Det ambivalente forhold til Dips


ReneBL
 Share

Recommended Posts

Er jeg den eneste der er ved at brække sig over den måde dips fungerer på?? Enten har jeg fuldstændig misforstået noget eller også så er det en sindsygt ubehændig måde man tilfører vægt i dips...

Jeg er nu i gang med anden 10 reps uge i mit HST program, og er oppe og kører med BW+30kg mellem benene, og ser ikke frem til at jeg i de følgende uger skal kører med op til 40kg :dry:

Findes der ikke nogen anden måde at udfører dips eller at tilfører vægt på, end den gamle med et bælte og hængende vægtskiver?? :raisebrow:

Problemet ligger i, at jeg synes det er en superfed øvelse, som jeg meget nødigt ville undvære.

Kan godt være spørgsmålet er banalt, men har ikke trænet så lang tid igen, og træner i et møjgammelt motionscenter, kunne være at der var noget nyt på markedet som ikke var kommet helt herud :tongue::tongue:

RBL

Link to comment
Share on other sites

Er det problem at skiverne hænger og dingler, eller hvordan?

Ja som sådan, det er et irritationsmoment at det er så besværligt at håndtere, og er fx ikke en øvelse man får lyst til at forsøge sig med maxløft :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Den gang jeg kørte dips med vægt, så brugte jeg tit en håndvægt(efter tip fra jsc) i stedet for skiver. Det var både hurtigere at montere/afmontere, samt lettere at holde i ro med benene.

Dips er efter min mening ikke en øvelse som egner sig til decideret maxforsøg. Et lidt for hurtigt ukontrolleret eccentrisk fase(hvilket kan være tendensen med sådanne tunge forsøg) er ikke sundt for ens skuldre.

Link to comment
Share on other sites

Den gang jeg kørte dips med vægt, så brugte jeg tit en håndvægt(efter tip fra jsc) i stedet for skiver. Det var både hurtigere at montere/afmontere, samt lettere at holde i ro med benene

hmm, den skal jeg lige have forsklaret, hvordan vil du holde en 30-40 kg håndvægt mellem benene...

Link to comment
Share on other sites

Den gang jeg kørte dips med vægt, så brugte jeg tit en håndvægt(efter tip fra jsc) i stedet for skiver. Det var både hurtigere at montere/afmontere, samt lettere at holde i ro med benene

hmm, den skal jeg lige have forsklaret, hvordan vil du holde en 30-40 kg håndvægt mellem benene...

<{POST_SNAPBACK}>

Du bruger stadigvæk vægtbæltet, og sætter så kæden rundt om håndtaget.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det sådan mere nøjagtigt der generer dig ved dips med kiks mellem benene?

Jeg kører den også pt., og synes nu ikke den er så slem. Hvis jeg holder benene strakt, og samler fødderne om skiven, så går det fint.. :smile:

Men jeg ville nu gerne ha fat i den slags dip "maskine" Ronnie bruger i The Cost of Redemption :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det sådan mere nøjagtigt der generer dig ved dips med kiks mellem benene?

Jeg kører den også pt., og synes nu ikke den er så slem. Hvis jeg holder benene strakt, og samler fødderne om skiven, så går det fint..  :smile:

Men jeg ville nu gerne ha fat i den slags dip "maskine" Ronnie bruger i The Cost of Redemption  :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor i alverden dog det. Rigtige dips er en meget bedre øvelse :devil: Maskiner er generelt inferiore stillet overfor frivægtsøvelser. :wink: I de sidstnævnte kan man fx altid positionere kroppen så det rammer de steder man ønsker og måske skåner andre.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det sådan mere nøjagtigt der generer dig ved dips med kiks mellem benene?

Jeg kører den også pt., og synes nu ikke den er så slem. Hvis jeg holder benene strakt, og samler fødderne om skiven, så går det fint..  :smile:

Men jeg ville nu gerne ha fat i den slags dip "maskine" Ronnie bruger i The Cost of Redemption  :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor i alverden dog det. Rigtige dips er en meget bedre øvelse :devil: Maskiner er generelt inferiore stillet overfor frivægtsøvelser. :wink: I de sidstnævnte kan man fx altid positionere kroppen så det rammer de steder man ønsker og måske skåner andre.

<{POST_SNAPBACK}>

Tja.. Det har du vel egentlig ret i :smile:

Synes bare den ser meget sjov ud - men derfor behøver den vel ikke være mere effektiv.

Men den er højst sandsynligt mere bekvem at benytte end et bælte med skiver i - men træner skal jo heller ikke altid være bekvemt på den anden side... :sleeping:

Link to comment
Share on other sites

Ellers er der jo den gode gamle Fjeldræv rygsæk fyldt op med jern :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er så ikke en fordel, når de går i stykker, hvilket min gjorde forleden, hvor en af stropperne knækkede. KUn med held, og en smule hurtige reaktionsevner slap jeg for en skulderskade :blink:

EN fjellrøvstaske er dog helt top i orden til dips - hold bare øje med, at den er i orden..

Chono > Dips rammer i og for sig Hele brystmusklen. Når man snakker om at ramme øvre og nedre del, mener man, at ændre stresset. Her snakker vi om ændringer på få udefinerbare procent.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det sådan mere nøjagtigt der generer dig ved dips med kiks mellem benene?

Jeg kører den også pt., og synes nu ikke den er så slem. Hvis jeg holder benene strakt, og samler fødderne om skiven, så går det fint..

Jo, jeg har netop i dag været oppe i centret til en let gang HST. Der kørte jeg med 32,5 kg "kiks" mellem benene, og det er bare hammer besværligt. At få sat skidtet på, at vralte hen til stativet, og ikke mindst at finde et sted at komme af med det igen, når man er færdig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det sådan mere nøjagtigt der generer dig ved dips med kiks mellem benene?

Jeg kører den også pt., og synes nu ikke den er så slem. Hvis jeg holder benene strakt, og samler fødderne om skiven, så går det fint..

Jo, jeg har netop i dag været oppe i centret til en let gang HST. Der kørte jeg med 32,5 kg "kiks" mellem benene, og det er bare hammer besværligt. At få sat skidtet på, at vralte hen til stativet, og ikke mindst at finde et sted at komme af med det igen, når man er færdig :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

hmm vilde dips når man ser i din log står det kun du bruger 15kg :blink:

Link to comment
Share on other sites

hmm vilde dips når man ser i din log står det kun du bruger 15kg

Hehe forstår forviringen, men hvis du kigger på datoerne i loggen, vil du se at den ikke er blevet opdateret i flere måneder :wink::smile:

Loggen blev startet kort efter træningsstarten, men kunne ikke rigtig holde den ved lige, så er imidlertidigt stoppet, til lysten melder sig :blush:

Edit: har for ordens skyld rettet min signatur, så loggen ikke mere figurerer der :smile:

Edited by ReneBL
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share