt til at blive butterfly og crawl mester, når der reelt kun svømmes bryst.

Når det er sagt synes jeg også at man skal slå koldt vand i blodet når man skal ind og springe som værnepligtig. Man bliver jo bygget ligeså stille op derinde, så bare man er trænbar når man møder er det fint. Så hvis man kan løbe og lave strækkere er man godt hjulpet!

En meget mere værdifuld egenskab som nyudklækket soldat er at kunne sige "Javel!" og se glad ud mens man gør det. Det er der mange der godt kunne arbejde lidt på....

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Når det er sagt synes jeg også at man skal slå koldt vand i blodet når man skal ind og springe som værnepligtig. Man bliver jo bygget ligeså stille op derinde, så bare man er trænbar når man møder er det fint. Så hvis man kan løbe og lave strækkere er man godt hjulpet!
helt enig.
Pointen var vel, at der ikke er nogen grunt til at blive butterfly og crawl mester, når der reelt kun svømmes bryst.

Min erfaring som svømme underviser i nogle år er at crawl svømning er ofte der hvor de fleste halter. så derfor der hvor der ofte skal trænes.

Nå crawl teknikken sidder på rygraden er det en lettere form at svømme end bryst svømning og fly. Hvis jeg endelig selv skulle ud og svømme med udstyr i havet ville jeg hægte det i en snor efter mig og rygcrawle afsted.

Frøerne sku storset kun svømmer crawl.

Optagelses prøven til frøerne er det dog frivilligt hvad man ville svømme. Men når der er en stil art der er mindre ressource krævende og hurtigere end bryst og fly, så er crawl den klart suplime svømmeteknik.

Da jeg var livredder svømmede vi alle kun crawl. (også til livredder prøven)

til undervandsrugby har jeg ikke set nogle svømme andet end crawl.

Men vi alle herinde behøves ikke at være enige men når nu du spørger tutifruti er mit svar:

Crawl intet mindre !!!

Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo så ikke frøerne han skal ind til. Og du har ikke nogen snor at binde tingene til i mili.

Men i øvrigt er det jo ganske rigtigt at hvis bare man kan klare en cooper test og tage et par strækkere så er man ikke galt på den.

Jeg klarede min tid i mili fint selvom jeg havde haft 3 måneders druk-sommerferie inden jeg kom ind.

Link to comment
Share on other sites

Enhver i en rimelig fysisk form skal nok overleve tiden i mili. Idéen er jo at man modtager den nødvendige træning mens man er der.

Mit indtryk var at det fysiske er langt mindre belastende end det psykiske. Det er nok der man bør fokusere sine forberedelser. Det er en helt anden verden end den udenfor. Dvs., det var det ihvertfald da jeg var inde og grave skyttehuller. Men, det er også ved at være 15 år siden :o :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo så ikke frøerne han skal ind til. Og du har ikke nogen snor at binde tingene til i mili.

:wacko:

øhh ok og derfor skal han bare svømme bryst :blink:

Selvfølgelig er det da rart at kunne svømme, men ligefrem at fokusere hårdt på det før man skal ind og være værnepligtig er nok lige i overkanten.

Af de få gange jeg har haft brug for at svømme medens jeg var soldat kan nævnes:

- Vandpassage af diverse vandløb (og en enkelt flod i Kosovo)

(Her ligger man ind over sin "karamel" og sikrer med geværet medens man bruger benene til at komme frem med)

- Da jeg skulle tage "bademærket" (Bronze) i kampsvømning.

(Her pjaskede man lidt rundt med sit GV i uniform og med en lille rygsæk på. Crawl kunne absolut ikke anbefales i den situation.)

Så jeg KAN altså ikke se hvorfor man skulle træne crawl som fremtidig værnepligtig. Med mindre man da synes at det er sjovt. Så hellere lidt svømning i uniform og med GV attrap hvis det nu SKULLE være....

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Nu ikke for at lyde alt for negativ men.....Hvis det er alm. værnepligt kan det ikke betale sig at trænne sig op med løb osv. gå hellere lange ture med en eller anden form for vægt på ryggen, det kan måske godt betale sig. Men ikke løbe trænning og vægttrænning.

Min erfaring er du ikke kommer i bedere form af militæret <_< kun dårligere. Rekstur og andet "vi skal sove ude i skoven" vil kun tære på dine muskler. jeg tabte mig 10 kg på rekstur og det var ikke kun fedt.... Ja og jeg er nyligt udklækket civil (August)

En soldat er en forhenværende civilist, der uddannes til at optræde uciviliseret for at bevare civilisationen.

-Halfdan Rasmussen

Link to comment
Share on other sites

Milli er en af grundene til at jeg vil i gang med alt denne træning, den anden grund er at jeg gerne vil i super form og kan godt lide dette :).. dog kan jeg ikke lide i siger man bliver i dårligere form af at være inde og springe. sådan er det vel ikke hos frøerne og jægerne ?

Mange tak for den gode respons!!

Mvh Rasmus

Link to comment
Share on other sites

Det gælder i mili som alle andre steder at man skal tænke sig om. Gør man det kommer man ikke til at forlade det grønne i dårligere form end da man tog derind.

Personligt var jeg i kanonform da jeg var færdig med feltuddannelsen. Blandt andet løb jeg 5km på under 18 minutter :)

At det så kostede noget på formen at være 2 måneder i Gothersgade bagefter er en anden sag. :w00t:

jeg tabte mig 10 kg på rekstur og det var ikke kun fedt.... Ja og jeg er nyligt udklækket civil (August)

Rexturen varer kun 4 dage, og du kan derfor umuligt have tabt 10kg, medmindre store dele har været vædske. Et vægttab på 10kg, svarer rundt regnet til 70.000 kalorier, eller et kalorieunderskud på 12.500 kalorier pr. dag på turen. 12.500 kalorier er ca. 3-4 gange det daglige indtag for en normal person.

Mon ikke ovenstående hører til i kategorien "gode soldaterhistorier" ;)

Link to comment
Share on other sites

Rexturen varer kun 4 dage, og du kan derfor umuligt have tabt 10kg, medmindre store dele har været vædske. Et vægttab på 10kg, svarer rundt regnet til 70.000 kalorier, eller et kalorieunderskud på 12.500 kalorier pr. dag på turen. 12.500 kalorier er ca. 3-4 gange det daglige indtag for en normal person.

Mon ikke ovenstående hører til i kategorien "gode soldaterhistorier"

:lol: Det kan godt være det meste var væske, men det er nu fakta.

Jeg vejede 112 kg inden fordelt på en 1,97, 20 år gammel, og jeg var ikke i dårlig form, vægttrænning 4 gange om ugen foruden alm soldater trænning. Det skal der lige regnes på. i følge stoftskifteberegner på forside 64*112+2840 (20 år) = 10008 kj (basal omsætning)

Så lavede vi jo også noget, det må vist næsten værre"Hårdt kropsarbejde eller meget høj fritidsaktivitet." da man går en del med vægt på ryggen 2,0-2,4. så skal der her vist også tages med hmmm "Sport eller anden hård fysisk aktivitet i fritiden. (30-60 min. 4-5 gange/uge)" +0,3 altså 2,0-2,4+0,3

(64*112+2840) * (2,4+0,3) = 25020 kj eller 5986 kcal

5986*4 = 23944 kcal

det begynder at nærme sig. Endvidere skal der tages højde for

1. minimalt søvn.

2. minimalt protein indtag.

3. At Fysisk aktivitetsniveau (PAL) nok er højere end nogen af dem beskrevet på listen.

Blev lige nød til at bichte lidt.

Edited by Androcles
Link to comment
Share on other sites

Milli er en af grundene til at jeg vil i gang med alt denne træning, den anden grund er at jeg gerne vil i super form og kan godt lide dette .. dog kan jeg ikke lide i siger man bliver i dårligere form af at være inde og springe. sådan er det vel ikke hos frøerne og jægerne ?

Du vil helt sikkert komme i god form, hvis du bliver inde i militæret længere tid end værnepligtig det er jeg ikke nogen tvil om.

Link to comment
Share on other sites

4 gange 12.500 giver 50.000?
:4oops: og jeg der engang syntes jeg var hård til matematik :lol:
(64*112+2840) * (2,4+0,3) = 25020 kj eller 5986 kcal

5986*4 = 23944 kcal

det begynder at nærme sig. Endvidere skal der tages højde for

1. minimalt søvn.

2. minimalt protein indtag.

3. At Fysisk aktivitetsniveau (PAL) nok er højere end nogen af dem beskrevet på listen.

Du mener ikke alvorligt at du med 24.000 kalorier begynder at nærme dig 70.000 :blink: Hvis ikke mine matematiske færdigheder er forsvndet helt (hvad noget kunne tyde på), så har du kun redegjort for godt en tredjedel. 24.000 kalorier er vel rundt regnet 3,5kg - så du mangler altså 6,5kg ;)

Du tror ikke du glemte at tage basis af før du vejede dig før øvelsen ?

Link to comment
Share on other sites

En meget mere værdifuld egenskab som nyudklækket soldat er at kunne sige "Javel!" og se glad ud mens man gør det. Det er der mange der godt kunne arbejde lidt på....

Rommel

Rommel > Det kan man ikke forvente at folk hvis de er blevet tvunget ind....

Værne-tvangen er det jo ikke alle der synes er lige fedt... om man så vælger militær-nægter eller ej er det en straf under alle omstændigheder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share