Voldsom benstyrke


Fistandantilus
 Share

Recommended Posts

Apu N. herindefra har som vist i overskriften opnået en voldsom benstyrke.

Han har trænet siden februar, og har siden da opnået nogenlunde resultater i de fleste øvelser. Bænken ligger f.eks. omkring 100, hvilket er fint, uden at være prangende.

Squatten er dog helt sindsyg synes jeg. 165kg uden nogen former for udstyr, og han vejer kun omkring 76kg. -Og eftersom han ikke har trænet længere, kommer han nok til at stige endnu mere indenfor rimelig tid, hvilket også er hans egen fornemmelse.

-Det skal også lige siges, at styrken er steget, selvom han er tilbage i mili, og kropsvægten derfor er faldet.

Eftersom han er tilbage i mili, er han ikke længere i kløerne på Folmand, og er derfor begyndt at dødløfte.

Han løfter på den konventionelle måde, og er startet stille og roligt ud.

Spørgsmålet er så:

Hvilken stil skal han vælge?

Forsætte som nu, eller skifte til sumo?

Målet er at løfte mange kilo.

Som jeg ser det, vil han klart kunne løfte mest med sumo-stilen, da det løft er mere afhængig af benene end den konventionelle stil.

Foodman røg f.eks op på 262,5kg ved skift til sumo.

Men så igen. Det ville måske være en god idé at løfte konventionelt, da den svage side jo er ryggen, og den derfor har mest brug for træningen?

Måske træne begge øvelser på skift?

Måske træne konventionelt det første stykke tid, og så skifte til sumo?

Han er som sagt inde i mili, så jeg laver tænke- og skrive arbejdet på hans vegne. :)

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart kunne det se ud som om at sumostilen vil passe ham bedst, da en god styrke squat kan indikere stor benstyrke, men jeg tror det er et alt for spinkelt grundlag at vurdere det på.

Han kunne prøve at træne begge variationer ligelig fordelt og så se hvilke resultater det giver, samt om det hele det hele taget er hensigtmæssigt for ham at løfte sådan, både rent fysisk og mentalt.

Link to comment
Share on other sites

Har kropsstørrelsen noget at sige mht. hvilken stil man kan hente flest kilo med. ? ... jeg selv er meget høj og trækker omkring 250 kilo i konventionelt dødløft .. både min ryg og mine ben har en fornuftig styrke. Ville jeg grundet min højde kunne hente flere kilo ved at gå over til sumo ? ..

Sorry for trådkapring.

Link to comment
Share on other sites

Har kropsstørrelsen noget at sige mht. hvilken stil man kan hente flest kilo med. ? ... jeg selv er meget høj og trækker omkring 250 kilo i konventionelt dødløft .. både min ryg og mine ben har en fornuftig styrke. Ville jeg grundet min højde kunne hente flere kilo ved at gå over til sumo ? ..

Sorry for trådkapring.

Jeg er forholdsvis høj, ca. 1.83-84 og jeg har som det tungeste trukket 255 kg i konventionel dødløft til stævne, men er nu konverteret 100% til sumo stilen.

Jeg havde problemer med den konv. stil når jeg bevægede mig over ca. 230 kg, jeg følte ikke et ordentligt træk i ryggen + at jeg mærkede et "spænd" ved lænden.

Om du får flere kg er jeg ikke sikker på, ihvertfald ikke lige med det samme. Jeg har brugt ½ år på at nærme mig den samme styrke som jeg havde i konv. stil.

Om jeg er blevet lige så stærk i sumo vil tiden vise når den får sin dåb til SM.

Jeg skiftede primært pga. en bedre følelse og "træk-fornemmelse" i ryggen og en go' benstyrke. Jeg har forholdsvis lange ben og alm. længde arme, så med sumo får jeg en mindre vandring.

Man skal så lige obs på, at det er en go' ide at lave lidt extra træning for maven og haserne, de aktiveres i højere grad.... det føler jeg selv og er også begyndt på at lave stivbenet dødløft for at supplere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share