Squat, skader og bælter


Bruno J
 Share

Recommended Posts

Idag havde jeg igen en diskussion med en af mine klubkammerater om, hvorvidt det var fornuftigt at squatte uden bælte til træning.

Én synsvinkel i diskussionen for eller imod at træne med bælte ser sådan ud:

1) Ved at træne helt uden udstyr efterlader man ikke svage punkter, hvor materialet overtager arbejdet. Dermed opbygger man en sundere og en bedre Over-all grundstyrke, som man så kan tilsætte bælte, knæbind o.s.v. til, når man skal maxe ved et stævne.

eller

2) Man skal bruge en anden teknik, når man træner med bælte, og derfor bør man anvende bæltet under træningen, så det er stævneteknikken og -styrken, som indøves. Det, man mister i sin styrkemæssige udvikling ved at få støtte af bæltet, kompenseres i form af mere vægt på stangen.

Diskussionen kan principielt også bruges om knæbind, som mange styrkeløftere også konsekvent benytter til træning. Jeg kan ikke gennemskue hvilket synspunkt, som er det rigtige, men vælger at holde mig til nr. 1 indtil det modsatte er bevist.

En anden side af sagen er spørgsmålet om skader. Teoretisk set støtter bæltet ryggen gennem at skabe et større tryk i midtersektionen af kroppen. Men det giver samtidig mulighed for at løfte tungere vægte, så står vi ikke med den modsatte situation af ovenstående punkt 2?

Nemlig, at hvis man påstår, at bæltet ikke hæmmer den styrkemæssige udvikling, så er man også nødt til at acceptere, at bæltet (p.g.a. den større løftede vægt) heller ikke opfylder nogen sundhedsmæssig funktion. Måske endda tværtimod.

Formålet med denne tråd er IKKE at starte en ny tråd om, hvorvidt det ene eller andet stykke udstyr bør forbydes. De tråde er der nok af B) . Men det er med ønsket om at få nogle kvalificerede synspunkter på min fornemmelse af, at det faktisk er skadeligt at træne med udstyr (primært bælte og knæbind).

Jeg har ikke lavet nogen videnskabelig undersøgelse af dette, men min fornemmelse er, at dem med de største rygproblemer er styrkeløfterne. Altså dem, som påstår, at de skåner ryggen med et bælte og knæene med knæbind, når de squatter. Mens de mere bodybuilderorienterede som træner squat uden bælte og knæbind også kan være drønstærke, men sjældent har de samme rygproblemer som styrkeløfterne. Det oplever vi også nogle eksempler på her på MOL.

Kan man konkludere, at det måske er nyttigt for en styrkeløfter at træne med udstyr under træningen, men at han udsætter sig selv for en betydeligt højere risiko for at få skader, end hvis han squattede RAW og så først tog udstyret (primært bælte og knæbind) på et par uger før stævnet? Og hvad ville det betyde for hans stævnestyrke i forhold til, hvis han altid træner med knæbind og bælte?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har altid holdt mig til nr 1 men efter jeg har fået mit bælte fra USA bruger jeg det hvergang når vægtene bliver tunge, men man mister jo nok lidt i stabiliseringen samt opspændet, når man bruger bælte, eller jeg mener hvis man træner uden bliver man nok stærkere når man endelig bruger udstyr til stævne

Jeg ved det ikke :lol:

Link to comment
Share on other sites

Udstyr kræver at man øver sig i det, så en løfter der har trænet med udstyret på vil kunne udnytte det klart bedre end en som slet ikke har brugt udstyr til træning, eller kun meget sparsomt.

Jeg mener TJ flere gange har skrevet at selvom man bruger bælte ofte, så bliver mavemuskulaturen ikke nødvendigvis svag af dette. Men det i sig selv er jo ikke noget argument FOR bælter.

Ang. skadesrisikoen, så er det jo lidt mere tricky.

Hvis en person løfter X kg (i f.eks. squat eller dødløft) uden bælte kan vi sige der er en risiko forbundet med det. Løfter samme person samme antal kg med bælte giver bæltet mulighed for større stabilitet i midterregionen hvis det bruges korrekt, og dermed må risikoen være mindre.

MEN man vil jo næppe holde sig til samme antal kg, hvis bæltet tillader at man løfter en større vægt, så alt i alt kan jeg kun sige at risikoen for skader i bedste fald er den samme med bælte som uden, og muligvis er risikoen større med bælte pga den højere vægt.

Når det så er sagt skal det da ikke være nogen hemmelighed at jeg af og til bruger bælte til tunge squats eller dødløft ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share