Bænkpres, som Bicepstræner??


TroelsT
 Share

Recommended Posts

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at der var en person som prøvede at tilbagevise det jeg siger på en saglig måde uden at lave referencer til tekster af idrætguruer, som sikkert ved utroligt meget om anatomi, biokemi osv, men knapt så meget om biomekanik.

Omvendt så kunne jeg godt tænke mig at DU tog et anatomisk og fysiologisk syn på problematikken, og eventuelt forklarer mig hvorfor folk får ekstrem DOMS i triceps af tunge lockouts med bredt greb. Hvis triceps ikke udsættes for en belastning som er større end når du bøjer armen uden belastning, så kunne det være sjovt at høre hvor du mener den udtalte DOMS kommer fra.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg bemærkede et par citater omhandlende stabilitet. Her er det et andet princip, nemlig co-contraktion som der er tale om. Her spænder alle muskler omkring ledet lige meget.

Nu er det jo ikke kun stabilitet i de aktive led som er relevant. Hvis man skal være stabil i f.eks en øvelse som military presses, hvor de aktive led er skulderleddet og albueleddet, så skal man også spænde op i benene, maven, lænden osv.

Enig, det var også kun for at pointere, at max-kontraktion "hele vejen rundt" skam forekommer, bare ikke over de led som løfter vægten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Clorius: Jeg kunne i det hele taget godt tænke mig at vide, hvordan biceps deltager i at rette armen ud...

Det gør den heller ikke. Biceps kan kun følgende:

1. Supinere i håndleddet, dvs. dreje håndleddet udaf.

2. Flektere i albueleddet, som når man laver curls.

3. Assistere skuldermusklen, når armen føres fremefter, som i front raises.

Link to comment
Share on other sites

QUOTE (pingtoft @ 19. Sep 2004, 00:13)

Clorius: Jeg kunne i det hele taget godt tænke mig at vide, hvordan biceps deltager i at rette armen ud... 

Det gør den heller ikke. Biceps kan kun følgende:

1. Supinere i håndleddet, dvs. dreje håndleddet udaf.

2. Flektere i albueleddet, som når man laver curls.

3. Assistere skuldermusklen, når armen føres fremefter, som i front raises.

i know, dude B)

Link to comment
Share on other sites

Glem heller ikke at biceps er en del af den stabiliserende muskulatur omkring (og igennem) skulderkapslen :)

Grundlæggende set handler det om effektivitet. Der er en hvis synergi, så de muskler der er stærkest i et bestemt område af bevægelsen tager over.

Derfor kan fysik kun fortælle os en side af historien.

Har set et studie der viser sammenhæng imellem styrkeløfteres tricepsmasse (fysiologiske tværsnit) og deres præstation i bænkpressen.

Mvh Poul

Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo lidt svært at sige, fordi det ikke rigtigt vides hvad DOMS skyldes

Nej, de bagvedliggende biokemiske processer kendes ikke til bunds, men man ved dog at DOMS har at gøre med de mikro-overrivninger som sker når musklen udsættes for store spændingsniveauer. Specielt i forbindelse med eccentrisk loading. Så at påstå at DOMS kan opstå i en muskel som ikke er aktiveret, er tåbeligt (hvilket vel inddirekte er hvad du gør).

Thomas

Link to comment
Share on other sites

men de løfter ikke vægten.

Det er stadigvæk noget vås efter min mening, men lad os så for sjovt sige at jeg hopper med på legen. Kan det reelt ikke være lige meget, hvis du stadigvæk mener at musklen er aktiv, og udsættes for en vis spænding med et adaptationspotentiale ???

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share