Korrekt chin-ups udførelse?


tron
 Share

Recommended Posts

Hvor bredt skal man holde i Chin-ups? (skal lige siges det er den her øvelse, da den tit forveksles med pull-ups.. ignorer at den er "assisted")

Som sagt, hvor bredt skal man holde for at øvelsen giver optimalt.. når jeg er trukket op kan der være en næve mellem min skulde og hånd.. hvis i forstår hvad jeg mener.. :)

Jeg har altid fået at vide, at til en hvis grænse giver bredere grip større/stærkere vinger.. Men da jeg ikke er god til denne øvelse vil jeg også gerne vide hvad MINIMUM grib-afstand er.. jeg har på fornemmelsen at jeg holder for "tæt" da jeg ikke syntes at få noget fremskridt i denne øvelse.. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Forskellen på chin-ups og pull-ups er det "bare" måden man holder på 'stangen'?

;) den har været oppe at vende mange gange på mol, der ligger også nogle underholdene tråde omkring ?....

Min og selvfølgelig den rigtige def :tongue:

Chins/Chin-ups = Du hæver dig kun op til hagen (deraf navnet ;) ) Udføres med overhånds eller underhåndsgreb...

Nok oftes med overhånds.

Pull-ups = Du trækker dig så langt op som muligt... igen mulighed for begge greb.. nok mest kendt med underhåndsgreb

Link to comment
Share on other sites

Forskellen på chin-ups og pull-ups er det "bare" måden man holder på 'stangen'?

;) den har været oppe at vende mange gange på mol, der ligger også nogle underholdene tråde omkring ?....

Min og selvfølgelig den rigtige def :tongue:

Chins/Chin-ups = Du hæver dig kun op til hagen (deraf navnet ;) ) Udføres med overhånds eller underhåndsgreb...

Nok oftes med overhånds.

Pull-ups = Du trækker dig så langt op som muligt... igen mulighed for begge greb.. nok mest kendt med underhåndsgreb

Jamen jeg siger tak for den helt rigtige defination af chins :lol:

Men rammer de to forskellige øvelser på hver sin måde?

Tron>>

Undskyld.. skal nok lade være at "spamme" din tråd så ;) :)

Link to comment
Share on other sites

Forskellen på chin-ups og pull-ups er det "bare" måden man holder på 'stangen'?

;) den har været oppe at vende mange gange på mol, der ligger også nogle underholdene tråde omkring ?....

Min og selvfølgelig den rigtige def :tongue:

Chins/Chin-ups = Du hæver dig kun op til hagen (deraf navnet ;) ) Udføres med overhånds eller underhåndsgreb...

Nok oftes med overhånds.

Pull-ups = Du trækker dig så langt op som muligt... igen mulighed for begge greb.. nok mest kendt med underhåndsgreb

der er da ikk forske lpå den måde, hvorfor ikk hive sig helt op???? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har altid fået at vide, at til en hvis grænse giver bredere grip større/stærkere vinger.. Men da jeg ikke er god til denne øvelse vil jeg også gerne vide hvad MINIMUM grib-afstand er.. jeg har på fornemmelsen at jeg holder for "tæt" da jeg ikke syntes at få noget fremskridt i denne øvelse.. :blink:

Der er ikke en "minimum" grebs-bredde. Hvis du vil holde bredt, holder du bare lidt bredere end skulderbredde.

EMG målinger viser at bredt greb giver den bedste aktivering. Tilgengæld bliver bevægelsudslaget mindre, i forhold til smalt greb. Så det er svært at vurdere hvad der er bedst.

Kander: Ja øvelserne rammer forskelligt. Se evt. EMG linket. I Chinups (håndfladerne ind mod dig selv) aktiverer du også biceps meget, hvilket du ikke kan i Pullups (håndfladerne væk fra dig selv). Det gør at du normalt kan køre væsentlig tungere i Chinups (håndfladerne ind mod dig selv). Det er den største forskel.

Jeg har altid kun kørt chinups (håndfladerne ind mod mig selv) så smalt som muligt, og mine vinger har ingen problemer med at blive større, jeg vil endda mene det er de muskler der er vokset relativt mest, siden jeg begyndte at træne.

Edited by plexus
Link to comment
Share on other sites

huh.. nu er spørgsmålet i "min" tråd om hvor bredt man skal holde.. :tongue:

Hvis du smækker overarmene i vandret og underarmen stående lodret og griber op så har du en go mellemting... :)

Teddy--->

forskellen er jo netop at man ik går helt op...

Du kan sammenligne det lidt med at lave squat hvor du kører helt op igen...

Plexus---->

I Chinups (håndfladerne ind mod dig selv)
Pullups (håndfladerne væk fra dig selv).

def. du ud fra grebet :blink::tongue:

Link to comment
Share on other sites

EMG målinger viser at bredt greb giver den bedste aktivering. Tilgengæld bliver bevægelsudslaget mindre, i forhold til smalt greb. Så det er svært at vurdere hvad der er bedst.

Min personlige erfaringer er, at et smalt greb giver den bedste aktivering af ryggen i alle chins, pulldowns og rows variationer. Det må være den længere ROM der gør udslaget. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor jeg træner er der ikke en pull-up bar, men derimod 2 håndtag på de tværgående profilrør på træktårnet. På profilrørerne er der 2 håndtag, således at håndfladerne peger imod hinanden i lidt mere end skulderbredde.

Når jeg kører den til hagen (chin-up ;) ) går den for vildt i vingerne... :devil:

Kan jeg med fordel køre pullup med smalt greb, sammen med den øvelse jeg i forvejen kører, eller vil det være overkill...?

- Kajakroer

Link to comment
Share on other sites

Er det bare mig eller går hammergrebet ikke også ret meget i brystet? Jeg har flere gange fået DOMS i patværket efter "hammerchins" men desværre uden at få det latsen.

Ved hammer og Underhånds vil du akt. pecs,men det skulle gerne kun være fra du hænger i strakt arm til overarmen er lige under vandret (pullover) da du fra det punkt strækker pecs...

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg med fordel køre pullup med smalt greb, sammen med den øvelse jeg i forvejen kører, eller vil det være overkill...?

- Kajakroer

Anyone...? B)

Skriv en PM til ham, det er ikke sikkert at han ser tråden. :tongue:

den har været oppe at vende mange gange på mol, der ligger også nogle underholdene tråde omkring ?....

Ja, og vi er de eneste, der ved, hvad vi taler om. :lol: Pull ups er selvfølgelig det modsatte af pull downs. :tongue:

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Plexus---->
I Chinups (håndfladerne ind mod dig selv)
Pullups (håndfladerne væk fra dig selv).
def. du ud fra grebet :blink::tongue:

Ja, ligesom alle seriøse styrke relateret internet sites gør. Din egen lille hjemmestrikkede definition kan du godt proppe op hvor solen ikke skinner :o :tongue:

Link to comment
Share on other sites

"Kander: Ja øvelserne rammer forskelligt. Se evt. EMG linket. I Chinups (håndfladerne ind mod dig selv) aktiverer du også biceps meget, hvilket du ikke kan i Pullups (håndfladerne væk fra dig selv)."

Biceps aktiveres bestemt også med håndfladerne væk fra dig selv!

Nu vi har den fremme! Det er mig en gåde, hvorfor jeg får det vildeste brystpump

ved Chins (Håndfladerne væk fra mig selv)

Selv mere end ved bænk!! :blink:

For mig at se træner man kun pecs statisk ved Chins!

Hva siger i?

Link to comment
Share on other sites

Plexus---->
I Chinups (håndfladerne ind mod dig selv)
Pullups (håndfladerne væk fra dig selv).
def. du ud fra grebet :blink::tongue:

Ja, ligesom alle seriøse styrke relateret internet sites gør. Din egen lille hjemmestrikkede definition kan du godt proppe op hvor solen ikke skinner :o :tongue:

Så må mol være useriøs efter din næse :lol:

chin-ups fra MOL

Man trækker sig op til man kigger over stangen og sænker sig kontrolleret ned igen
Hov, trækker sig op til man kigger over stangen, hvorfor ik længere, tja måske fordi det kun er chins B)

Og ligesom mig så def. MOL ikke på grebet :tongue:

exrx må oz være en useriøs side...

exrx chin-ups

Execution

Pull body up until the chin is above the bar. Lower body until arms and shoulders are fully extended. Repeat.

Til hagen, hvilken overraskelse når de hedder chins B)

exrx pull-ups

Pull body up until neck reaches the height of the hands. Lower body until arms and shoulders are fully extended. Repeat.

Nørjjjj man trækker sig højere op end i chins B)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må nok lave om på min egen opfattelse af chin-ups.

Bortset fra det, så ser jeg ingen ide overhovedet i at stoppe i øjenhøjde.

Alt efter armlængde kunne det jo være tæt på halv ROM i forhold til at trække sig så højt op som muligt.

Personlig holder jeg smalt fat med håndfladerne ind mod kroppen, og jeg trækker mig så langt op som muligt. P.t. er det kun til lidt under hagen, men når jeg er i form, er det til midt på brystet.

Link to comment
Share on other sites

Bortset fra det, så ser jeg ingen ide overhovedet i at stoppe i øjenhøjde.

(side 1)

Husk jo tættere musklens hæfte er på udspringet jo stærkere er musklen, og jo mindre skal den yde.

Og det at du ikke kommer op og "hviler" gør altså en del...

Link to comment
Share on other sites

Så må mol være useriøs efter din næse :lol:

chin-ups fra MOL

Man trækker sig op til man kigger over stangen og sænker sig kontrolleret ned igen
Hov, trækker sig op til man kigger over stangen, hvorfor ik længere, tja måske fordi det kun er chins B)

Og ligesom mig så def. MOL ikke på grebet :tongue:

Ja du har sku ret, MOL er et useriøst site. Jeg aner ikke hvilken automat Hr. Zacho har trukket sin cand.scient titel i, men styrketræning aner han åbenbart ingenting om :clown:

exrx må oz være en useriøs side...

exrx chin-ups

Execution

Pull body up until the chin is above the bar. Lower body until arms and shoulders are fully extended. Repeat.

Til hagen, hvilken overraskelse når de hedder chins B)

exrx pull-ups

Pull body up until neck reaches the height of the hands. Lower body until arms and shoulders are fully extended. Repeat.
Nørjjjj man trækker sig højere op end i chins B)

Igen har du spottet en useriøs side :clown:

Nej ok, det her er bare en af de ting, folk aldrig bliver enige om ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share