Bulk med nutella?


cookie_sq
 Share

Recommended Posts

Hvordan ser det ud med fedtet i nutella, noget af det stammer fra nødder, så det skulle vel være ok....

Men hvad med vegatabilsk olie, er det en bitch, jeg mener hvordan ser fedtfordeling ud i det...

Brugte det fx her til aften, hvor de gamle ikke havde lavet aftensmad til mig da jeg kom hjem fra træning :mad:

En halv liter mælk, 2 rugbrødder med i alt 80 gram kylling, og så lige en nutella mad til at få banket energi indholdet i vejret...

Overvejer det også om morgenen hvor den står på yllette med havregryn, lige smide en nutella mad en for at få nogle ekstra kcal

Jeg er en stor ond styrkeløfter på 72-73 kg i morgenvægt :blink:

172 i lavde, 18 år...

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Jeg elsker nødder og spiser selv godt 200 g per dag. Blev glad da jeg idag stødte på denne her:

nødder :4smartass:

Jeg mener fedtfordelingen i nutella bør være ok, selv om vegetabilsk fedt vel i princippet kan være hvad som helst?! Men jeg ville nok overveje om sukker indholdet også er ok. Jeg synes det er for højt.

Hvis du vil øge dit fedt indtag kunne du måske i stedet æde en håndfuld (eller to) peanuts, mandler, pistage nødder eller lignende :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Jeg elsker nødder og spiser selv godt 200 g per dag. Blev glad da jeg idag stødte på denne her:

nødder  :4smartass:

Jeg mener fedtfordelingen i nutella bør være ok, selv om vegetabilsk fedt vel i princippet kan være hvad som helst?! Men jeg ville nok overveje om sukker indholdet også er ok. Jeg synes det er for højt.

Hvis du vil øge dit fedt indtag kunne du måske i stedet æde en håndfuld (eller to) peanuts, mandler, pistage nødder eller lignende  :4mewantfood:

<{POST_SNAPBACK}>

Bare kcal indholdet, uden for mange mættede fedtsyrer

Får rigeligt med prots så en eller andet sted skal de stamme fra

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Er der så nogle alternativer?

peanut butter :4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood:

<{POST_SNAPBACK}>

Så længe det er økologisk og olien flyder på toppen af massen for ellers er det hærdet fedt der er brugt!!

<{POST_SNAPBACK}>

Med hærdet fedt går jeg ud fra, at du mener fraktioneret olie? Mener du at oliens smeltepunkt har betydning for dens effekt på helbredet?

Link to comment
Share on other sites

Er der så nogle alternativer?

peanut butter :4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood:

<{POST_SNAPBACK}>

Så længe det er økologisk og olien flyder på toppen af massen for ellers er det hærdet fedt der er brugt!!

<{POST_SNAPBACK}>

Med hærdet fedt går jeg ud fra, at du mener fraktioneret olie? Mener du at oliens smeltepunkt har betydning for dens effekt på helbredet?

<{POST_SNAPBACK}>

Som ptpoul skriver så er hydrogeneret, hærdet, delvist hærdet proppet med transfedsyrer... hvis olien i peanutbutter ikke skiller så man først skal røre cremen sammen, så indikerer det at der er brugt hærdet olie --> indhold af transfedtsyrer ryger op i forhold til den naturlige udgave :smile:

Link to comment
Share on other sites

Som ptpoul skriver så er hydrogeneret, hærdet, delvist hærdet proppet med transfedsyrer... hvis olien i peanutbutter ikke skiller så man først skal røre cremen sammen, så indikerer det at der er brugt hærdet olie --> indhold af transfedtsyrer ryger op i forhold til den naturlige udgave

transfedtsyrer er stort set ikke noget problem i dag siden man for (er det ca. et år siden?) besluttede at der ikke måtte være transfedtsyrer i madvarerne. (der er vist stadig en lille tilladt grænse på 1% el. lign. som praktisk ikke har nogen betydning) Hærdningen kan faktisk sagtens laves uden at der opstår transfedtsyrer - det var mere et økonomisk spørgsmål + at en del bagere faktisk ønskede hærdet fedt med en del transfedtsyrer fordi det har gode bageegenskaber.

Mht. nutellaen så indeholder det jo en del sukker og fedt - men man skal jo også se på mængderne i forhold til den samlede kost - og jeg kan ikke ligefrem forestille mig at du sidder og skovler ind med grydeskeen - eller hvad :bigsmile:

Ja - det er tomme kalorier, men uden at kende fedtsyresammensætningen - så er det nok ikke det værste du kan skovle ind.

Men hvis det er for at få nogle ekstra kalorier indenbords - så find noget andet. Hvis det er fordi det smager godt - så tag en mad med et moderat lag.

Link to comment
Share on other sites

Bare kcal indholdet, uden for mange mættede fedtsyrer

Får rigeligt med prots så en eller andet sted skal de stamme fra

Hygge

<{POST_SNAPBACK}>

Tjah en nutella mad smager jo rimelig nice, og er meget nemt at tilberede = VIGTIGT.... :4mewantfood: :4mewantfood:

Og igen får langt over 2g protein pr kg kropsvægt allerede, ca 4 på de dage jeg spiser ordentlig hele vejen igennem og der er kød til aftensmad...

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Med hærdet fedt går jeg ud fra, at du mener fraktioneret olie? Mener du at oliens smeltepunkt har betydning for dens effekt på helbredet?

Det er delvist rigtigt...

Mættede fedtsyres smeltepunkter ligger over stuetemperatur, dvs. de er faste ved stuetemp.

Umættede fedtsyres smeltepunkter ligger under, dvs. de er flydende ved stuetemp.

Og da umættede fedtsyre er sundest, er fedt, der er flydende ved stuetemp., det sundeste...

B)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender ikke smeltet punkter for fedt, men de fleste fedtsyrer i Nutella/nødder er vist MUFAer (mono-umættede) i modsætning til flerumættede (jeg går ud fra det er dem du snakker om) og mættede.

Øh, transfedt syrer, det tror jeg så ikke der er så meget af i Nutella, trods alt ... dog uden at være sikker. Hvorfor tror i der er transfedt i Nutella? På min bøtte nutella står der ikke noget om hydrogeneret eller noget, der står bare at det er vegetabilsk olie ... og så smager det :w00t:

Edited by Linde
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share