stærkmands program


Francis
 Share

Recommended Posts

davs alle MOL-hoveder.. længe siden

Jeg har trænet lidt sammen med et par stærkmænd det sidste stykke tid og en af dem bad mig om at prøve at lave en rimelig dækkende rutine til en stærkmandsdeltager, med hovedvægten lagt på gymwork og en smule event-træning også.. Inspireret af WSB m.m. kom jeg frem til det nedestående, men er langt fra sikker på at det er dækkende. Så alle gode råd og meninger herindefra er påskønnet..! I spørger bare løs hvis i er i tvivl om noget eller vil høre om grundlaget til valget af nogen af øvelserne.. Well, here goes:

Mandag: ME - deadlift

hamstring strength - assistance

low back/abs - repetition strength

tirsdag: ME - overhead

biceps strength - assistance

triceps strength - assistance

shoulder/lats - repetition strength

torsdag: front squats - 5x5r + 2xback-off sets (8-15r)

DE - deadlifts (cyklus. se nedenunder)

DE - overhead 8-12 x 2r @ 50-70%

low back/abs - repetition strength

lørdag: stærkmands events

heavy row variation

shoulder/triceps - repetition strength

ME - død øvelser:

konv. dødløft

zercher lift

18" dødløft (halve dødløft)

dødløft fra skive

high pulls (powerclean evt?)

squat walks (tager en 2-250 kg på ryggen eller hvad

man nu kan klare og går en lille farmer walk (a la yoke-walk))

heavy shrugs

dødløft fra skive med trækgreb

rack pulls

ME - overhead øvelser:

military press

DB bench press

standing DB press

incline BB/DB press

pushpress

medium-grip benchpress

inclined standing log press w/back support

De dødløft cyklus:

uge 1: 15 singles @ 60% 1RM

uge 2: 15 singles @ 65% 1RM

uge 3: 12 singles @ 70% 1RM

uge 4: 10 singles @ 75% 1RM

uge 5: 8 singles @ 80% 1RM

uge 6: 6 singles @ 85% 1RM

For info om hvad jeg havde tænkt mig skulle foregå med repetition strength osv, kan i prøve at kigge lidt på de her fire links. De er vældig gode synes jeg :)

artikel om WSB 1

artikel om WSB 2

artikel om WSB 3

artikel om WSB 4

Link to comment
Share on other sites

hvis du kigger på Iron Trype kan du se hvordan en del stærkmandsdeltagere har opbygget deres træning - jeg har linket til "B fold the truth" aka Clint Darden's log - han kører et program der minder en hel del om dit forslag - WSB nogenlunde standard og så event training derudover (så vidt jeg husker) ;)

Jeg ville måske ligge endnu vægt på en kraftfuld midtersektion og så inkludere noget specifik grebsstyrke-træning - men ellers ser det da fint ud ;) men hvor er dine goodmornings henne?

mvh.

Jay

Link to comment
Share on other sites

hey igen... Glemte at sige at jeg ville lægge grebstræning udenfor programmer. Både som lidt coc og andet og så den smule grebstræning man får igennem events-træningen... ups!

Mht goodmornings har både ham og jeg prøvet på dem flere gange, men synes sku ikke rigtig at jeg kan få dem til at køre! Jeg synes de virker ekstremt "hårde", uden at belastningen er speciel hårde. Og jeg kan ikke rigtig få dem til at sidde i andet end erectors. Mine rdl's kører jeg med mindst 50% ekstra belastning og de sidder meget bedre i både hams og glutes. Og ved at ham morten har samme "problem"! Er nok et teknik-problem, men ikke et som vi selv har haft held til at løse.. Så trods flere forsøg, er øvelsen midlertidig skrottet!! :( Og så har jeg svært ved at se hvor jeg skulle proppe mere mavetræning ind! Måske køre abs hver gang og så variere mellem en crunch-agtig bevægelse og en side/stabilitets-bevægelse fra gang til gang.. Hmm..

Link to comment
Share on other sites

selvom programmet er WSB inspireret kunne man jo godt køre 2 mave øvelser hver gang... de skal alligevel vænne sig til en ordentlig workload :devil:

prøv at skære ME øvelserne ned til 4 stk baseret på svagheder og så kør hver øvelse 2 uger i træk....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share