Dommere i styrkeløft


Roberto Baggio
 Share

Recommended Posts

Lige et par kommentarer. Vi skal være glade for at der er nogen der gider arrangere stævner, og at der kommer nogen og dømmer og spotter til disse stævner. Standarden på stævnerne, dommerne og spotterne svinger, det skal vi selvfølgelig prøve at forbedre, men i sådan en lille amatørsport som vores, så er der grænser for hvad man kan forvente.

Med hensyn til SM, så var spotterne ikke så dygtige, men der var også 2 der skulle have været der, som slet ikke dukkede op. De 3 mand man så havde tilbage måtte spotte næsten hele dagen, det er sgu godt gået. Har man prøvet at være spotter før, ved man hvad det vil sige. Derudover var der et par småfejl fra dommerbordet og fra dommernes side, men ikke noget grelt. Det er mennesker allesammen, så det vil altid ske.

Rødby Motionscenter beviste endnu engang at de er de mest professionelle herhjemme til at arrangere stævner, tænk bare på DM fra i år. Der var denne gang 3 ER-stativer til opvarmning, masser af skiver. ER-stativ på podiet, som iøvrigt også var helt nyt. Kilo-tavle med dommerlys. 2 helt nye digitalvægte, en til indvejning og en til prøvevejning. Nok stole til tilskuerne, god plads, mulighed for at købe mad og drikke, et flot program hvori man havde fået en hel del af de lokale handlende til at indsætte reklamer. Forventer man sådanne forhold, samt fejlfrie dommere og spottere til hvert stævne, så bliver man slemt skuffet.

Er der løft der bliver underkendt, så er det sgu nok fordi de ikke er udført efter reglerne. Jeg har det sådan at bliver mine løft underkendt, ja så må jeg jo komme igen og bevise at jeg kan gøre det bedre. Der sker også det modsatte, at løft bliver godkendt, uden at skulle have været det, men så er vi tilbage til det med at det er mennesker der dømmer. Til de der brokker sig: Stil op og gør det bedre selv. Glæder mig til de stævner som I vil arrangere.

Mvh Martin Larsen

SM var et lortestævne, bommede ud i bænk, garanteret fordi skiverne vejede for meget. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kære alle styrkeløftere. :bigsmile:

Husk på at vi er et lille forbund hvor vi vi skal være glade for al den frivillige hjælp vi får for at det overhovedet kan lade sig gøre at afholde stævner. Med hensyn til jeres forskellige opfattelser af dommerstandarden herhjemme indenfor styrkeløft kan i jo bare åbne fjernsynet og se andre sportsgrene hvor dommere får en rimelig gage for at dømme. Der bliver også lavet masser af fejl og kendelser som hverken udøver eller tilskuer forstår. Det jeg syntes er vigtigst hvis en dommer er i tvivl om godkendelsen af et løft er at tvivlen altid skal falde ud til løfterens fordel.

En løsning på problemet med for få dommere kunne være at de enkelte klubber prøvede at forhøre sig om der var nogle af dem som altid står på "sidelinien"og kigger når der bliver trænet styrkeløft om de måske havde interesse i at blive dommer.

Hilsen Per Kyneb

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også glad for, at der er nogle, der vil hjælpe sporten ved at dømme til stævnerne, men det betyder ikke, at man ikke kan forlange en vis standard. Alle dommere har fået en uddannelse og burde også dømme derefter. Når en løfter smider stangen i dødløft, så burde løftet underkendes, da det er den mest kendte regel i dødløft ligesom man skal være under vandret i squat og have pause på brystet i bænk. De sidste 2 eksempler kan være en skøn sag og jeg har heller aldrig og vil heller aldrig brokke mig til dommeren, hvis de underkender mit squatløft på dybden eller et bænkforsøg på pausen, men når man smider stangen i dødløft burde der ikke være nogen tvivl og hvordan kan nogle dommere godkende/underkende løft, som de ikke ser?

Det der med, at der er en dommer, der sviner løfterne til, er manglen på respekt for sporten og især løfteren. Har selv blevet svinet til af en dommer, fordi jeg bommede ud, men kan sq ikke se, at det er dommerens opgave og da slet ikke gå og bagtale en til flere løftere til stævnet.

Det er i alles interesse, at dommerne gør et godt arbejde. Her vil jeg især rose de nyere dommere, som virkelig giver løfteren den opmærksomhed, som denne burde have.

Edited by Roberto Baggio
Link to comment
Share on other sites

Interessant debat den her!

Men er der ikke megen logik i det hele her: et lille land, et lille forbund, løftere med små resultater og dommere med små sko.

Der er da plads til udvikling skulle jeg mene...........

Måske vi skal ændre forbundets navn til: Find Fem Fejl (eller bliver det for let)

Edited by Lars mikkelsen
Link to comment
Share on other sites

Hvis man sammenligner styrkeløftsporten i DK med andre lande er sporten godt organiseret i DK - hvilket bl.a. kan tilskrives at man støttes af DIF og Team DK. Der er dog et stadigt behov for at der er frivillige sjæle der gider lægge deres fritid (eller en væsentlig del deraf) i sporten, så det ikke konstant er Tordenskjolds soldater, der må trække læsset. På dommerfronten er der heldigvis kommet flere nye til, hvilket er godt, men når man ser på hvor mange der dukker op til et repræsentantskabsmøde i forbundet kan man godt blive lidt bekymret. Der er ofte tale om en begrænset flok der møder op, hvilket er en skam, idet repræsentantskabsmødet er et vigtigt forum når det gælder sportens udvikling.

Link to comment
Share on other sites

Lige et par kommentarer. Vi skal være glade for at der er nogen der gider arrangere stævner, og at der kommer nogen og dømmer og spotter til disse stævner. Standarden på stævnerne, dommerne og spotterne svinger, det skal vi selvfølgelig prøve at forbedre, men i sådan en lille amatørsport som vores, så er der grænser for hvad man kan forvente.

Med hensyn til SM, så var spotterne ikke så dygtige, men der var også 2 der skulle have været der, som slet ikke dukkede op. De 3 mand man så havde tilbage måtte spotte næsten hele dagen, det er sgu godt gået. Har man prøvet at være spotter før, ved man hvad det vil sige. Derudover var der et par småfejl fra dommerbordet og fra dommernes side, men ikke noget grelt. Det er mennesker allesammen, så det vil altid ske.

Rødby Motionscenter beviste endnu engang at de er de mest professionelle herhjemme til at arrangere stævner, tænk bare på DM fra i år. Der var denne gang 3 ER-stativer til opvarmning, masser af skiver. ER-stativ på podiet, som iøvrigt også var helt nyt. Kilo-tavle med dommerlys. 2 helt nye digitalvægte, en til indvejning og en til prøvevejning. Nok stole til tilskuerne, god plads, mulighed for at købe mad og drikke, et flot program hvori man havde fået en hel del af de lokale handlende til at indsætte reklamer. Forventer man sådanne forhold, samt fejlfrie dommere og spottere til hvert stævne, så bliver man slemt skuffet.

Er der løft der bliver underkendt, så er det sgu nok fordi de ikke er udført efter reglerne. Jeg har det sådan at bliver mine løft underkendt, ja så må jeg jo komme igen og bevise at jeg kan gøre det bedre. Der sker også det modsatte, at løft bliver godkendt, uden at skulle have været det, men så er vi tilbage til det med at det er mennesker der dømmer. Til de der brokker sig: Stil op og gør det bedre selv. Glæder mig til de stævner som I vil arrangere.

Mvh Martin Larsen

SM var et lortestævne, bommede ud i bænk, garanteret fordi skiverne vejede for meget.  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Martin

Jeg vil som ansvarlig stævnearrangører sige tak for dine flotte ord omkring vores arrangement. Der skal ikke herske den mindste tvivl om at vi i Rødby bestræber os på at være de bedste... ikke kun med at løfte men i højt grad også med henblik på at give løftere, ledere og publikum de bedste betingelser for at deltage og overvære et stævne, uanset om det måtte være DM eller SM eller for EM bænk som vi med glæde og forventning skal arrangere i 2007. Så mange ting kan vi som arrangører være delvis herrer over og andre ting må vi bare krydse fingre. Desværre havde vi personale problemer omkring spottere - det sker aldrig igen i Rødby det lover jeg. Men et sådanne stævne som vores afholdte SM bliver heller ikke det stævne hvis ikke løftere og deltagere er så engagerede som tilfældet var. Der var en enestående stemning og fairplay som man ikke finder i andre sportsgrene. Tak til alle - det er sådanne vi skaber interesse for styrkeløft.

Tommy Knudsen

formand for Rødby Motionscenter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share