dumbell press med håndvægte forkert?


therealdreamer81
 Share

Recommended Posts

Hvis du vil udmattes i bryst, så hop over i dip stativet, tag godt ved helt yderst på håndtagene, og hæv dig op. Bøj benene bagud og evt kryds dem, hæld overkroppen fremover så benene kommer bagud op, så din overkrop har lidt hældningen af la almindelige armstrækkere ... og så pumper du bare ;-)

<{POST_SNAPBACK}>

Den går jo selvfølgelig stadig i triceps, vel, men burde man så både køre den version du skriver der og "normale" dips?

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke man kan træne brystet effektiv med håndvægte SÅ er der noget galt...

1. lav øvelsen på FLAD bænk (eller sæt pinden i bænken første hul) Højere end det og man træner "primært" skuldre og triceps

2. de fleste kører jo nærmest kun den sidste del af løftet stor fejl hvis man skal træne brystet effektivt

3. måden du udfører øvelsen på kan være forkert i forhold til hvad du vil træne se billeder nedenfor

post-526-1100020766_thumb.jpg

post-526-1100020778_thumb.jpg

post-526-1100020791_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke man kan træne brystet effektiv med håndvægte SÅ er der noget galt...

1. lav øvelsen på FLAD bænk (eller sæt pinden i bænken første hul) Højere end det og man træner "primært" skuldre og triceps

2. de fleste kører jo nærmest kun den sidste del af løftet stor fejl hvis man skal træne brystet effektivt

3. måden du udfører øvelsen på kan være forkert i forhold til hvad du vil træne se billeder nedenfor

<{POST_SNAPBACK}>

Tak for de gode billeder, tror også jeg skal til at bænke anderledes :)

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om, det er db-fliers istedet for db-pres, du laver.

Vægtene skal ned og ramme skuldrene, og så lige op. Evt klaske dem sammen i toppen.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej ikke klaskes sammen i toppen, det larmer,

forstyrrer musikken og træningen, og ødelægger enden

af gevindet på spinlock håndvægtene :laugh:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

3. måden du udfører øvelsen på kan være forkert i forhold til hvad du vil træne se billeder nedenfor

<{POST_SNAPBACK}>

Billedet der angiveligt skulle vise den øvelse der bedst træner bryst ville jeg dog umiddelbart sige er den øvelse der er mindst god pga. den mindre ROM for brystmusklerne.

Når jeg kører dumbbell benchpress, så strækker jeg armene helt ud og laver samtidig en roterende bevægelse med underarmen så hånden er i en position mellem supination og pronation - derved kan man få hænderne tættere på hinanden (håndvægtene ligger langs ved hinanden i luften) og derved max ROM for pec. major. Synes da det er rimeligt logik :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

Skal man have fuld ROM skal armene krydse ind over hinanden :wink: Pointen er at forskellen - de få CM Range Of Motion der går spildt - når man sammenligner eksemplerne "bryst" og "triceps er ubetydelig og giver ingenting i forhold til hypertrofi i brystet.

Tager du de eksempler jeg tegnede "bryst" og "triceps" og sammenligner de af billederne hvor armene er mest strakt. Så kan du måske forestille dig hvor lidt kræfter det koster at samle vægtene fra udgangsposition "bryst/strakt arme" til "triceps/strakte arme". Det koster stort set ingen kræfter at flytte vægten i vandret plan.

Men ved "bryst" eksempel vil jeg mene man kan bruge en teknik der sikrer at brystet arbejder ved højere intensitet gennem hele øvelsen (mindre triceps mere bryst til sidst i bevægelsen). Og flere brokkede sig over de kunne mærke øvelsen for meget i triceps så derfor anbefaler jeg dem at lave øvelsen "bryst" og kan man ikke mærke den - så er den gal og man må gå til ekstremer og lave den sidste variant jeg tegnede som tangerer til at være en flye med lidt triceps :wink:

Alt det der med roterende bevægelser det forvirrer mig - giv mig en øvelse hvor jeg bare skal trykke igennem :wink:

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
1. lav øvelsen på FLAD bænk (eller sæt pinden i bænken første hul) Højere end det og man træner "primært" skuldre og triceps

Dvs. at incline db press er hul i hovedet i forhold til flad bænk?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej ikke hvis du er BB´er på topplan :wink:

normal bænkpres rammer ikke det claviulære hoved i samme grad som incline bænkpres gør, men forskellen er nede i en størrelse som man kun bør overveje hvis man er prof BB´er

Det claviulære hoved rammes jo stadig ved normal bænkpres, det der også er i det er jo at det kan være svært at få sat bænken rigtigt til incline, der er mange der sidder så oprejst at der primært er Anterior Deltoid og triceps der trænes

Link to comment
Share on other sites

Dvs. at incline db press er hul i hovedet i forhold til flad bænk?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, slet ikke - det kommer bare an på hvad det er man ønsker.

Incline db press er godt til at træne det claviulære hoved på dine brystmuskler + deltoideus anterior deltager meget mere.

På flad bænk er arbejdet distribueret mere ligeligt over brystmusklerne og deltoideus anterior arbejder mindre.

<{POST_SNAPBACK}>

Clavi(k?)lærehovede? Hvor mange hovede har pec. major? Vidste ikke det var en biceps.. Hvad hedder det andet hovede så? Sternumilære hovede?

Link to comment
Share on other sites

Desuden er pectoralis ikke en "biceps" modsat biceps brachii og biceps femoris er pectoralis fusiform og ikke en pennat muskel.

Derudover har biceps musklerne to helt klart adskilte udspring.

Pectoalis har derimod et fortløbende udspring fra hhv clavicula, sternum, rubbensbrusken og helt ned til rectusskeden/aponeurosis obliquus externus, -alt efter hvilken bog man læser. Der er dog en opdeling af den sternale og cliviculære del via et intramuskulært bindevævssepta. Det er variabelt hvor tydelig denne opdeling er.

Som et kuriositum kan det nævnes, at Franco Columbo var kendt for at have en særdeles markant opdelig af den sternale og claviculære del af pectoralis (se evt i arnolds encyklopedia of modern bodybuilding, eller måske kan i grave noget frem på nettet?).

Link til pectoralis anatomi: http://www.bartleby.com/107/122.html

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share