Bøger om human fysiologi/biologi


Zoater
 Share

Recommended Posts

Jamen jeg synes det er en god tråd. Er selv lige begyndt at gå lidt dybere i selve teorien bag træning.

I den forbindelse kan jeg godt anbefale "The new modern encyclopedia of bodybuilding" af Arnold Schwarzenegger. En moppedreng på 800 a4 sider :bigsmile: Er kun nået igennem de første 50, men den tegner lovende. Ser ud til at dække alle områder af træningen incl et godt afsnit med øvelser.

Men den er nok lidt off topic da det ikke kun er fyisiologi.

Og jeg vil da lige følge emnet her og se om der dukker nogen guldkorn op. Skal vel læse noget andet når først jeg er færdig med Arnie.

Link to comment
Share on other sites

Jamen jeg synes det er en god tråd. Er selv lige begyndt at gå lidt dybere i selve teorien bag træning.

I den forbindelse kan jeg godt anbefale "The new modern encyclopedia of bodybuilding" af Arnold Schwarzenegger. En moppedreng på 800 a4 sider  :bigsmile:  Er kun nået igennem de første 50, men den tegner lovende. Ser ud til at dække alle områder af træningen incl et godt afsnit med øvelser.

Men den er nok lidt off topic da det ikke kun er fyisiologi.

Og jeg vil da lige følge emnet her og se om der dukker nogen guldkorn op. Skal vel læse noget andet når først jeg er færdig med Arnie.

<{POST_SNAPBACK}>

Er der ikke mange skrøner og forældede ting i den bog?

Link to comment
Share on other sites

Man skal ikke glemme at Arnold jo nok har haft fingrene i steroidedåsen, men derfor står der nu aligevel mange gode ting i.

Det er i øvrigt en ny version. Tror muligvis du tænker på den originale bog fra 1985. Denne her er opdateret i 1998, så mon ikke der er renset lidt op.

Som sagt er jeg først lige startet på at læse den, så jeg skal da gerne opdatere med min mening når jeg er færdig med den. Men 800 sider tager nok lige en dag eller 2 at få læst :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvad for nogle bøger er gode at låne og komme i gang med? titler?

Menneskets Fysiologi af Egil Haug, Olav Sand og Ø.V. Sjaastad :smile:

Niveau: den er skrevet til sygeplejestuderende og kan vist nok også anvendes af bl.a. medicin-stud. i starten af studiet...Jeg synes selv det er en meget omfattende lærebog i fysiologi :wink: Go' fornøjelse :smile:

Link to comment
Share on other sites

Man skal ikke glemme at Arnold jo nok har haft fingrene i steroidedåsen, men derfor står der nu aligevel mange gode ting i.

Det er i øvrigt en ny version. Tror muligvis du tænker på den originale bog fra 1985. Denne her er opdateret i 1998, så mon ikke der er renset lidt op.

Som sagt er jeg først lige startet på at læse den, så jeg skal da gerne opdatere med min mening når jeg er færdig med den. Men 800 sider tager nok lige en dag eller 2 at få læst  :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

Du må godt lige skrive en hurtig anmeldelse når du har nået igennem en del af bogen.

Link to comment
Share on other sites

Menneskets Fysiologi af Egil Haug, Olav Sand og Ø.V. Sjaastad 

Niveau: den er skrevet til sygeplejestuderende og kan vist nok også anvendes af bl.a. medicin-stud. i starten af studiet...Jeg synes selv det er en meget omfattende lærebog i fysiologi  Go' fornøjelse 

God bog, men den er på norsk! Men det burde de fleste danskere kunne læse.

Link to comment
Share on other sites

:4smartass: mange tak.... nu ved jeg hvad ferien skal gå med :w00t:

Har været nede og låne nogle af titlerne, faldte også over:

Teori og Træning af Lars H. Nielsen og Troelse Wolf

Den ser ud som et rigtig godt udgangspunkt, niveauet er ikke sindssygt højt, og den giver en god grundviden... skal dog lige siges jeg kun har læste de første 30 side, men den lover godt

Link to comment
Share on other sites

God bog, men den er på norsk! Men det burde de fleste danskere kunne læse.

ehh, nej! Man kan få den oversat til dansk af Birthe Reindahl...Det skrev jeg ikke for det regnede jeg med Zoater godt kunne finde ud af. Men sandt nok; forfatterne er alle nordmænd :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale McArdle, Katch & Katch. Exercise Physiology, Fifth ed.

Som titlen siger er det mere træningsfysiologi end det er grundfysiologi, men det tror jeg også at du vil få mest ud af.

<{POST_SNAPBACK}>

Absolut en lettilgængelig og meget relevant bog ud fra dine behov.

Kæmpe anbefaling herfra også!

<{POST_SNAPBACK}>

hmm lettilgængelig, jow måske, men man skal være RET skarp på "fysiologisk engelsk" for at læse den. Personligt finder jeg det langt lettere at læse schibye, KLausen bogen. Men enig i at ud fra et træningsfysiologisk aspekt, at den anden nok er mere interessant.

Link to comment
Share on other sites

kan også anbefale "Menneskets Fysiologi" (Egil Haug, Olav Sand og Ø.V. Sjaastad) som en god grundbog i menneskets fysiologi der giver indblik i kroppen og dens virkemåde uden at blive for avanceret.... den kan lånes på de fleste biblioteker landet over og er på dansk - en ret stor fordel hvis man ikk er al for seriøs med sin interesse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share