Dommere i styrkeløft


Roberto Baggio
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg deltaget i en del stævner enten som aktiv eller hjælper, og synes at dommerene generelt laver for mange fejl. Nogle gange kommer man i tvivl om, om de overhovedet har læst reglerne. Til JM var der så mange fejl, at det nærmede sig et pinligt niveau. Til JM startede overdommeren fx stævnet uden 1,25 skiver, hvilket gik udover løfterene i første gruppe, som måtte vente på at de fik fundet nogle skiver, en var endda henne ved stangen med stramme knæbind på :blink: Et af landets højest rangeret dommere godkendte et dødløft, hvor løfteren smed stangen i toppen. Dette er en af de få ting, som man skal huske på under et dødløft, hvor svært kan reglerne være? Tit mangler der A-dommere til rekordløft osv. Måske skulle dommerne tvinges til at læse reglerne inden et stævne. Alle kan lave fejl, men det sker bare for ofte. Det ødelægger jo stævnerne for både løftere, tilskuere osv.

Nu er der også gode dommerpræsentationer :)

Hvad kan man gøre for at hæve niveauet?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg deltaget i en del stævner enten som aktiv eller hjælper, og synes at dommerene generelt laver for mange fejl. Nogle gange kommer man i tvivl om, om de overhovedet har læst reglerne. Til JM var der så mange fejl, at det nærmede sig et pinligt niveau. Til JM startede overdommeren fx stævnet uden 1,25 skiver, hvilket gik udover løfterene i første gruppe, som måtte vente på at de fik fundet nogle skiver, en var endda henne ved stangen med stramme knæbind på :blink: Et af landets højest rangeret dommere godkendte et dødløft, hvor løfteren smed stangen i toppen. Dette er en af de få ting, som man skal huske på under et dødløft, hvor svært kan reglerne være? Tit mangler der A-dommere til rekordløft osv. Måske skulle dommerne tvinges til at læse reglerne inden et stævne. Alle kan lave fejl, men det sker bare for ofte. Det ødelægger jo stævnerne for både løftere, tilskuere osv.

Nu er der også gode dommerpræsentationer :)

Hvad kan man gøre for at hæve niveauet?

<{POST_SNAPBACK}>

Måske stille højere krav til dommerne, således at man bliver evalueret løbende med henblik på om man skal beholde sin dommerlicens. Problemet er bare at det er en lille sport og der er vel grænser for meget man kan kræve af folk, som bruger deres fritid på at være dommer. Nu var jeg ikke med til SM 3-kamp her i går, men har hørt at der blev begået enormt mange fejl, både fra dommer og officials af. Det er synd for løfterne at det skal være sådan... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Ja man er nød til at gøre noget, vi oplevede flere gange igår hvor dommerne simpelthen giver tegn til hinanden for at overbevise hinanden om hvad de skal dømme, og efterhånden har jeg også set mig sur på en bestemt dommer som underkender 90 % af alle løft, og i det tilfælde mister man altså lysten til styrkeløft over længere sigt. Vi er jo ikke robotter med stive led.

Link to comment
Share on other sites

nu så jeg ikke hele stævnet, men kan da snakke for vores egne løftere....jeg syens faktisk dommerne dømte dem rimelig retfærdigt, kun 2 gange synes jeg de underkendte et løft der skulle godkendes. Og det avr sådan lige på grænsen løft, så så slemt var det ikke.

Der hvor jeg synes dommerne fejlede, var at de tillod spotterne at sætte forkerte vægte på stangen ret ofte uden at gribe ind, da det er dommernes ansvar at der bliver puttet det på stangen der skal.

men udover det, synes jeg det er prisværdigt de gider være dommere

Link to comment
Share on other sites

Jeg må sige, at jeg ikke har noget at udsætte på dommerne og jeg må minde om, at de der dømmer, efter min mening, altid gør deres bedste for at dømme korrekt.

I nogle tilfælde vil der selvfølgelig være uenighed om pauser, dybder mm., men der gælder for alle sportsgrene, hvor der er dommere, at der bliver truffet diskutable kendelser.

Jeg tør godt sige at ingen dommere godkender et løft, som de kan se ikke er korrekt udført.

At der er blevet glemt skiver er ikke noget jeg kan huske er sket før, og sådan en engangsforeteelse kan ikke stå til grund for en generel bedømmelse af dommerne.

Jeg synes snarere at man skulle bifalde de mennesker der gider at bruge deres fritid på at dømme styrkeløft, og så acceptere at der vil komme diskutable kendelser.

Link to comment
Share on other sites

jeg synes også det er prisværdigt at de gider men så må de også gå 100% ind for det når de dømmer og holde øje med det hele, de er jo 3 til at suplere hinanden, og det der med underkendte løft hentyder jeg slet ikke til mine egne løft for dem kan jeg ikke selv se. de må også gerne høre lidt efter rækkefølgen så der ikke går kage i det.

Link to comment
Share on other sites

Det var til dels mig der var ansvarlig for, der manglede 1,25kg skiver til JM. Det er nemlig dommernes opgave at sikre sig, om der er de skiver der skal være. Men det må jeg indrømme jeg troede der var styr på fra arrangørernes side, så det blev ikke tjekket. Det var en fejl. Det er naturligvis sådan noget, der ikke må ske, og jeg har heller aldrig hørt om det er sket før.

Så er der det med rækkefølgen af løftere. Det kan man altså ikke holde styr på som dommer. Som dommer skal du mellem løftene koncentrere dig om, hvorvidt der sættes den korrekte vægt på stangen. Når man har siddet der på jordens hårdeste stol i 3 timer og været 100% koncentreret om hvert eneste løft, så er man godt nok brugt i kraniet... Det er dommerbordet, som skal sørge for rækkefølgen er i orden.

Og mht. at reglerne skulle være simple, så det er ultranemt at være dommer... :blink: Et er at lære alle de MANGE regler udenad, det er i sig selv svært nok, men oven i det kommer så fortolkningen. Hvornår er en udstrækning "overdrevet ujævn"? Eller du kigger på et løft forfra og skal vurdere om stangen bevæger sig mere end stangens diametere op eller ned af ryggen undet et løft (hvor man primært skal holde øje med løfterens knæ og ben af hensyn til dybden)... Og er en pause på brystet en 100% pause, eller hvad med 99%? Og kan man se den ene procent med det blotte øje? Hvad med en squatter der styrtdykker med vægten og knæbinds/dragtbouncer vægten op - hvor let er det lige at dømme dybden på 2 hundrededele af et sekund?

Der arrangeres dommerkursus mindst en gang om året, seneste i weekenden til SM, og jeg vil da gerne anbefale dig at deltage på det næste, Faber. Vi kan helt klart bruge folk af din kaliber.

Mht. direkte fejlkendelser, så forekommer de naturligvis. Først og fremmest fordi reglerne er indviklede og i høj grad er baseret på dommerens skøn. Jeg har flere gange slået på tromme for simplere regler, hvilket også ville gøre det meget simplere at være dommer, fordi du skal holde øje med færre ting.

Edited by klausjensen
Link to comment
Share on other sites

Klaus er inde på det rigtige.. simplere regler ville gøre det en del nemmere... men det skal jo stadig passe overens med reglerne på internationalt plan... hvordan man helt skal kunne ændre dette er jeg ikke lige klar over... problemet er jo som tidligere nævnt at styrkeløft er en lille sport... mange mennesker bruger deres fritid på at vi andre kan dyrke vores sport og hobby og det er prisværdigt... jeg kunne dog godt tænke mig at der evt var et krav om at man i det mindste var licenseret styrkeløfter for at kunne blive dommer... men er der så nok ressourcer? jeg ved det ik ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja man er nød til at gøre noget, vi oplevede flere gange igår hvor dommerne simpelthen giver tegn til hinanden for at overbevise hinanden om hvad de skal dømme

<{POST_SNAPBACK}>

Nu så jeg af gode grunde ikke situationen i går, men det er da meget normalt man lige spørger de andre, hvad de f.eks. underkendte løftet for - vel at mærke EFTER man selv har flicket enten den røde eller hvide lampe til. Det kunne jo være dommerne i siden kunne se løfteren løftede røven under et bænkpres eller en fod flyttede sig - og at jeg som midterdommer ikke kunne se det. Derfor er det meget naturligt man spørger de andre dommere, hvad de dømte for.

Link to comment
Share on other sites

jeg kunne dog godt tænke mig at der evt var et krav om at man i det mindste var licenseret styrkeløfter for at kunne blive dommer... men er der så nok ressourcer? jeg ved det ik  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Det synes jeg ville være tåbeligt. Der er idag rigtigt mange dommere, der ikke selv er aktive løftere, men har valgt at hjælpe sporten ved at fortsætte som dommere. Det synes jeg da man skal bifalde.

Link to comment
Share on other sites

jeg kunne dog godt tænke mig at der evt var et krav om at man i det mindste var licenseret styrkeløfter for at kunne blive dommer... men er der så nok ressourcer? jeg ved det ik  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Det synes jeg ville være tåbeligt. Der er idag rigtigt mange dommere, der ikke selv er aktive løftere, men har valgt at hjælpe sporten ved at fortsætte som dommere. Det synes jeg da man skal bifalde.

<{POST_SNAPBACK}>

Faktisk mente formanden for DSF at det ville være en god idé med flere dommere, som ikke nødvendigvis var løftere selv, netop for at få en objektiv vurdering af hvert løft, samt at få nogle neutrale dommeren, som ikke havde tendens til at dømme favorabelt for egen eller naboklubber(ikke at det var et problem længere, men en gang var det).

Link to comment
Share on other sites

jeg kunne dog godt tænke mig at der evt var et krav om at man i det mindste var licenseret styrkeløfter for at kunne blive dommer... men er der så nok ressourcer? jeg ved det ik  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Det synes jeg ville være tåbeligt. Der er idag rigtigt mange dommere, der ikke selv er aktive løftere, men har valgt at hjælpe sporten ved at fortsætte som dommere. Det synes jeg da man skal bifalde.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg fik vist foklaret mig ldit vagt Klaus... jeg mente bare at man skulle have haft foden indenfor som aktiv løfter... altså selv have været i gamet.. som eksempelvis Helge der efter min overbevisning er en fremragende dommer

Link to comment
Share on other sites

Tak, for diverse indlæg :)

Jeg læser altid reglerne inden et stævne. (dem for den tekniske udførsel) og vil gerne have at alle dommerne gjorde det samme. Det er jo også for deres egen skyld. Nu skal det ikke lyde som om, at jeg synes, at alle dommere er dårlige til at dømme. For de fleste gør deres bedste og gør det ofte også godt, men alligevel sker der for mange fejl. Kan fx ikke se, hvordan 2 dommere heriblandt overdommeren kan godkende et dødløft, hvor stangen bliver smidt ned.

Om en løft er dyb nok er svært at se, men det er heller ikke det, som jeg er utilfreds med, men synes tilgengæld ikke at alle dommere følger 100% med i det der sker. At der fx er forkert vægt på, må bare ikke ske, så heller bruge 10 sek. på at tjekke, at der er rigtig vægt på.

Klaus: Jeg vil skam gerne være dommer, når jeg engang stopper helt med at løfte, kan ikke overskue at jeg både skal løfte og dømme :) Og så lige en ting mere til JM var der også 2 dommere fra Horsens, der dømte Tonni's dansk rekordforsøg, da Tonni også er fra Horsens mener jeg heller ikke, at det må ske.

Link to comment
Share on other sites

Klaus: Jeg vil skam gerne være dommer, når jeg engang stopper helt med at løfte, kan ikke overskue at jeg både skal løfte og dømme :) Og så lige en ting mere til JM var der også 2 dommere fra Horsens, der dømte Tonni's dansk rekordforsøg, da Tonni også er fra Horsens mener jeg heller ikke, at det må ske.

<{POST_SNAPBACK}>

Principelt set kan du have ret, da man gør meget ud af det i f.eks. fodbold, at stille med så vidt mulige neutrale dommere, men altså, jeg synes nu ikke at det har været et problem med hjemmedommere i den periode hvor jeg har været med som løfter og dommer, og der er nok andre og mere presserende ting at tage hånd om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender ikke til det tilfælde du nævner, hvor stangen blev smidt, så det kan jeg ikke kommentere. Du er med på at man ikke behøver sænke stangen langsomt (det har jeg bidt mærke i du selv gør)?

Reglerne siger ordret:

Allowing the bar to return to the platform without maintaining control with both hands, i.e. : releasing the bar from the palms of the hand.

Mht. to dommere fra Horsens dømte en anden Horsens-løfters. Mig bekendt er der ikke idag nogen som helst problemer med hjemmedommere.

I forvejen skal der være 3 A-dommere for at godkende en rekord... Hvis man så også skal udelukke folk fra samme by fra at dømme...??? Og hvad så med kammerater i andre klubber? Alle i styrkeløft kender jo stort set hinanden i en eller anden udstrækning. Helt ærligt, Faber.... Mener du der var noget i vejen med Tonnis rekordforsøg, siden du gør et problem ud af det?

Iøvrigt fik jeg selv skældud efter JM af mine klubkammerater, der mente jeg var hårdere mod Horsens-løftere end andre. :lol:

Edited by klausjensen
Link to comment
Share on other sites

Klaus: Jeg vil skam gerne være dommer, når jeg engang stopper helt med at løfte, kan ikke overskue at jeg både skal løfte og dømme :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg troede du var færdig med styrkeløft, men det var nok tidligere på ugen. :tongue:

Det andet er bare en dårlig undskyldning.

"Jamen jeg vil skam gerne, men ak..." - Talk is cheap because supply exceeds demand! :lol:

Der er jo ingen der tvinger dig til at være dommer og løfter til samme stævne. Det er faktisk alt andet end hensigtsmæssigt at både være løfter og dommer, det giver en masse planlægningsrod for overdommeren.

Link to comment
Share on other sites

Det med Tonni var bare et eksempel. Ingen tvivl om at hans løft skulle godkendes :) men det var jo et dansk rekordforsøg.

Jeg sænker stangen langsomt i dødløft for at undgå en skade, ved godt at man gerne må sætte den hurtigt ned, men i det tilfælde som jeg hentyder til, var der faktisk en dommer, som underkendte løftet pga. stangen blev smidt ned. Jeg var ikke den eneste, der så det :)

Link to comment
Share on other sites

Klaus: Jeg vil skam gerne være dommer, når jeg engang stopper helt med at løfte, kan ikke overskue at jeg både skal løfte og dømme :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg troede du var færdig med styrkeløft, men det var nok tidligere på ugen. :tongue:

Det andet er bare en dårlig undskyldning.

"Jamen jeg vil skam gerne, men ak..." - Talk is cheap because supply exceeds demand! :lol:

Der er jo ingen der tvinger dig til at være dommer og løfter til samme stævne. Det er faktisk alt andet end hensigtsmæssigt at både være løfter og dommer, det giver en masse planlægningsrod for overdommeren.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg løfter stadig til bænkpresstævner, da jeg stadig har lysten til at løfte, og bænkpres er jo en del af styrkeløft ;)

Når man skære ned fordi man ikke har meget tid, så er det jo ikke løsningen at blive dommer, det får man jo ikke færre stævner ved :)Som sagt så har det min interesse, men har ikke overskud til det :)

Link to comment
Share on other sites

jeg syntes faktisk sommetider at det er omvendt med hjemmebane dommer

ment på den måde at hjemmebane dommer kender løfternes fejl på forhånd, og på den måde dømme lidt hårder.

Men jeg er da enig i at der er et par dommer, der ikke burde dømme.

men langt de fleste gør et godt job.

Syntes da også standarden er blevet bedre de sidste par år.

Jeg kan da også lige nævne et par ting som jeg selv har oplevet og set

En dommer der sidder og drikker øl

En dommer der snakker i mobil telefon

En dommer der snakker med andre, og glemmer at give start signal

Dommer der har været på druk hele natten, og næsten ikke kan holde sig vågen.

En dommer der sviner løfterne til.

Dommer der underkender fuldt legalt udstyr.

Det skal lige siges at det kune er i enkelte tilfælde det er oplevet

Je er ikke selv domme, men vil da opfordre til at der er flere der stille op, så vi kan få et breddere og bedre dommer hold

Edited by jfk
Link to comment
Share on other sites

jeg syntes faktisk sommetider at det er omvendt med hjemmebane dommer

ment på den måde at hjemmebane dommer kender løfternes fejl på forhånd, og på den måde dømme lidt hårder.

Men jeg er da enig i at der er et par dommer, der ikke burde dømme.

men langt de fleste gør et godt job.

Syntes da også standarden er blevet bedre de sidste par år.

Jeg kan da også lige nævne et par ting som jeg selv har oplevet og set

En dommer der sidder og drikker øl

En dommer der snakker i mobil telefon

En dommer der snakker med andre, og glemmer at give start signal

Dommer der har været på druk hele natten, og næsten ikke kan holde sig vågen.

En dommer der sviner løfterne til.

Dommer der underkender fuldt legalt udstyr.

Det skal lige siges at det kune er i enkelte tilfælde det er oplevet

Je er ikke selv domme, men vil da opfordre til at der er flere der stille op, så vi kan få et breddere og bedre dommer hold

<{POST_SNAPBACK}>

Underkende fuldt legalt udstyr? :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Sidder her og tænker om man i stedet for, at give dommerne skylden for det hele, i stedet burde kigge på spottere og hjælpere, er der nok af dem? Er de gode nok? Er der fokus nok på dem fra den ansvarlige klubs side? dette er ikke skrevet med henblik på at "disse" spottere, har selv været spotter før og det er sgu ikke bare noget, som man sætter søren menigmand, der kommer en gang om ugen i centeret til at udføre

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakkede tidligere med Baggårdspuma om spottere. Måske burde der være 2 hold, så et friskt hold altid er klar til at afløse det arbejdende hold. Det jeg ved ikke om det kan la' sig gøre, ressourcemæssigt, men det ville da klart være at foretrække. Det er jo både til gavn for begge parter, spottere og løftere.

Link to comment
Share on other sites

Det ville altid være fedt med to hold spottere. Desværre er det oftest svært nok bare at skaffe ET hold spottere.

Hvor mange styrkeløftere husker at sige tak til spotterne efter hvert stævne?

Tak fordi de gad bruge en dag på at gøre det muligt for mig at løfte til dette stævne og tak for de var der for at hjælpe mig, hvis jeg skulle få brug for det.

Ikke nok.

Edited by klausjensen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share