Spaghetti + ketchup = bliver dårlig


Insaniac
 Share

Recommended Posts

Hey!

Jeg oplever noget meget underligt. Jeg har ikke været ssyg i flere år og normalt har jeg det heller ikke dårligt, men spiser jeg spaghetti/pasta med ketchup uden andet til, så får jeg det ekstremt dårligt bagefter. Som om jeg skal kaste op.

Vi (min mor og jeg) troede så at det skyldtes ketchup´en, så jeg skiftede ketchup (egentlig beaveau puré) ud med beauveau tomatketchup. Der mindes jeg faktisk ikke at have problemer, men nu har jeg lige spist spaghette med heinz og straks får jeg det skidt.

Spaghettien kan det ikke være, da jeg ikke har problemer hvis jeg spiser det sammen med kødsovs.

Sker der en reaktion i maven på mig siden jeg ikke kan spise spaghetti og pasta alene, eller hvad er der galt?

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Een ting er sikkert. Jeg ville heller ikke få det godt af at spise et så uafbalanceret måltid.

Det er et måtlid bestående af sukker og slik.

<{POST_SNAPBACK}>

hvor kommer slikket lige ind i billedet ??? :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Tror han mener alle de hurtige kulhydrater! Så vidt jeg ved er der også en pæn portion sukker i ketchup.

Bare æd et par bøffer og noget grønt til, så er den hjemme! :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Pasta er som sådan helt okay, men det kommer an på hvad det skal bruges til. Energitætheden er høj og det bliver forbrændt hurtigt - tænk selv over hvornår det er godt at spise så  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Nemly'. Pasta er ganske udemærket. Består mest af kulhydrater men lige før træning er det da OK. Som supplemet til grønsager og kød er det da også helt fint. Prøv evt. fuldkornspasta. Hvad angår ketchup indeholder det typisk 100 kcal. så med mindre man søber maden ind i ketchup (50 gram burde være nok), så er der absolut intet i vejen med det. Tværtimod. Det består at tomat, tomat og atter tomat.

Hvorfor du får kvalme af det, må henstå som et stort spørgsmålstegn. Med mindre du spiser et kilo af gangen, 3 gange om dagen. :4mewantfood: Kan der være noget i pastaen, som du er "allergisk" overfor. Mælk, æg, mel?

Edited by Rønne
Link to comment
Share on other sites

pasta er noget af det mest underlødige spise der findes.

Massere af energi, intet fiberindhold, minalt vitainindhold.

Det er kun for udholdenhedsatleter eller folk der gerne vil tage på. Underligt at tidligere tiders fedtforskrækkelse har givet befolkningen den tro at pasta er decideret sundt. Det er jo bare hvidt mel og vand. Ikke meget andet..

Link to comment
Share on other sites

pasta er noget af det mest underlødige spise der findes.

Massere af energi, intet fiberindhold, minalt vitainindhold.

Det er kun for udholdenhedsatleter eller folk der gerne vil tage på. Underligt at tidligere tiders fedtforskrækkelse har givet befolkningen den tro at pasta er decideret sundt. Det er jo bare hvidt mel og vand. Ikke meget andet..

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen fibre? Der er da 8% fibre i den fuldkornspasta jeg spiser :smile:

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved er der også en pæn portion sukker i ketchup

Ja

Syltetøjsmadder på hvidt brød vil næsten være ligeså "godt"...

<{POST_SNAPBACK}>

Ketchup tæller med i de 600 gram grøntsager om dagen, det gør syltetøj så vidt jeg ved ikke. Derudover indeholder ketchup en større del af de gavnlige ting fra tomaten per gram i forhold til rå tomater.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Pasta og proteiner, ik just!    :innocent:

Pasta:

100 gram: 1633 kj

Protein: 13,8g ca. 14%

fedt:      1,2g  ca. 3 %

carbs:  79,6g ca. 83%

Pasta = ikke ret meget protein !

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor meget protein skal der være i, før det efter din mening er meget? :unsure:

Æg har cirka 12g/100g, mælk cirka 3,5g/100g og oksekød cirka 20g/100g.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Pasta og proteiner, ik just!    :innocent:

Pasta:

100 gram: 1633 kj

Protein: 13,8g ca. 14%

fedt:      1,2g  ca. 3 %

carbs:   79,6g ca. 83%

Pasta = ikke ret meget protein !

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor meget protein skal der være i, før det efter din mening er meget? :unsure:

Æg har cirka 12g/100g, mælk cirka 3,5g/100g og oksekød cirka 20g/100g.

'Pyt

<{POST_SNAPBACK}>

# 1 Proteinet i pasta er omtrent halv så dårlig/komplet som det i æg og mælk

# 2 Man må formode der også går et eller to gram tabt under kogning?

så er der immervæk ikke meget proteiner tilbage

Så det må betegnes som meget lidt protein især når der korrigeres for "kvalitet"

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Æg har cirka 12g/100g, mælk cirka 3,5g/100g og oksekød cirka 20g/100g

Sådan kan man naturligvis heller ikke stille det op.

Sammenligner man sphagetti med mælk får man langt mere proteiner for det samme antal kalorier.

Jeg ved ikke, men jeg kender altså ingen der kun indtager 100gram mælk ad gangen :blink:

Link to comment
Share on other sites

det var nu også mere som en sammenligning med kartofler og lignende man normalt spiser sammen med kød.. spaghetti plejer jo som regel at erstatte kartofler hvis man vil variere en ret lidt.. og altså ikke som en udskiftning for kød..

dermed syntes jeg da at det havde en betydelig større mængde protein end f.eks. kartofler..

Link to comment
Share on other sites

det var nu også mere som en sammenligning med kartofler og lignende man normalt spiser sammen med kød.. spaghetti plejer jo som regel at erstatte kartofler hvis man vil variere en ret lidt.. og altså ikke som en udskiftning for kød..

dermed syntes jeg da at det havde en betydelig større mængde protein end f.eks. kartofler..

<{POST_SNAPBACK}>

Når du står og skal vælge tilbehør synes jeg det er dumt at vælge tilbehøret ud fra hvor mange proteiner der er i. Proteinerne få du let ad andre veje.

Derimod er der en del flere næringsstoffer i kartofflen som er en rodfrugt imodsætning til pasta der ikke er meget vitaminer i.

Link to comment
Share on other sites

# 1 Proteinet i pasta er omtrent halv så dårlig/komplet som det i æg og mælk

# 2 Man må formode der også går et eller to gram tabt under kogning?

så er  der immervæk ikke meget proteiner tilbage

Så det må betegnes som meget lidt protein især når der korrigeres for "kvalitet"

<{POST_SNAPBACK}>

#1 Nu stammer protein i pasta fra æg og mel - primært durum - hvis vi taler kvalitetspasta.

#2 Jeg ved ikke om det opgivne tal er før eller efter tilberedning, men ja proteinindholdet per 100 g vil ændre sig efter kogning grundet at vandet optages i pastaen. Har du en kilde til at proteinen skulle forsvinde eller er det et gæt?

Du har set dig ond på pasta kan jeg fornemme. :laugh:

Æg har cirka 12g/100g, mælk cirka 3,5g/100g og oksekød cirka 20g/100g

Sådan kan man naturligvis heller ikke stille det op.

Sammenligner man sphagetti med mælk får man langt mere proteiner for det samme antal kalorier.

Jeg ved ikke, men jeg kender altså ingen der kun indtager 100gram mælk ad gangen :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har ikke stillet det op på nogen måde, jeg listede blot et par værdier. Hvad du ønsker at lægge i det, må stå for din egen regning. :smile:

Tja, et glas mælk er cirka 250 ml mælk, hvilket svarer til cirka 250 g. Jeg drikker ofte mælk uden, at det er i forbindelse med et måltid. :smile:

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

# 2 Man må formode der også går et eller to gram tabt under kogning?

Hmm... Er der nogen der har et bud på dette?

<{POST_SNAPBACK}>

Proteinerne denatureres.

Hvad er godt tilbehør til kød, kylling, svin osv??

Det skal også være "nemt" at lave, forstået på den måde at den er sjældent jeg har tid til at stå og skrælle kartofler i halve timer inden jeg skal spise. :bigsmile:

LaMotta

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share