Diabetiker og BB?


San
 Share

Recommended Posts

Halløj derude!

Jeg har en kammerat som meget gerne vil træne sammen med mig. Der er dog den hindring(?), at han lider af sukkersyge. Er der andre her som træner og lider af denne sygdom? Hvilke ting skal man særligt tage hensyn til?

Mvh,

San

<{POST_SNAPBACK}>

En anekdote:

En Østrigsk vægtløfter, der lider af sukkersyge løfter på topplan blandt eliten i 105 kgs klassen. Såvidt jeg husker hedder han Matthias Steiner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv type II diabetikker - det er træningen der sørger for at jeg ikke mærker meget til det. Sukkersyge og træning er ikke modsætninger - men der er stor forskel på hvordan man skal forholde sig ved henholsvis type I og II

Link to comment
Share on other sites

Hey jeg er os diabetiker :innocent:

Et godt råd vil være at skære ned på insulinen når han træner, ellers husk at have noget insulin og druesukker med i centret hvis du skulle få brug for det.

En vigtig ting træn aldrig med lavt blodsukker for så kan man jo resikere at gå i insulin chok. Derfor skal man lige have en pakke druesukker i lommen hvis man nu skulle gå hen og blive svimmel.

Men man er hellere ik meget værd hvis man træner med et blodsukker der er for højt.

Træningen går bedst for mig når mit blodsukker ligger på omkring 8-13 mmol/l :smile:

Edited by bjørn
Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Jeg er også diabetiker. Jeg har en fået en lille folder som fortæller lidt om hvor meget kulhydrat man skal/bør tage før, under og efter træning afhængig af sit blodsukker.

Jeg har købt mig noget weightgainer som jeg kan regulere blodsukkeret med, hvis det er for lavt inden træning.

Her er regnearket: Diabetes_og_motion.xls

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik også en lille folder af min diætist da jeg svømmede :laugh:

Den holdte desværre ikke et meter efter de udregninger jeg lavede. Jeg var tæt på at ryge i insulinchok :sleeping:

Så jeg vil passe på med de der farlige udregninger da jeg vidste dem til diætisten sagde hun, at det var nogle ok udregninger jeg havde foretaget mig, men det sagde mit blodsukker desværre ikke :dry:

Link to comment
Share on other sites

San  29. Oct 2004, 19:34 

Der er dog den hindring(?), at han lider af sukkersyge.

Tror det er en af de fordomme jeg som diabetiker har hørt flest gange. At kalde det en hindring er meget forkert :smile:

Vi har netop MEGET godt af at motionere, men skal bare lige holde øje med blodsukkeret.

Det regneark jeg postede var et udgangspunkt. Han skal selvfølgelig måle blodsukker inden træning. Have kulhydrater med til træningen. Til at begynde med kan han under træningen måle blodsukkeret hver 15-30 mins afhængig af blodsukkeret værdier.

Mit bud på optimal blodsukker er ved starten af træningen 9-10, og hvis han kan slutte på 5 og indtage en proteinshake med mælk som mange andre BB'ere :bigsmile:

Hvis det er meget over 10. Dvs. 15-20 eller mere, bør han ikke træne, da det er noget med ketonstoffer der så nemmere bliver transporteret rundt i kroppen og træningen vil skade mere end den gavner.

Og du som kammerat kan måske lure hvis han har lavt blodsukker (bl.a. hvis han vrøvler eller ryster mere end man normalt vil gøre når man løfter tungt !!)

Sidst men ikke mindst, er det hans egne erfaringer der tæller. Et par målinger og han får hurtigt en fornemmelse for hvordan hans krop reagerer på træningen.

Edited by Nygren
Link to comment
Share on other sites

Ketonstofferne kommer kun over en længere periode med højtblodsukker.

kommer blodsukkeret op på 15-20 sker der det at kroppens celler lukker så man derefter pisser sukkeret ud gennem urinen.

Det betyder altså man kort sagt ikke er mange sure sild værd, da kroppens muskler ingen sukker får...

Link to comment
Share on other sites

Diabetesforeningen har lavet et par gode pjecer omkring motion og type 1 og 2 diabetes her.

Det er vigtigt at holde kontrol med sit blodsukker i forbindelse med motion. Normalt er det bedst at tage samme insulinmængde som man plejer og i stedet supplere med lidt ekstra kulhydrat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share