Wilson Kipketer


Hr Henning
 Share

Recommended Posts

En lille sidebemærkning: kan man virkelig føle noget nationalistisk for en sportsudøver der er født i Kenya og bor i Monaco, bare fordi han løber med et dansk flag på ryggen - udover en generel fascination af ham som atlet, selvfølgelig?

Nej. Og så er han gift dansk.

Var der andet, du ville vide? :)

Link to comment
Share on other sites

En lille sidebemærkning: kan man virkelig føle noget nationalistisk for en sportsudøver der er født i Kenya og bor i Monaco, bare fordi han løber med et dansk flag på ryggen - udover en generel fascination af ham som atlet, selvfølgelig?

Nej. Den slags købte medaljer til Danmark siger mig ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også meget hellere se en middelmådig ridebanespringer på alle danske kanaler istedet for en semifinale i basketball.

Man er jo dansk!

Sorry skulle lige have det ud af mit system ;)

Men hvis du holder dig til ting, der kan sammenlignes: Ville du så helst heppe på en dansk født 800-meteratlet, som bor i Danmark og er skatteborger i Danmark - eller ville du hellere heppe på en afrikansk født, men tilfældigvis dansk gift, 800-meter atlet, som hverken bor i Danmark eller er dansk skatteborger?

Link to comment
Share on other sites

>> MDK, Lidt nationalistisk fællesskabsfølelse er der vel i alle danskere :)

Min pointe var (godt skjult af ringe sprog), at jeg er ked af, at der er så ensidig en fokus på danske udøvere ved internationale stævner.

Jeg nyder også i høj grad at se udenlandske atleter konkurrere og har sjældent svært ved at finde en favorit at heppe på.

Ville være ked af at gå glip af at se en kamp med f.eks. Hewit i en grand slam, fordi tv2 prioriterede "kenneth Carlsen får tæsk af en spiller uden for top 100" kamp.

Men for at komme tilbage on topic: Wilson kipketer er ikke mere dansk end en tysk bratvurst i dansk baconsvøb.

Der er mange ting der spiller ind:

Atletens berettigelse i den pågældende konkurrence,

evnen til at identificere sig med atleten,

er atleten sympatisk.

Blot for at nævne få elementer der spiller ind.

Kipketer hepper jeg ikke på fordi han er dansk, men fordi man kender mandens baggrund (Malaria syg osv.) og føler sympati for mandens væsen.

Kort sagt, der er andre elemnter der spiller ind når jeg vælger hvem jeg hepper på, at Kipketer ikke vil betale skat i DK, men gerne vil være statsborger er ikke en af dem.

Og så stjæler han vores danske piger ;)

Link to comment
Share on other sites

jeg er fuldstændig ligeglad med, hvor han kommer fra. han måtte da gerne ha et andet flag på ryggen, jeg ville heppe på ham alligevel. han er jo så suveræn, at ingen andre kan måle sig med ham. efter min mening, i hvert fald.

Nu blev han jo kun nr 3 B)

Link to comment
Share on other sites

jeg er fuldstændig ligeglad med, hvor han kommer fra. han måtte da gerne ha et andet flag på ryggen, jeg ville heppe på ham alligevel. han er jo så suveræn, at ingen andre kan måle sig med ham. efter min mening, i hvert fald.

Nu blev han jo kun nr 3 B)

Haha, good point! :lol:

Han HAR dog VÆRET suveræn.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Nej. Den slags købte medaljer til Danmark siger mig ingenting.

For lige at forstå det med kipketer. Hvorfor kan han stille op for Danmark, hvis han hverken er født her, eller bor her? (har han dansk pas?)

Kan man automatisk stille op for en nation, hvis man har en kone fra den nation?

Link to comment
Share on other sites

Kipketer og 1500m løberen robert Kiplagat Andersen flyttede til Danmark 1989, hvor de vist blev mere eller mindre headhuntet af en atletikleder fra KIF. Men dengang var han (specielt efter kenyansk standard) ikke noget særligt.

Han var ikke med til OL i 1996, da han ikke kunne få dispensation for 7-års reglen og Kenya ikke ville 'frigive' ham (ellers havde han med 95% sikkerhed fået sit endnu manglende guld i atlanta). Jeg mener, at han blev dansk statsborger året efter, da han nu havde boet her i 7år, det er først siden, at han er flyttet til Monaco.

Link to comment
Share on other sites

Wilson Kipketer boede fra 1991 til 1998 i Danmark. Han fik dansk statsborgerskab i 1998 og valgte derefter at flytte til Monaco. Skattefordelene har nok været en del af forklaringen, men det skyldes også at Monaco ligger rimeligt centralt i forhold til alle de konkurrencer, som han jo oprindeligt skulle have deltaget i, hvis han ikke havde fået den der Malariasygdom...

Hvad folk ikke ved er at Wilson og hans kone stadig har et hus i Danmark, og dermed ikke slipper 100% for danske skatter.

Wilson er dansker. Det er Danmark han løber for. Han sagde nej til at deltage ved OL i 1996, fordi han i så fald skulle have stillet op for Kenya. Wilson sagde nej tak til en STENSIKKER olympisk guld, fordi han VILLE stille op for Danmark! Så bliver man i mine øjne ikke ret meget mere dansk! Det er sgu nationalfølelse!

Link to comment
Share on other sites

Al diskusion om Wilsons nationale tilhørsforhold er fuldstændig irrelavant. Faktum er at han er sin gennerations bedste mellemdistanceløber og en af tidens mest sympatiske sporstfolk. :)

Men det er ikke irrelevant, når vi snakker nationalfølelse for sportsfolk..... ;)

Ingen betvivler hans talent.

Link to comment
Share on other sites

Al diskusion om Wilsons nationale tilhørsforhold er fuldstændig irrelavant. Faktum er at han er sin gennerations bedste mellemdistanceløber og en af tidens mest sympatiske sporstfolk. :)

Men det er ikke irrelevant, når vi snakker nationalfølelse for sportsfolk..... ;)

Nu er jeg jo ikke medlem af Dansk Folkeparti med deraf følgende forskruede nationalfølelse. Derfor benytter jeg ikke enhver lejlighed til at gå strækmarch med dannebrog højt hævet, så snart en dansker levere et hæderligt resultat på en international sportsarena. ;)

Derimod giver den mindre nationalfølelse sig udslag i, at jeg er i stand til at nyde præstationerne hos andre atleters fremragende atleter. Kipketer er et eksempel på en atlet som jeg altid ville holde med uanset om han stillede op for danmark eller ej. Et andet eksempel kunne være et cykelløb, hvor en dansk rytter sad i et udbrud, hvor den ene af følgesvendene var tyskeren Jens Voigt. Her ville jeg helt klart heppe på Voigt, fordi han er en rytter som jeg altid har haft stor sympati for og som har en ekstrem figthervilje, som jeg bare beundrer. :)

Link to comment
Share on other sites

men gjorde man sig den ulejlighed at læse det spørgsmål, der satte diskussionen igang, så ville det nok ikke være så forvirrende.

kan man virkelig føle noget nationalistisk for en sportsudøver der er født i Kenya og bor i Monaco, bare fordi han løber med et dansk flag på ryggen - udover en generel fascination af ham som atlet, selvfølgelig?

et relativt simpelt spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

Det vil sige, hvis en sportsudøver bor i udlandet og betaler skat i udlandet! Så er det ikke nationalistisk at heppe på udøveren, selv med et dansk statsborgerskab?

Så dem der godt kan lide landsholdet i fodbold, skal altså ikke heppe på det? En del bor i udlandet, og betaler deres skat der?

Men er det ikke ligegyldigt om en person bor direkte i Danmark eller ej? et dansk statsborgerskab er et statsborgerskab, men måske der er forhold omkring træning, træner og andre ting.. som muligvis har fået ham til at flytte, samt selvfølgelig skattefordelen.. Men hvem ville ikke flytte i skattely, hvis man havde råd... jeg ville i hvertfald.. Danmark ja engang kammerat samfund, med facistiske undertoner efter DF er kommet.. Velbekomme

Link to comment
Share on other sites

Det vil sige, hvis en sportsudøver bor i udlandet og betaler skat i udlandet! Så er det ikke nationalistisk at heppe på udøveren, selv med et dansk statsborgerskab?
hvor får du dog den idé fra?
Så dem der godt kan lide landsholdet i fodbold, skal altså ikke heppe på det? En del bor i udlandet, og betaler deres skat der?

det er der da ikke nogen, der har hævded?

Men er det ikke ligegyldigt om en person bor direkte i Danmark eller ej? et dansk statsborgerskab er et statsborgerskab
Næ, man bliver ikke automatisk "dansk" af at blive dansk statsborger.

Jeg føler ikke noget specielt dansk nationalistisk ved at WK vinder en medalje ved OL. Og den der hype der var i de danske medier over, at "Danmark har vundet bronce!!!" kan jeg ikke følge.

Samtidig har jeg dog den største respekt for WK som menneske og suveræn sportsudøver, men det har INTET med sagen at gøre.

men måske der er forhold omkring træning, træner og andre ting.. som muligvis har fået ham til at flytte, samt selvfølgelig skattefordelen.. Men hvem ville ikke flytte i skattely, hvis man havde råd... jeg ville i hvertfald..

og jeg ville ikke...

Danmark ja engang kammerat samfund, med facistiske undertoner efter DF er kommet.. Velbekomme

hvis den var møntet på mig, så må jeg blot konstatere, at du er ualmindelig dum i hatten.

Link to comment
Share on other sites

Ja hvorfor skulle det være mere dansk at heppe på fodboldlandsholdet, hvad langt de fleste danskere gør. De fleste bor netop syd eller vest på og ikke i danmark.

Man kunne også vende spørgsmålet om er spørge hvem skal så bør føle national stothed over WK's præstationer - kenyanere, hvis land han har forladt eller danskere, hvor han har statsborgerskab.

Nu er der i øvrigt ingen grund til at føle flovhed når WK sikrer danmark en medalje. Reglerne vedrørende deltagelse i de nationale farver er meget restriktive i danmark sammenlignet med andre lande. Specielt efter de nye regler, idet statsborgerskab og en lang årrække forinden inden man er berettiget til dette. I mange andre lande er man nærmest på udkig efter elitesportsfolk (medaljekapring).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share