Må ikke spiser protein pulver mere!


Lucas
 Share

Recommended Posts

Medicinsk overlæge på Riget har "ordineret" mig at jeg skal holde mig fra proteintilskud. Grunden er at jeg har et forhøjet levertal (ikke noget alvorligt). Da de generalt fraråder sunde og raske mennesker, og i særdeleshed så (åbentbart) mig (grundet det forhøjede tal), at indtage proteintilskud må jeg ikke tage det.

Spørgsmålet er så:

Hvilke kilder er bedst at få den manglende protein fra? I forvejen spiser jeg dagligt en dåse tun. Desuden et par liter skummetmælk, en "shit-load" havregryn, rugbrød, tre/fire æg, en del rødt kød, kalkun eller kylling plus div.

Jeg er tynd af bygning og målet er at smide noget masse på drengen. Jeg føler dog at det ser noget uoverskueligt ud efter de har taget proteintilskud fra mig! :unsure:

Edited by Lucas
Link to comment
Share on other sites

Er det ikke pga. selve proteinerne, at du ikke må spise proteintilskud? :unsure: I så fald har din lever jo ikke bedre af at du får en masse ekstra proteiner fra kosten. Du spiser allerede en del proteinrige fødevarer, så jeg vil tro at du er godt dækket ind allerede :)

Eva :zcyclon:

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig ikke uden grund det han siger, hvis det går den gale vej med dit levertal. Når først leveren svigter står det skidt til, så hvis det var mig, blev der gjort noget nu.

Som Panda siger er det protein det er galt med og ikke pulveret. Nogle undersøgelser tyder på at vegatabilsk protein er bedre at indtage end animalsk protein, men der er ikke noget klart svar på det endnu.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Medicinsk overlæge på Riget har "ordineret" mig at jeg skal holde mig fra proteintilskud. Grunden er at jeg har et forhøjet levertal (ikke noget alvorligt). Da de generalt fraråder sunde og raske mennesker, og i særdeleshed så (åbentbart) mig (grundet det forhøjede tal), at indtage proteintilskud må jeg ikke tage det.

Spørgsmålet er så:

Hvilke kilder er bedst at få den manglende protein fra? I forvejen spiser jeg dagligt en dåse tun. Desuden et par liter skummetmælk, en "shit-load" havregryn, rugbrød, tre/fire æg, en del rødt kød, kalkun eller kylling plus div.

Jeg er tynd af bygning og målet er at smide noget masse på drengen. Jeg føler dog at det ser noget uoverskueligt ud efter de har taget proteintilskud fra mig! :unsure:

Bønner... både kidney, hvide, voks osv. + kikærter er fyldt med prots :D

+ selvfølgelig mager mælkeprodukter som 6% ost (30g. prot per 100 g), NOVA hytteost fra FØTEX og BILKA (15g. prot per 100 g), formage fraich også super.. en enkelt bøtte giver lige 45 gram prots og så smager det skønt med valnødder og ahorn sirup :tongue:

Ellers findes der masser af groft brød med 12 g. prots per 100 gram, fuldkorns pasta når helt op omking 16 g osv.

Der er rigeligt med prots at få :D

Link to comment
Share on other sites

Panda ->

Jo netop - desværre... Lægen sagde at de ordinerer ca. 1.5 g protein år. kg. kropsvægt i form af tilskud (eller generalt. Kan ikke huske det) til patienter med en tom lever (nyligt transplanterede) og så kommer jeg og siger at jeg gerne vil indtage 2 g pr. kg. kropsvægt. Det skal jeg ikke forsøge på siger han!

Samtidig siger han at jeg bare skal få min protein gennem den alm. kost. Ergo skulle der ikke være noget problem så længe jeg bare får mine proteiner gennem kosten alene.

Everlast ->

Det er kun ét levertal der er forhøjet. Det er mit indhold af bivoflavin (det gule farvestof). Dvs. at jeg ikke udskiller det gule farvestof ordentligt gennem leveren. Derfor kan jeg engang imellem blive lidt gul i øjenene etc. "Sygdommen" er fuldstændigt uskadelig og jeg skal ikke tænke over det overhovedet BORTSET fra at jeg ikke må spise proteintilskud.

Angel ->

Tusinde tak for hjælpen! :) Disse fødevarer er fluks på vej ind i min kost.

Edited by Lucas
Link to comment
Share on other sites

Samtidig siger han at jeg bare skal få min protein gennem den alm. kost. Ergo skulle der ikke være noget problem så længe jeg bare får mine proteiner gennem kosten alene.

Det fatter jeg ærligt talt ikke en brik af.

På den ene side vil han ikke anbefale dig at gå op op 2g/kg - ensige indtage protein pulver.

På den anden side skulle der ikke være noget problem om du indtager protein igennem kosten?

Hvaba? Det er da nemt at indtage > 2g/kg protein igennem kosten alene?

/me fatter nada... er det en joke?

Link to comment
Share on other sites

Det er kun ét levertal der er forhøjet. Det er mit indhold af bivoflavin (det gule farvestof). Dvs. at jeg ikke udskiller det gule farvestof ordentligt gennem leveren. Derfor kan jeg engang imellem blive lidt gul i øjenene etc. "Sygdommen" er fuldstændigt uskadelig og jeg skal ikke tænke over det overhovedet BORTSET fra at jeg ikke må spise proteintilskud.

Har du tidligere lidt af noget, som kunne antyde at du ikke kunne tåle store doser protein?

Jeg synes ikke at have set det nogen steder i din beskrivelse: Timer du dit proteinindtag med træningen? (Inden 2 timer efter træning)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gætte på, at det drejer sig om at undgå for store indtag af næsten kun protein.

Ja, det kom jeg også selv frem til.

Jeg synes ikke at have set det nogen steder i din beskrivelse: Timer du dit proteinindtag med træningen? (Inden 2 timer efter træning)
Jørgen L ->

Ja. Før i tiden tog jeg altid en protein shake med lidt kulhydrat lige efter træning.

Det skal lige siges at jeg aldrig har "vold-drukket" proteinpulver. Drak allerhøjest to shakes om dagen og for det meste kun én, nogle gange kun på træningsdage og i perioder slet ikke.

Har du tidligere lidt af noget, som kunne antyde at du ikke kunne tåle store doser protein?

Næ, synes ikke der har været tegn derpå. Ingen maveproblemer eller andet jeg har tænkt skulle skyldes proteinpulveret.

Link to comment
Share on other sites

Det hænger ikke sammen hvad du siger Lucas.

Det er jo fuldstændigt ligegyldigt om du indtager 40 g protein fra et proteinpulver eller du indtager 40 g protein via almindelig kost. Derfor er der ingen grund til at undgå proteinpulver hvis ikke det medfører at du nedsætter dit proteinindtag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share