Lidt mere debat fra 200 kg's dødløft-tråden


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Syntes heller ikke om udelukkelse for livstid.

Doping behøves jo ikke kun at være as, men det kan da lige så godt være hash eller noget medicin og angående medicin syntes jeg ikke man kan forlange at amatør udøvere skal have den samme viden som prof idrætsudøvere.

<{POST_SNAPBACK}>

Eller kan man? Jeg ved at når man får styrkeløftslicens så får man et fint lille hæfte, som lister reglerne og en liste over forbudte stoffer. Der beskrives også hvordan man forholder sig til ordinering af medicin fra sin læge af. Jeg ved ikke om det er standard for alle atleter, som konkurrerer under DIF, men det burde det være.

Link to comment
Share on other sites

Kan det ikke hænge sammen med, at du var repræsentant for styrkeløfterne i OBBC? for kender ikke andre der har modtaget det, men synes da at det er en god ide, hvis alle fik sådan et.

-----------------

Ved livstid mente jeg stoffer, som man henter en fordel ved, altså ikke hash, smertestillende osv.

Edited by Roberto Baggio
Link to comment
Share on other sites

Kan det ikke hænge sammen med, at du var repræsentant for styrkeløfterne i OBBC? for kender ikke andre der har modtaget det, men synes da at det er en god, hvis alle fik sådan et.

-----------------

Ved livstid mente jeg stoffer, som man henter en fordel ved, altså ikke hash, smertestillende osv.

<{POST_SNAPBACK}>

På det tidspunkt var jeg den eneste som havde licens i klubben, så repræsentant er nu så meget sagt. De andre i klubben fik også det hæfte tilsendt(Så vidt jeg husker).

Måske kan det havde noget at gøre med at vi hver især har kontaktet forbundet personligt, hvor man i andre klubber har haft en person som har skaffet licensen?

Men men, det er altså informationer som man har mulighed for at skaffe selv, enten ved at bestille materiale eller læse på Antidoping Danmark's hjemmeside. Som atlet må man også selv tage ansvar. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik det sammen med min licens i sin tid.

<{POST_SNAPBACK}>

Samme her :)
Ved livstid mente jeg stoffer, som man henter en fordel ved, altså ikke hash, smertestillende osv.
Der er skam masser af fordele ved fx hash og smertestillende. Måske er der for styrkeløftere ikke den store fordel ved at bruge hash, men man har valgt at lave én liste som alle skal forholde sig til, istedet for at hvert forbund/sportsgren har sin egen liste.
Link to comment
Share on other sites

Syntes heller ikke om udelukkelse for livstid.

Doping behøves jo ikke kun at være as, men det kan da lige så godt være hash eller noget medicin og angående medicin syntes jeg ikke man kan forlange at amatør udøvere skal have den samme viden som prof idrætsudøvere.

<{POST_SNAPBACK}>

Som licensløfter underskriver man en doping erkæring, hvor der blandt andet står at det er løfterens eget ansvar at sikre sig at han/hun ikke indtager stoffer der er på dopinglisten.

Det er ikke sværer end man spørger sin læge om det pågældende præparat er på dopinglisten, når han udskriver noget til en. doping.dk har en fin liste over medicin der er på listen, så skal du ned og have noget i håndkøb kan man altid lige kontrollere det her først. Der er efterhånden ikke mange undskyldninger tilbage :wink:

Som atlet må man også selv tage ansvar.
Lige præcis. Edited by Jast
Link to comment
Share on other sites

En karaktæne på 5 år i stedet for 2 år, vil nok tage toppen af isbjerget, men der vil altid være nogle, der vil snyde i erkendelse af, at de ikke er stærke nok uden brug af doping. Lige som andre forbrydelser har vi alle også en forpligtelse til at hjælpe folk tilbage, så at blive ved med at køre i den samme dopingsag gang efter gang er nok heller ikke vejen frem, men bliver denne person taget mere end en gang, så er det selvfølgelig klart at denne skal udlukkes på livstid.

Jeg tvivler egentlig på at en længere karantæne vil hjælpe noget.

Hvis man allerede har valgt at bruge 1000-vis af kroner og spille hasard med sit helbred for at vinde en medalje i en amatørsport så godt som uden pengepræmier, så kan jeg virkelig ikke se at det kan have betydning om man får 2 eller 5 år hvis man bliver snuppet.

Det er mig også en gåde hvorfor nogen bliver testet positiv i forbindelse med stævner. Hvis de vinder noget at betydning kan de være sikre på at blive testet, og hvis man har valgt at bruge doping ved man forhåbentlig også hvor lang tid det kræver før sporene er væk, så det kan times til konkurrencen?

Doping i prof-sport giver god mening - for det kan betale sig (sålænge man ikke bliver taget), men i amatør-styrkeløft finder jeg det dybt mærkeligt.

Link to comment
Share on other sites

Jast:

Der er skam masser af fordele ved fx hash og smertestillende. Måske er der for styrkeløftere ikke den store fordel ved at bruge hash, men man har valgt at lave én liste som alle skal forholde sig til, istedet for at hvert forbund/sportsgren har sin egen liste.
Det er nu ikke helt korrekt at der kun er én liste. Alkohol, beta-blokkere og vanddrivende stoffer høre under gruppen: ”Stoffer forbudte i visse sportsgrene”. Sidstnævnte er forbudt i styrkeløft. Hash er er dog forbudt i alle sportsgrene.
Det er ikke sværer end man spørger sin læge om det pågældende præparat er på dopinglisten, når han udskriver noget til en.

Jeg tager to forskellige slags medicin, til behandling af min astma, og spurgte min læge om de var på doping listen. Det anede han ikke, men har siden hen, selv fundet ud af at den ene er. Da jeg så ville have en erklæring fra ham, var han et stort spørgsmålstegn! Jeg fik den dog, men jeg tror ikke man skal sætte sin lid til sin praktiserende læge, hvad det angår!

Men er ellers helt enig; det kan kun, helt og holdent, være udøverens eget ansvar, hvorvidt man indtager stoffer der er på listen!

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke sværer end man spørger sin læge om det pågældende præparat er på dopinglisten, når han udskriver noget til en.

Jeg tager to forskellige slags medicin, til behandling af min astma, og spurgte min læge om de var på doping listen. Det anede han ikke, men har siden hen, selv fundet ud af at den ene er. Da jeg så ville have en erklæring fra ham, var han et stort spørgsmålstegn! Jeg fik den dog, men jeg tror ikke man skal sætte sin lid til sin praktiserende læge, hvad det angår!

Men er ellers helt enig; det kan kun, helt og holdent, være udøverens eget ansvar, hvorvidt man indtager stoffer der er på listen!

<{POST_SNAPBACK}>

Din læge burde have vidst det. Så vidt jeg ved har de adgang til at chekke om et stof er dopinglistet via et register. :raisebrow:

Eksemplet viser også at man ikke skal vide sig sikker bare fordi ens læge har ordinereret medicinen.

Edited by Henning Friis
Link to comment
Share on other sites

Jast:
Der er skam masser af fordele ved fx hash og smertestillende. Måske er der for styrkeløftere ikke den store fordel ved at bruge hash, men man har valgt at lave én liste som alle skal forholde sig til, istedet for at hvert forbund/sportsgren har sin egen liste.

Det er nu ikke helt korrekt at der kun er én liste. Alkohol, beta-blokkere og vanddrivende stoffer høre under gruppen: ”Stoffer forbudte i visse sportsgrene”. Sidstnævnte er forbudt i styrkeløft. Hash er er dog forbudt i alle sportsgrene.

Det er ikke sværer end man spørger sin læge om det pågældende præparat er på dopinglisten, når han udskriver noget til en.
Jeg tager to forskellige slags medicin, til behandling af min astma, og spurgte min læge om de var på doping listen. Det anede han ikke, men har siden hen, selv fundet ud af at den ene er. Da jeg så ville have en erklæring fra ham, var han et stort spørgsmålstegn! Jeg fik den dog, men jeg tror ikke man skal sætte sin lid til sin praktiserende læge, hvad det angår!

Men er ellers helt enig; det kan kun, helt og holdent, være udøverens eget ansvar, hvorvidt man indtager stoffer der er på listen!

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du vil have dit på det tørre skal du kontakte antidoping danmark og ansøge om en therapeutic exemption.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share