Dopingsyndere


Orbital
 Share

Recommended Posts

Jeg tror aldrig på 100% ren styrkesport

På amatør/motions niveau, jo så tror jeg og ved at den rene sport findes.

På eliteplan, der må jeg indrømme at jeg tvivler på ekstremt mange sportsgrene idag efterhånden - og det gælder ikke kun styrkeløft.

Det jeg så ikke fatter, er de atleter som bliver nappet i dopingkontrollen gang på gang - hvad havde de tænkt sig ? ethvert barn ved at man bliver testet i hoved og r.. til et OL.

Link to comment
Share on other sites

Styrkesport det er da amatørsport!!!

Det kan jo så diskuteres. Vægtløfterne fra mange af de tidligere østbloklande, samt mange af de asiatiske lande er ansat på en kontrakt med militæret, men laver reelt ikke andet end at træne. De fleste af de løftere der repræsenterer Qutar ved OL er tidligere bulgarske løftere, som mod betaling har skiftet nationalitet. En løfter der repræstenterede Kroatien forleden var også tidligere bulgarer, men havde skiftet nationalitet på de samme præmiser. :)

Link to comment
Share on other sites

Styrkesport det er da amatørsport!!!

Det kan jo så diskuteres. Vægtløfterne fra mange af de tidligere østbloklande, samt mange af de asiatiske lande er ansat på en kontrakt med militæret, men laver reelt ikke andet end at træne. De fleste af de løftere der repræsenterer Qutar ved OL er tidligere bulgarske løftere, som mod betaling har skiftet nationalitet. En løfter der repræstenterede Kroatien forleden var også tidligere bulgarer, men havde skiftet nationalitet på de samme præmiser. :)

Den "Græske" løfter, Pyrros Dimas er tidligere Albaner, og han fik tilbud om at skifte nationalitet og har sikkert også været aflønnet af staten. Han fik endda selv lov til at vælge nyt navn - Pyrros Dimas: Folkets flamme/håb whatever - men hæng mig ikke op på det ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg går da udfra at man stadig ikke må leve af vægtløftning og så stille op til OL.

Det er vel netop det de gør. De er ansat af staten i en eller anden funktion som de reelt ikke besidder. For dem fra de tidligere østlande og Kina er der typisk tale om et "job" i militæret. Hvordan det helt forholder sig med de atleter fra Tyrkiet, Grækenland og Qutar, der oprindligt har en anden nationalitet ved jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ik men for ca. et år siden fortalte en vægtløfter fra esbjerg mig at, man ikke måtte leve af vægtløftning og så stille op, da det var en amatørsport.

Der er stort set ikke noget der hedder amatørsport i OL - de dage er forbi ;) Skal man blive til noget er det sport på fuldtid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går da udfra at man stadig ikke må leve af vægtløftning og så stille op til OL.

Det er vel netop det de gør. De er ansat af staten i en eller anden funktion som de reelt ikke besidder. For dem fra de tidligere østlande og Kina er der typisk tale om et "job" i militæret. Hvordan det helt forholder sig med de atleter fra Tyrkiet, Grækenland og Qutar, der oprindligt har en anden nationalitet ved jeg ikke.

Da en del bulgarske vægtløftere lige var kommet til Quatar, kan jeg huske at kommentatorerne sagde at de hver havde fået 1 million $ for at skifte nationalitet. Dertil kom det, at de selv kunne vælge deres træner og fik stillet topfacilliteter til rådighed.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share