WSB kritiske spørgsmål


Thomas B
 Share

Recommended Posts

Pønser (stadig) på at starte med WSB om et par uger, men der er stadig noget der "bekymre" mig.

1) hvordan formår man hele tiden at holde sit nervesystem tunet til de forskellige ME øvelser? Hvis der fx går 6 uger imellem en given ME øvelse (fx decline bænkpres), er jeg nervøs for, at nervesystemet ikke er "indstillet" på den pågældende øvelser, og man får dermed ikke det maksimale ud af den. Man kender det hvis man fx starter med en ny øvelse. De første uger stiger man ret meget, alene fordi kroppen tilvendes øvelsen. Problemet kan måske løses ved at man kører microcycles af 3 ugers varighed, så man benytter den samme ME øvelse 3 uger i træk?

2) hvordan træner man op til en konkurrence? Måske man kunne benytte bænkpres og squat som ME øvelser de sidste 3 uger op til konkurrencen. Man kunne fx gå efter en 3 rep max den første uge, en 2 rep max den anden uge, og derefter 1RM på konkurrencedagen?

Venter spændt på kommentarer :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas,

1. Jeg tror ikke det er noget problem, hvis vi snakker om øvelser, som er kørt ind på rygsøjlen. Du glemmer jo heller ikke at cykle på 6 uger. Klart er det en øvelse du aldrig har lavet før, så er det måske en god ide at lave den som assistance øvelse, et par uger før man laver den som ME øvelse. Det er da muligt at bevægelsen føles lidt underlig de første par sæt, men har man først lært en øvelse, så er den "indlært" i centralnervesystemet. De par opvarmningssæt man laver, plus de progressive sæt op imod PR singles, er rigeligt til at tune ind på øvelsen. Jeg har aldrig oplevet problemer med det.

2. Teorien i WSB systemet er jo at man er konkurrenceklar hele tiden, fordi man træner tungt konstant hele året rundt. Ingen off-season. Derfor skal man ikke peake de forskellige løft. Jeg tror det du tænker på, er at du er bange for at miste føling med de tunge vægte i bænkpres, hvis du f.eks ikke har kørt bænkpres længe. Jeg tror ikke det er en god ide at køre op til en tung 3RM, så en 2RM og så 1RM på konkurrence dagen. Du vil være alt for tappet. Gør hellere sådan, at du f.eks de 3 sidste DE dage, kører op til din åbner efter dine speed triples. På ME dag kunne du køre op til en 5RM i 2 uger, for så den sidste uge inden du skærer ned at tage en boad press, med 5 kg over din gamle PR. Noget i den stil kunne virke godt vil jeg tro. Men der er ikke noget at være bange for, for har de valgt de rette ME øvelser, og den rette volumen, så skulle styrken være i top, og teknikken og eksplosiviteten skulle være toptunet fra alle de løft du har laver på DE dag.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

ps. den idé med at prøve en tung singel på DE dagen har jeg tænkt mig at implementere. Jeg havde forstillet mig noget i stil med altid at forsøge et enkelt singel løft på 80-85% som afslutning på DE træningen. Som DE øvelse har jeg forøvrigt tænkt mig kun at bruge alm. bænkpres, alm squat og alm dødløft, for hele tiden at have "følelsen" for konkurrence øvelserne. Det vil sige at jeg ikke påtænker at bruge boxsquat, kæder i bp eller lign. som DE øvelse. Måske det er en god idé at bruge bænkpres med kæder som ME øvelse??

Link to comment
Share on other sites

Thomas B>Hvis ikke du har set det, så er foredraget om skulderskader på lørdag desværre aflyst. Fysioterapeuten meldte afbud i går p.g.a. nogle personlige ting og bad om at få det udsat et par uger. Jeg er lidt træt af at have bygget folks forventninger op omkring dette foredrag og så være nødt til at aflyse det så kort før tid, men der var desværre ikke noget jeg kunne gøre ved det. Beklager.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt fint at anvende alm. squat, bænk og dødløft på DE dag. Det gjorde jeg også selv i lange perioder. Man behøver heller ikke bands og kæder. Og slet ikke hvis man ikke bruger trøje. Det er OK med 2-3 singles efter speed sættene, hvis bare man ikke overskrider 90 %. Hold dig under 85 % i den sidste single, hvis du vil være sikker. Du kunne også køre 80 % den ene uge og 90 % den anden.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har overvejet at bruge en af de specielle stænger nede hos os til ME-øvelse i bænkpress. Jeg ved ikke hvad den hedde, men den ser ca. sådan ud:

/``````\

den går altså sådan så den buer op, så man kan få den længere ned end en almindelig stang. Jeg kunne forestille mig at den gav noget styrke i bunden af bænkpress, men Jeg kan dog ligeledes forestille mig, at den er ret grum for skuldrene, men har i nogle erfaringer med den???

Link to comment
Share on other sites

Vi ejer desværre ikke en cambered bar, som den hedder. De har tidligere brugt den meget i westside barbell club. De observerede også at den var hård for skuldrene, og lagde derfor nok boards på brystet, til at stangen kun nåede 2-3 cm under normalt niveau. Og jo, den er rigtig god til at udvikle styrke i bunden af bænkpres.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Beleriand> jeg har set at fys´en er aflyst, men jeg kunne heller ikke på lørdag, så det passer mig fint at det bliver en anden weekend :)

prehn> denne Tate artikel kommer med råd til hvordan man kan implementere cambered bar i sine WSB bænk-workouts

http://www.testosterone.net/articles/180press.html

synes for øvrigt at artiklen har nogle mærkelige forslag til dumbell work :huh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share