3 æg om dagen


cookie_sq
 Share

Recommended Posts

ville lige prøve at se om jeg kunne finde noget på at fedtet skulle være sundere i øko-æg. Det kunne jeg ikke.........

Der er måske mere dioxin i øko-æg: http://www.miljoeogsundhed.dk/artikel.asp?...&kategoriID=561 og http://www.miljoeogsundhed.dk/artikel.asp?...&kategoriID=332

her er en artikel, om æg og sundhed, fra helse som jeg ellers synes er noget lort. http://www.helse.dk/artikler/detail.asp?id=61

Jeg tror roligt du kan spise 3 æg når du kommer hjem fra skole. Æg er grundlæggende sundt. Masser af protein og vitaminer.

Hvis du er bange for at få for meget mættet fedt, så kig på nogle af de andre kilder med mættet fedt i som du spiser og se om du ikke kan droppe det.

jeg tror det vil være en del sundere at spise 10 æg til morgenmad og frokost hver dag end f.eks. at købe en kage og en cola hos bageren og få sig en frokost pizza. frygten for æg er vildt overdrevet.

Edited by kulu
Link to comment
Share on other sites

ville lige prøve at se om jeg kunne finde noget på at fedtet skulle være sundere i øko-æg. Det kunne jeg ikke.........

Der er måske mere dioxin i øko-æg: http://www.miljoeogsundhed.dk/artikel.asp?...&kategoriID=561 og http://www.miljoeogsundhed.dk/artikel.asp?...&kategoriID=332

her er en artikel, om æg og sundhed, fra helse som jeg ellers synes er noget lort. http://www.helse.dk/artikler/detail.asp?id=61

Jeg tror roligt du kan spise 3 æg når du kommer hjem fra skole. Æg er grundlæggende sundt. Masser af protein og vitaminer.

Hvis du er bange for at få for meget mættet fedt, så kig på nogle af de andre kilder med mættet fedt i som du spiser og se om du ikke kan droppe det.

jeg tror det vil være en del sundere at spise 10 æg til morgenmad og frokost hver dag end f.eks. at købe en kage og en cola hos bageren og få sig en frokost pizza. frygten for æg er vildt overdrevet.

Min kost generelt set er forholdvis sund...

Morgen: 1/3-½L Ylette med rosiner og havregryn

10:00- 200g hytteost

Ellers indtaget på gym: ca 100g fedtfattigt pålæg, fx kylling og en del rugbrød + en liter skummetmælk

Når jeg kommer hjem: 3 æg og to madder + en liter skummetmælk

Aftensmad: hvad der nu er... bor hjemme ;)

Senere på aftenen en liter mælk

Smider lidt mere ned hvis jeg kan slippe afsted med det... mmmm bulk :bigsmile:

2 vitaminpiller og 5 fiskeolie lapsler i løbet af dagen

Efter træning: Mandag-fredag:

Post workout meal:

1 Liter øko skummetmælk+70g recover pulver+5g kreatin

Pr 100g pulver:

31g prot

60g carbs

1g fedt

Men myterne om æggene går jo sin lystige gang.. og der er jo ingen grund til at risikere noget...

Hygge

Link to comment
Share on other sites

10:00- 200g hytteost

Ellers indtaget på gym: ca 100g fedtfattigt pålæg, fx kylling og en del rugbrød + en liter skummetmælk

Når jeg kommer hjem: 3 æg og to madder + en liter skummetmælk

Aftensmad: hvad der nu er... bor hjemme ;)

Senere på aftenen en liter mælk

Smider lidt mere ned hvis jeg kan slippe afsted med det... mmmm bulk :bigsmile:

2 vitaminpiller og 5 fiskeolie lapsler i løbet af dagen

Efter træning: Mandag-fredag:

Post workout meal:

1 Liter øko skummetmælk+70g recover pulver+5g kreatin

Pr 100g pulver:

31g prot

60g carbs

1g fedt

Kæft du drikker meget mælk :blink:

Du må sgu da ikke lave andet end at gå og pisse hele tiden :lol:

Link to comment
Share on other sites

Før alt det moderne forskrækkelse omkring kost, fedt og lign spiste trænende personer æg i massevis uden at bekymre sig om noget
Ja og hvad så? Er det ikke tegn på uvidenhed? Der er også trænede personer der indtager as uden at bekymre sig om noget.
Ved ikke så meget om det er noget usundt ved at spise 3 æg om dagen, men kunne ikke se hvad det skulle være.

Prøv at læs den artikel fra helse som der linkes til.

3 æg om dagen er 15-21 æg om ugen alt efter om der indtages i weekenderne. Det vil med meget stor sandsynlighed øge kroppens kolesterol i blodet. Spørgsmålet er hvor meget eller måske hvor lidt? Men tør man tage chancen. Forhøjet kolesterol er ikke noget man kan mærke. Med tiden tilstoppes dine blodårer, hvorefter man til sidst oplever en blodprop, AMI eller slagtilfælde :devil:

Link to comment
Share on other sites

3 æg om dagen er 15-21 æg om ugen alt efter om der indtages i weekenderne. Det vil med meget stor sandsynlighed øge kroppens kolesterol i blodet. Spørgsmålet er hvor meget eller måske hvor lidt? Men tør man tage chancen. Forhøjet kolesterol er ikke noget man kan mærke. Med tiden tilstoppes dine blodårer, hvorefter man til sidst oplever en blodprop, AMI eller slagtilfælde

1. Total plasma kolesterol er en dårlig indikator for hjertesygdom (primært tilstoppelse af kranspulsårer - Coronary Heart Disease (CHD)), idet en række undersøgelser viser at det er forholdet (ratioen) mellem Low Density Lipoprotein (LDL) kolesterol og High Density Lipoprotein (HDL) kolesterol som er den afgørende faktor for om man har øget risiko for hjertesygdom. Begge typer lipoproteiner (LDL og HDL) indeholder kolesterol, så hvis man kun måler blodets samlede kolesterolindhold aner man intet om forholdet mellem LDL og HDL.

2. Indtagelse af æg øger den totale mængde kolesterol i plasma (men der er både tale om en forøgelse af HDL og LDL kolesterol). Et stort hårdkogt æg (50 gram) indeholder omkring 212 mg kolesterol (http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp). Indtager man 640 mg (ca. tre store æg) ekstra per dag øges ens totale kolesterolniveau med cirka 14.1 mg/dL over basalniveauet. (figur 2 i http://www.jacn.org/cgi/content/full/19/suppl_5/540S#T3). For at have noget at holde 14.1 mg/dL op mod betegner netdoktor.dk et (totalt) kolesterolindhold i plasma på 193 mg/dL eller mindre som ideelt (http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/kolesterolhoejt.htm).

3. I artiklen her (http://www.jacn.org/cgi/content/full/19/suppl_5/540S) konkluderes det at et merindtag på 1 æg per dag ikke har nogen betydlig indflydelse på forholdet mellem LDL og HDL kolesterol og med andre ord ikke disponerer een yderligere for hjertesygdom. Desværre står der ikke noget om større mængder æg.

4. Da kolesterol er let at få målt hos lægen ville jeg klart anbefale at man simpelthen får målt kolesterol (total, LDL og HDL) før og efter man begynder på 3 æg per dag.

./ Kristoffer

Edited by Laertes
Link to comment
Share on other sites

Der er et par interessante pointer......

Consider first the issue of cholesterol. More than a third of individuals who have heart attacks have normal cholesterol. If you look at all the studies, you’ll find no evidence that lowering cholesterol prolongs life. Disturbingly, there’s a consistent and mysterious increase in deaths from other causes when you reduce cholesterol. And, get this, once you drop cholesterol below 180 mg/dl, the death rate increases.
Yet, every two years, experts from around the world meet and decide that the normal and accepted cholesterol level is lower than it was at the last meeting–without having any solid evidence to back it up.
By the early 1970’s, each biochemical step of the chain from dietary fat to cholesterol to heart disease had been mapped out, but the legitimacy of the claim as a whole has never been proven. The closest they’ve come is through a study in 1991 funded by the US Surgeon’s Office. They determined that if Americans cut the amount of saturated fat they ingested, they could delay 42,000 deaths each year. What does that mean? Well, if a woman who might otherwise die on her 65th birthday, after avoiding saturated fat her entire life time, might live an additional two weeks.
You probably need to look no further than the drug companies that manufacture cholesterol drugs. A recent study involving the cholesterol-lowering drug cholestryamine (Questran) and 1900 patients found that out of those taking the drug, only 30 had a fatal heart attack. And the number of those not taking the drug that had fatal heart attacks? Thirty-eight. Statistically, that means the cholestryamine, over a course of seven years, reduced the chances of having a fatal heart attack by less than half a percent.
So what does cause heart attacks? It seems that if you combine all known risk factors such as high fat diets, cholesterol, smoking, high blood pressure, markers for inflammation, and diabetes, they explain only half the risk of developing atherosclerosis.
Even common lab tests are woefully inaccurate. Consider the common blood test for cholesterol. Helfant explains that if you send a blood sample to two different labs, there’s a strong possibility that you’ll get two different results. As an experiment, Helfant had the same lab repeat his cholesterol test on the same blood sample. The first time, the machine indicated that his total cholesterol was 152. The same sample tested a 176 mg/dl a few minutes later, a discrepancy of 17%

Hvis bare halvdelen af ovenståede er rigtigt, så synes jeg man skulle tage kolesterol-faren op til seriøs overvejelse.

Link to comment
Share on other sites

I relation til æg, skal man huske at æg indeholder lecithin, og der er flere undersøgelser som viser at lecithin´et i æg hæmmer optagelsen af kolesterol. Jeg mindes en undersøgelse som viste at ægindtagelse i den pågældende undersøgelse faktisk hos flere af forsøgspersonerne SÆNKEDE kolesteroltallet.

Link to comment
Share on other sites

at ægindtagelse i den pågældende undersøgelse faktisk hos flere af forsøgspersonerne SÆNKEDE kolesteroltallet.

Øv altså, nu er forvirringen komplet. :blink:

Cookie sg: Om du skal bekymre dig om æg-indtagelsen er der åbenbart mange meninger om, men hold øje med kollesteroltallet vha. din læge. Til gengæld vil jeg opfordre dig til at nedsætte din mælkeindtagelse. Du bliver kraftigt forkalket med al den Calcium. Jeg spurgte engang Arla om, hvor meget mælk det er ok at drikke og ikke engang de ville anbefale mere end én liter samt et par skiver ost. Sååååååååå.... det ku' man godt ta' og tænke lidt over.

Link to comment
Share on other sites

Man kan også bare nøjes med en enkelt blomme og så en masse æggehvide. Sådan kører jeg det, når jeg skal hælde æg ned i massevis. Blommen er jo noget, fanden har skabt.

Er blommen noget fanden har skabt? Hviden består udelukkende af protein, hvorimod blommen består af fedt, vitaminer og protein. Medmindre man spiser rigtigt mange æg vil jeg mene det er tåbeligt at smide blommen væk. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis bare halvdelen af ovenståede er rigtigt, så synes jeg man skulle tage kolesterol-faren op til seriøs overvejelse.
Du tror da vel ikke selv på det TJ? En artikel af den format uden referencer.

Artiklen er simpel hen så latterlig, at den skulle forbydes at offentliggøre.

I relation til æg, skal man huske at æg indeholder lecithin, og der er flere undersøgelser som viser at lecithin´et i æg hæmmer optagelsen af kolesterol. Jeg mindes en undersøgelse som viste at ægindtagelse i den pågældende undersøgelse faktisk hos flere af forsøgspersonerne SÆNKEDE kolesteroltallet.

Du kan selvfølgelig supplere med en videnskabelig reference? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share