3 æg om dagen


cookie_sq
 Share

Recommended Posts

hej.

Ja du må højest spise to æg om ugen. Så tre om dagen er måske lige i den tunge ende

latterlig påstand at smide ud.... Før alt det moderne forskrækkelse omkring kost, fedt og lign spiste trænende personer æg i massevis uden at bekymre sig om noget

inden du begynder at kalde min bemærkning latterlig, så kom med en dokumentation for din påstand eller så lad være med at sige noget

Link to comment
Share on other sites

Du tror da vel ikke selv på det TJ? En artikel af den format uden referencer.
Det har jeg som sådan ikke taget stilling til. Jeg går dog udfra at når personen siger han har researchet de videnskabelige undersøgelser, så lyver han ikke. TC har altid virket meget proffessionel i hans artikler.
Du kan selvfølgelig supplere med en videnskabelig reference?

Jeg skal se om jeg kan finde den igen.....

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Er blommen noget fanden har skabt? Hviden består udelukkende af protein, hvorimod blommen består af fedt, vitaminer og protein. Medmindre man spiser rigtigt mange æg vil jeg mene det er tåbeligt at smide blommen væk.

Overdrivelse fremmer forståelsen ;)

Når jeg spiser æg, så laver jeg for det mest en omgang spejlæg og for at blive nogenlunde mæt og overhovedet gide at tilberede æggene, så skal jeg have omkring 8-10 styks. Derfor smider jeg altid en hel del af blommerne væk.

Hvis man spiser 3 æg dagligt, som det nævnes, så ville jeg sgu også smide nogle blommer ud. Blommen indeholder 7-8 gange så mange kcal som hviden og en hel del mættet fedt, så jeg synes, at det er en udmærket idé at spare lidt på blommerne, hvis man indtager mange æg, så man kan få smidt noget mere næringsrigt i hovedet i stedet.

Men jeg giver dig helt ret i, at man ikke skal være for hysterisk.

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

hej.

Ja du må højest spise to æg om ugen. Så tre om dagen er måske lige i den tunge ende

latterlig påstand at smide ud.... Før alt det moderne forskrækkelse omkring kost, fedt og lign spiste trænende personer æg i massevis uden at bekymre sig om noget

inden du begynder at kalde min bemærkning latterlig, så kom med en dokumentation for din påstand eller så lad være med at sige noget

Det kunne være du skulle gøre det samme. Det må da kun være fair :)

Link to comment
Share on other sites

kim>> kom nu selv med den argumentation du hele tiden forespørger hos os andre...

Jeg har ingen argumentation for min påstand tidligere og er også fløjtende ligeglad, hvis man tidligere har kunne spise masser af æg uden at tage skade af det er jeg ligeglad om det skyldes uvidenhed eller ej, men ser ingen grund til hvorfor tingene skulle ændres

Link to comment
Share on other sites

så man kan få smidt noget mere næringsrigt i hovedet i stedet. 

Og det er æggeblommen ikke ??

Jo selvfølgelig. Efter, at jeg har separeret æggene og smidt æggeblommerne ud, så finder jeg nogle nye æg frem, hvor jeg smider æggehviden ud og spiser et par blommer :retard: :mandance:

Teddy:

Ja og min oldemor røg 40 smøger dagligt og blev 97. So what?

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Sad lige og ledte efter den nævnte undersøgelse, og faldt over følgende interessante undersøgelser:

Egg consumption and coronary heart disease: an epidemiologic overview.

Kritchevsky SB, Kritchevsky D.

Department of Preventive Medicine, University of Tennessee Health Sciences Center, Memphis 38105, USA.

Serum cholesterol has been established as a modifiable risk factor for coronary heart disease. Experimental feeding studies show that saturated fat and cholesterol increase serum cholesterol levels; thus, dietary recommendations for lowering the risk of heart disease proscribe the intake of both substances. Recommendations have also included limits on the intake of eggs because of their high cholesterol content. In free-living populations, diet reflects a pattern of associated choices. Increases in one food may lead to changes in the consumption of other foods that may modulate disease risk. Epidemiologic data are helpful in assessing the importance of foods and nutrients in the context in which they are actually consumed. We review epidemiologic data relating dietary cholesterol and eggs to coronary disease risk. Cholesterol intake was associated with a modest increase in the risk of coronary events. The true magnitude of the association is difficult to estimate because most studies fail to account for potential confounding by other features of the diet. When a full-range of confounding factors was considered, the association between cholesterol intake and heart disease risk was small (6% increase in risk for 200mg/1,000kcal/day difference in cholesterol intake). Several studies have examined egg intake and its relationship with coronary outcomes. All but one failed to consider the role of other potentially confounding dietary factors. When dietary confounders were considered, no association was seen between egg consumption at levels up to 1 + egg per day and the risk of coronary heart disease in non-diabetic men and women.

When dietary confounders were considered, no association was seen between egg consumption at levels up to 1 + egg per day and the risk of coronary heart disease in non-diabetic men and women.
Egg intake does not change plasma lipoprotein and coagulation profiles.

Vorster HH, Benade AJ, Barnard HC, Locke MM, Silvis N, Venter CS, Smuts CM, Engelbrecht GP, Marais MP.

Nutrition Research Group, PU for CHE, Potchefstroom, South Africa.

The effect of the intake of 3-14 eggs/wk on biochemical risk markers of coronary heart disease (CHD) was examined in 70 young men who followed a high-fat diet. The study consisted of a run-in phase during which all subjects ate 3 eggs/wk for 2 mo and an experimental phase during which a reference group continued eating 3 eggs/wk and two experimental groups ate either 7 or 14 eggs/wk for 5 mo. The mean coefficients of variation in total plasma cholesterol (5.4-7.4%) were similar in all three groups and were larger than the mean changes of 0.2-5.6% in plasma cholesterol from baseline to end in the experimental groups. Except for increased lecithin-cholesterol acyltransferase activities and total serum protein concentrations, no significant differences in lipoproteins or coagulation factors occurred between groups. It seems that egg intake in this range did not influence CHD risk markers in these subjects. Recommendations to lower risk should probably concentrate on a reduction in fat and not cholesterol intake.

PMID: 1734677 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Except for increased lecithin-cholesterol acyltransferase activities and total serum protein concentrations, no significant differences in lipoproteins or coagulation factors occurred between groups. It seems that egg intake in this range did not influence CHD risk markers in these subjects. Recommendations to lower risk should probably concentrate on a reduction in fat and not cholesterol intake.

Effect of dietary egg on human serum cholesterol and triglycerides.

Flynn MA, Nolph GB, Flynn TC, Kahrs R, Krause G.

One hundred sixteen male volunteers between the ages of 32 and 62 years (mean age 46) consumed two whole fresh eggs daily in their customary diets for 3 months and also eliminated eggs for 3 months before or after eating eggs. The men had had normal-range serum cholesterol and triglycerides for the past 7 years. Four-day food records kept by them in each experimental period were assessed for nutrient intake. A Latin square design allowed analyses for season and sequential effects on serum lipids. The serum cholesterol and triglyceride levels at the end of 6 months were compared with their initial levels on customary free choice diets as well as their levels after the first 3 months of study. No significant increase in mean serum cholesterol was found nor was there a significant association of dietary cholesterol intake with either serum cholesterol or triglyceride.

Publication Types:

Clinical Trial

Controlled Clinical Trial

PMID: 433821 [PubMed - indexed for MEDLINE]

No significant increase in mean serum cholesterol was found nor was there a significant association of dietary cholesterol intake with either serum cholesterol or triglyceride.
Effect of dietary egg on serum cholesterol and triglyceride of human males.

Porter MW, Yamanaka W, Carlson SD, Flynn MA.

One hundred fourteen male volunteers (mean age 44.6 years) consumed one whole egg daily in their customary diets for 3 months. Their final serum cholesterol (SCHOL) and triglycerides (STG) levels were compared with their initial levels on customary free choice diets and also with their levels after a 3-month elimination of dietary whole eggs. All subjects had previously confirmed normal serum lipid levels and no history of heart disease. Four-day food records were kept during both experimental dietary periods. A Latin square design allowed analysis for seasonal effects on lipid levels. No significant change in mean SCHOL on either diet was found; there was a seasonal effect on mean STG. Significant linear associations of fat intake and of energy intake were found. There was no significant association of dietary cholesterol intake with either SCHOL or STG.

PMID: 851075 [PubMed - indexed for MEDLINE]

No significant change in mean SCHOL on either diet was found; there was a seasonal effect on mean STG. Significant linear associations of fat intake and of energy intake were found. There was no significant association of dietary cholesterol intake with either SCHOL or STG.

Egg consumption and high-density-lipoprotein cholesterol.

Schnohr P, Thomsen OO, Riis Hansen P, Boberg-Ans G, Lawaetz H, Weeke T.

Loegernes Test Centre, Clinic for Preventive Health Examinations, Copenhagen, Denmark.

OBJECTIVES. To examine if increased egg consumption raises serum high-density-lipoprotein (HDL) cholesterol in healthy individuals. DESIGN. A cross-over study. SETTING. A private clinic for preventive health examinations in Copenhagen. SUBJECTS. Twenty-four healthy adults, 12 men and 12 women, aged 23-52 (median 40) years. INTERVENTIONS. After a 1-week control period each person added two boiled eggs to the usual daily diet for 6 weeks. All persons were instructed not to change the lifestyle in other ways during the whole study period. MAIN OUTCOME MEASURES. Serum HDL cholesterol, total cholesterol and triglycerides were measured before, during and after 6 weeks of extra egg consumption. The corresponding serum low-density-lipoprotein (LDL) cholesterol was calculated from the Friedewald formula. RESULTS. After 6 weeks of extra egg consumption serum HDL cholesterol increased by 10% (P < 0.05) and total cholesterol increased 4% (P < 0.05), whereas the ratio total cholesterol/HDL cholesterol did not change significantly. Serum triglycerides and LDL cholesterol were also unchanged. CONCLUSIONS. A moderate egg intake should not be rigorously restricted in healthy individuals.

Publication Types:

Clinical Trial

PMID: 8120521 [PubMed - indexed for MEDLINE]

CONCLUSIONS. A moderate egg intake should not be rigorously restricted in healthy individuals.
Serum cholesterol, lipoproteins, and plasma coagulation factors in South Africa blacks on a high-egg but low-fat intake.

Vorster HH, Silvis N, Venter CS, van Ryssen JJ, Huisman H, van Eeden TS, Walker AR.

Twenty-five rural South African black males who worked on an egg farm an average of 4.1 yr had a mean habitual cholesterol intake of 1240 mg/d with fat supplying only 20% of total energy. Although total serum cholesterol was slightly although significantly higher and serum triglycerides significantly lower than those for a control group, no disturbance was evoked in the distribution of cholesterol between HDL, LDL, and VLDL fractions. Coagulation factors were within the normal range, but the high egg consumer group had significantly higher plasma fibrinogen and factor IX levels with a shorter mean prothrombin and partial thromboplastin time, possibly indicative of a slight hypercoagulable state. Apparently rural blacks can handle a very high cholesterol intake without meaningful disturbance in serum lipid homeostasis.

PMID: 3604969 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Apparently rural blacks can handle a very high cholesterol intake without meaningful disturbance in serum lipid homeostasis.

Influence of dietary cholesterol and fat on serum lipids in men.

Chenoweth W, Ullmann M, Simpson R, Leveille G.

The effect of changes in dietary cholesterol and fat on serum lipids was studied in 32 healthy men (mean age = 24.8 years). Subjects were fed a controlled diet for 10 days providing 42 to 45% of the total calories from fat, a P/S ratio of 0.3 to 0.5 and two eggs per day. During the next eight weeks, 16 subjects received each of the following diets for four weeks in a crossover design: 1) a control diet with two eggs per day or 2) the control diet with eggs replaced by a cholesterol-free egg substitute. The remaining 16 subjects received each of the following diets in a similar crossover design: 1) a modified-fat diet containing 35% of the total calories from fat, a P/S ratio greater than or equal to 1.0 and two eggs per day or 2) the same modified-fat diet with the egg substitute replacing the eggs. The two-week cycle of menus repeated throughout the study included a wide variety of foods commonly consumed in this country. Although the response of individual subjects varied, analysis of variance showed a significant decrease in serum total cholesterol related to replacement of eggs with the egg substitute and to modification in the type and amount of dietary fat. A significant diet-treatment interaction or sequencing effect was not found. Change in cholesterol intake related to addition or deletion of two eggs in the daily diet had no significant effect on serum triglycerides, high density lipoprotein cholesterol, or relative lipoprotein concentrations.

PMID: 7310532 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Although the response of individual subjects varied, analysis of variance showed a significant decrease in serum total cholesterol related to replacement of eggs with the egg substitute and to modification in the type and amount of dietary fat. A significant diet-treatment interaction or sequencing effect was not found. Change in cholesterol intake related to addition or deletion of two eggs in the daily diet had no significant effect on serum triglycerides, high density lipoprotein cholesterol, or relative lipoprotein concentrations.

Nu ved jeg godt at man også kan finde undersøgelser som stiller æg i et dårligt lys, men ovenstående indikerer da at alt tilsyneladende ikke er så simpelt alligevel. Jeg tror ikke man isoleret kan sige at det er usundt at spise for mange æg. Jeg tror den komplette kostsammensætning har mere at sige. Om man spiser for meget mættet fedt, om man spiser for mange simple kulhydrater osv.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Cookie sg: Om du skal bekymre dig om æg-indtagelsen er der åbenbart mange meninger om, men hold øje med kollesteroltallet vha. din læge. Til gengæld vil jeg opfordre dig til at nedsætte din mælkeindtagelse. Du bliver kraftigt forkalket med al den Calcium. Jeg spurgte engang Arla om, hvor meget mælk det er ok at drikke og ikke engang de ville anbefale mere end én liter samt et par skiver ost. Sååååååååå.... det ku' man godt ta' og tænke lidt over.

Mener at der var en anden der også har skrevet til noget fødevare-noget og spurgte om 3 liter dagligt.

Mener at kunne huske grunden til den anbefalede mængde på ½ liter dagligt skyldes at genemsnitsdanskeren ikke skla få for mange af sine kcal fra mælk, altså at man skal kunne få en varieret kost...

Men svaret på den anden mail, hvis jeg husker rigtigt, var at man sagtens kune drikke op til flere liter mælk om dagen hvis man trænede...

Det er med forkalkning mener jeg også at kunne huske stemplet som en skrøne...

Men efter som jeg ikke er "The Alltime Greatest Referances Master" bliver du nok bare nødt til at tro å¨mig, men hvis nogen kan komme med et begrundet mod/medargument for det med mælkern, så er det da meget velkoment...

Hygge

Link to comment
Share on other sites

1. Total plasma kolesterol er en dårlig indikator for hjertesygdom (primært tilstoppelse af kranspulsårer - Coronary Heart Disease (CHD)), idet en række undersøgelser viser at det er forholdet (ratioen) mellem Low Density Lipoprotein (LDL) kolesterol og High Density Lipoprotein (HDL) kolesterol som er den afgørende faktor for om man har øget risiko for hjertesygdom. Begge typer lipoproteiner (LDL og HDL) indeholder kolesterol, så hvis man kun måler blodets samlede kolesterolindhold aner man intet om forholdet mellem LDL og HDL.
Sludder. Det er godt dokumenteret at total kolesterol er en god risikomarkør for CHD. Forhøjet total kolesterol er som regel forbundet med forhøjet LDL kolesterol.

Men det er rigtigt som du siger at der findes undersøgelser som viser at også ratioen mellem LDL og HDL, kan bruges som risikomarkør.

2. Indtagelse af æg øger den totale mængde kolesterol i plasma (men der er både tale om en forøgelse af HDL og LDL kolesterol). Et stort hårdkogt æg (50 gram) indeholder omkring 212 mg kolesterol (http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp). Indtager man 640 mg (ca. tre store æg) ekstra per dag øges ens totale kolesterolniveau med cirka 14.1 mg/dL over basalniveauet. (figur 2 i http://www.jacn.org/cgi/content/full/19/suppl_5/540S#T3). For at have noget at holde 14.1 mg/dL op mod betegner netdoktor.dk et (totalt) kolesterolindhold i plasma på 193 mg/dL eller mindre som ideelt (http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/kolesterolhoejt.htm).

Normalt siger man et æg vejer ca 60-65 gram, så det er vist et stort mågeæg du refererer til. Ifølge flere danske næringsstoftabeller er der ca 550 mg kolesterol i 100 g æg, men lad os så sige ca 500 mg. Det er omkring 300-320 mg kolesterol i et æg. Det er 900 mg kolesterol dagligt. Selvom vi tager udgangspunkt i ratioen vil det stadigvæk have en negativ effekt og derfor øge risikoen for CHD. Der er også stadigvæk risikoen for at være "hyperresponder", hvilket vil øge risikoen for CHD meget.

Du kan læse abstractet af en nyere meta-analyse her.

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg som sådan ikke taget stilling til. Jeg går dog udfra at når personen siger han har researchet de videnskabelige undersøgelser, så lyver han ikke. TC har altid virket meget proffessionel i hans artikler.

Vel, han enten lyver, fortier sandheden eller er total out of date.

For eksempel er der masser af evidens, som viser at, det at sænke kolesteroltallet giver en positiv effekt.

Link to comment
Share on other sites

Normalt siger man et æg vejer ca 60-65 gram, så det er vist et stort mågeæg du refererer til.
I mangel af æg og vægt tog jeg blot tallet (50 gram = 1 stort æg) herfra ... nu har jeg været ud at veje: 64 gram incl. skal ... og jeg som troede alt var større i USA B)

Iøvrigt er kolesterolabsorptionen i gennemsnit omkring 60%, så det er ikke alt det kolesterol du æder som optages.

Du kan læse abstractet af en nyere meta-analyse.

Læste du kommentaren til artiklen (Eggs and heart disease risk: perpetuating the misperception.)? Der står blandt andet:

The fact that no studies in the past decade have reported a significant relation between either egg consumption or dietary cholesterol intakes and heart disease risk (5) is consistent with the view that the hypothesis that dietary cholesterol is a risk factor for heart disease should be dismissed. A small, statistically significant increase in the ratio of total to HDL cholesterol has little biological importance concerning heart disease risk when considered relative to those dietary and lifestyle factors that do in fact contribute to heart disease risk. Concerning the suggestion by Weggeman et al that eggs make no important contributions to the diet, I refer them to a recent supplement of the Journal of the American College of Nutrition (10) in which the merits of egg consumption are documented. In an evaluation of the relation between dietary cholesterol and the risk of heart disease, it is crucial to not only have accurate estimates of risk but also a practical perspective of what a risk estimate represents.

Med al den kontrovers skal jeg ikke gøre mig klog på om 1 til 3 æg om dagen er anbefalelsesværdigt. Som du siger findes der hyper-respondere ligesom der også findes hypo-respondere, så hvis man er i tvivl eller nervøs for sit daglige æg-indtag kan man jo få målt sine kolesteroltal hos lægen (med en vis måleusikkerhed). Personligt ville jeg ikke bekymre mig for at spise et par æg om dagen, men det er bare min egen mening!

./ Kristoffer

Edited by Laertes
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share