Indre bryst!?


boenne
 Share

Recommended Posts

Muskler aktiveres i hele deres udstrækning - således også brystmuskulaturen. Du kan flytte stresset en smule op og ned - EMG-målinger viser en lille forskel - , hvorimod du ikke kan flytte stresset ind og ud.

Gode, solide øvelser som bænkpres med stang, bænkpres med håndvægte, incline db press og måske decline db press og så er du godt dækket ind.

Søg og du skal finde. Diskussionen har været der mange, mange gange.

;)

CJ

Edited by Claus J
Link to comment
Share on other sites

Muskler aktiveres i hele deres udstrækning - således også brystmuskulaturen. Du kan flytte stresset en smule op og ned - EMG-målinger viser en lille forskel - , hvorimod du ikke kan flytte stresset ind og ud.

Gode, solide øvelser som bænkpres med stang, bænkpres med håndvægte, incline db press og måske decline db press og så er du godt dækket ind.

Søg og du skal finde. Diskussionen har været der mange, mange gange.

;)

CJ

Ok. Jeg bruger smith-stativ, men det er vel bare det samme som bænkpress med stang?

Link to comment
Share on other sites

Du skal være opmærksom på, at træningen i Smith-stativ er langt mindre funktionel, så bænkpres med stang i det fri vil være at foretrække - på alle måder.  ;)

Jeg har også kun brugt bænkpres med frie håndvægte indtil for et par uger siden, men det er jeg stoppet med da de kun går til 30kg!

Link to comment
Share on other sites

Claus J: Faktisk var konklusionen, at man godt kan flytte aktiveringen en smule, men at det er småting, som ikke har relevans for flertallet af motionister, da tiden er bedre brugt på generel bryst træning.

Jeg vil mene, at der er stor sandsynlighed for at boenne træner utilstrækkeligt udfra det nævnte, men inspireret af ugens diskusion om triceps aktivering og deraf følgende eksperimenter, så vil jeg foreslå at træne i smithstativet med smalt fat og forsøge at presse hænderne sammen nærmere end at skubbe vægten op.

Det må gerne være til failure, men jeg kan ikke forestille mig, at det hjælper, hvis det er forced (altså med hjælp)

Jeg vil bilde mig ind, at det faktisk er bedre at træne sådan end at træne med kabler, med mindre kabel øvelserne plejer at være med krydsning af armene o.s.v

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

XJYDEN: Var konklusionen, at stresset kunne flyttes en smule ind/ud? Forklar mig venligst hvordan det kan lade sig gøre.

Jeg husker svagt, at Morten Zacho ikke ville udelukke det 100%, men det er vel også en klog approach som videnskabsmand/-formidler. Ikke at sige for meget for skråsikkert. ;)

- CJ

Link to comment
Share on other sites

Claus J: Du kunne jo prøve at lægge dig i et smith stativ og forsøge med en arm henholdsvis at presse udad med bredt fat, som det jo anbefales til bænkpress og indad med smalt fat, som jeg anbefaler. Så prøv at mærke på brystmusklen med den anden arms hånd imens.

Jeg vil antage, at MZ siger som han gør, fordi det er rigtigt, at der principielt ikke bør være en forskel, men de fleste vil mærke en forskel, hvis de mærker efter.

Bænkpres er jo ikke en fuld ROM øvelse, og det kunne jo tænkes, at man havde gavn af at træne brystet med fuld ROM.

Hvis man sammenligner med bicepsøvelser, så er argumentet for biceps jo netop at halv-ROM øvelser ikke bør have en gunstig effekt sammenlignet med halv ROM øvelser. Jeg vil have meget svært ved at forstå, hvorfor det skulle være omvendt med brystmusklen.

Bortset fra det, så er jeg lidt enig med Cache, med mindre centervalg er dikteret af geografi o.l.

Forøvrigt ville jeg nok træne i øvelsen højt skråt også.

Link to comment
Share on other sites

søren Postet den 25. Sep 2004, 23:49

er der ikke nogen der kender og kan poste linket til den tidligere diskussion med om man kan flytte stresset..? 

Det bliver med et halvt grædende hjerte jeg poster dette her - det er godt nok en tråd hvor bølgerne går lidt højt - og emnet er lidt et andet, men fra side 2 udvikler det sig kort til en debat om dette:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...topic=5983&st=0

Der findes flere tråd om emnet, nogle af dem udvikler sig lidt mere teknisk (kunne bare ikke finde det) - konklusionen er at det er muligt - omend det er så marginal en forskel at man ihvertfald skal vurdere med sig selv, om energien kan lægges bedre et andet sted.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Muskler aktiveres i hele deres udstrækning - således også brystmuskulaturen. Du kan flytte stresset en smule op og ned - EMG-målinger viser en lille forskel - , hvorimod du ikke kan flytte stresset ind og ud.

Gode, solide øvelser som bænkpres med stang, bænkpres med håndvægte, incline db press og måske decline db press og så er du godt dækket ind.

Søg og du skal finde. Diskussionen har været der mange, mange gange.

;)

CJ

Gu kan du da det ... du kan flytte det så meget du vil

Link to comment
Share on other sites

Muskler aktiveres i hele deres udstrækning - således også brystmuskulaturen. Du kan flytte stresset en smule op og ned - EMG-målinger viser en lille forskel - , hvorimod du ikke kan flytte stresset ind og ud.

Gode, solide øvelser som bænkpres med stang, bænkpres med håndvægte, incline db press og måske decline db press og så er du godt dækket ind.

Søg og du skal finde. Diskussionen har været der mange, mange gange.

;)

CJ

Gu kan du da det ... du kan flytte det så meget du vil

:blink:

Over for så nuanceret og velformuleret et indlæg, spækket med gode argumenter, må jeg vel give op... :( Du holder din stil, må man sige.... <_<

- CJ

Link to comment
Share on other sites

Claus J: Du kunne jo prøve at lægge dig i et smith stativ og forsøge med en arm henholdsvis at presse udad med bredt fat, som det jo anbefales til bænkpress og indad med smalt fat, som jeg anbefaler. Så prøv at mærke på brystmusklen med den anden arms hånd imens.

..et lille tips, så er ikke det den bedste måte at ramme "indre bryst", når man udsætter håndled for en uhænsigtmessig belastning. De er vigig a kigge på kroppens funktionelle anatomi og ikke kun en lille del, selv om det er det man vil fokusere på.

Personlig ville jeg anbefalet flyes eller pack-deck vis man ønsker at ramme de midtre fibre.. på den måde danner man et større stræk på bryst og bevægelsebanen bliver øget og man isolerer brystet ved at bruge triceps mindst muligt. Husk en lille knæk i albueleddet!

En ting som undret mig: hvor længe har du trænet? det er meget vigtig for valg af øvelser.

Held og lykke med træningen! :)

Link to comment
Share on other sites

Har man lavet en undersøgelse som beviser at man ikke opnår effekt af at isolere en muskelgruppe?? Jeg vil gerne se den dokumentation..

Personlig kan jeg mærke presset på en anden måde når jeg varierer øvelserne, og at få et stræk på brystet ved f.eks. flyes, så laver man en aktiv udspænding på brystet også, der man opnår et dynamisk bryst og ikke ligner en krysning mellem en gorilla og en gammel dame med osteoporese.

Det findes også mange mænd der har store bryst, men har mere fylde på udsiden af musklen. er det pga træning eller er det i generene.. hvem ved.. men frem til man kan dokumentere for eller i mod, så lytter jeg til kroppen og kigger på effekten jeg opnår.

Link to comment
Share on other sites

Nord> man kan jo netop dokumentere det. Talrige EMG undersøgelser viser at der på f.eks brystøvelser ikke er den store forskel rent aktiveringsmæssigt. Så de store "forskelle" man kan mærke, når man kører forskellige øvelser, bunder IKKE i at der rent aktiveringsmæssigt er de store forskelle, men på at modstanden varierer i forskellige positioner. Ved peak-contraction øvelser er modstanden størst ved fuld kontraktion, som ved f.eks cable crossovers. Dette giver illusionen af at man aktiverer det indre bryst bedre. Det er dog ikke mere end en fornemmelse, hvilket EMG målingerne også understøtter.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Da er konkusionen at man kan isolere hele bryset ved at brugebenkpresss (pectoralis major) og skrå benkpress (pectoralis major og pectoralis minor).
Nej, pointen er netop at man på ingen måde kan isolere dele af musklen. Selv ved det man kalder isolationsøvelser, vil man ramme stort set hele pectoralis major. Grunden til at de hedder isolationsøvelser er jo iøvrigt heller ikke at de kan isolere dele af den aktive muskel, men at der ikke gøres brug af synergister. Det er stort set KUN den aktive muskel som trænes. Men det er en helt anden historie. Når man træner skrå bænkpres, så træner man nøjagtigt det samme som man gør ved almindelig bænkpres. Forskellen er bare at vinklen på bænken betyder at det rent aktiveringsmæssigt bliver lettere at få fat på de fibre som løber imod kravebenet (det man normalt kalder det øvre bryst). Derfor er det en god ide at supplere med presseøvelser på forskellige vinkler, men bestemt ikke nødvendigt. Man kan sagtens opnå et veludviklet bryst med bare en solid øvelse. Pectoralis minor har iøvrigt ikke noget med pectoralis major at gøre. Det er en lille muskel som ligger UNDER pectoralis major, og den rammes særdeles godt med pullovers.
Så kan man udover det velge at "sjokkere" brystmusklulaturen ved at variere mellem øvelserne.. enig?

Egentlig ikke. Jeg er enig i at det kan være en god ide at variere sine øvelser, da der er forskel på den neuromuskulære aktivering de forskellige øvelser imellem. Man bør dog ikke gøre det for tit, da det tager et stykke tid før man høster det fulde udbytte af en øvelse, da det tager et stykke tid før man har optimeret den neuromuskulære aktivering, eller kørt øvelsen ind på rygraden kan man sige. Derfor bør man beholde sit øvelsessortiment i minimum 6-8 uger, før man skifter. Skifter man hyppigere, så får man ikke det maksimale udbytte. Grunden til at jeg IKKE er 100 % enig i dit udsagn, skyldes at udtrykket "at shockere" musklen er absurd. En muskel kan ikke shockeres. Man bør ikke tillægge muskler egenskaber de ikke har. Muskler kan kun en ting, og det er at trække sig sammen imod modstand. Intet andet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

ideen om at "sjokkere" en muskel holder ikke. Musklen genkender arbejder og intet arbejde. Man kan så tale om at skifte øvelse, hvis man er begyndt at kede sig eller noget, men hvis man bare er stagneret i en given øvelse, må man nødvendigvis kigge på sin periodisation, kost osv. og ændre dette, så man kan få proggression i sin træning igen.

EDIT: du er hurtig på tasterne idag, Thomas :lol:

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share