1-6 reps for styrke....


PredatorX
 Share

Recommended Posts

Nu så jeg lige debski´s tråd omkring hvilke sammensætninger af sæt/reps der virker mest effektivt og kom til at tænke på følgende;

Jeg benytter for tiden et program hvor jeg tager udgangspunkt i 6 gentagelser. Jeg træner for forøget muskelmasse. Dog læser jeg overalt her på MOL at 1-6 gentagelser giver primært styrke, fremfor masse. MEN! I og med jeg tager 4 sæt af 6 gentagelser, øger jeg jo meget i forhold til hvis jeg kun benyttede 1 sæt af 6 reps.

I og med jeg altså tager 6 reps af 4 sæt vil jeg opnå mere masse end jeg opnår styrke ikke?

Det samme gælder fx. også for 5X5 program. 5 reps henvender sig jo også primært til styrkeløftere, men alligevel læser jeg mange steder 5X5 giver masse: netop fordi sættene er mange og ikke ét.

Vil det så logisk ikke også være fint at træne 6X4 hvis man vil have masse primært?!

Link to comment
Share on other sites

Vil det så logisk ikke også være fint at træne 6X4 hvis man vil have masse primært?!
4 sæt á 6 reps er sikker fint til masse - ligesom der bliver argumenteret i den anden tråd, men det lyder nærmest som om du vil undgå at blive stærkere?

Generelt er det korrekt at 1-6 mest er for styrke, men det er som regel sagt under forudsætning af at man bruger maximale vægte, hvilket gør at man ikke kan tage så mange sæt. Den samlede volumen er en vigtig parameter for vækst.

Men pointen er at selv man kun laver 3-5 reps i et sæt kan dette jo gøres med en vægt under 3-5RM, f.eks. 8-10RM, så man derved kan lave flere sæt med korte pauser imellem og stadig opnå høj volumen.

Du skal være opmærksom på, at det at løfte tungt er hårdt for kroppen, så det er måske ikke en god ide at køre 4x6 med vægte tæt på din 6RM alt for ofte.

Det samme gælder fx. også for 5X5 program. 5 reps henvender sig jo også primært til styrkeløftere, men alligevel læser jeg mange steder 5X5 giver masse: netop fordi sættene er mange og ikke ét.

Jeg tror nu ikke 5x5 primært er til styrkeløftere. Faktisk ville det undre mig en del hvis særlig mange styrkeløftere bruger det :wink:

I og med jeg altså tager 6 reps af 4 sæt vil jeg opnå mere masse end jeg opnår styrke ikke?

Jeg vil sige det er en misforståelse at 6 reps sæt pludselig giver mere masse end styrke, blot fordi du tager flere sæt.

Området omkring 6 reps vil både give styrke og masse (hvis du spiser nok) - præcis hvor meget og efter hvilken fordeling er helt individuelt.

Link to comment
Share on other sites

MaxP har ret, der er ikke mange styrkeløftere der kører 5x5. Udover det er der ikke noget der hedder en perfekt rep-range hvad enten man træner for det ene eller det andet. Jeg bruger selv som udgangspunkt at hvis man vil være stærk skal man løfte tungt og hvis man vil have større muskler skal man sørge for en stor volumen i sin træning, de to ting kan så kombineres efter ønsker/behov, men selvfølgelig inden for rimelighedens grænser. Om du kører 5x5, 4x6 eller 3x8 gør ikke den store forskel, men det tror mange rookies ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nu ikke 5x5 primært er til styrkeløftere. Faktisk ville det undre mig en del hvis særlig mange styrkeløftere bruger det
MaxP har ret, der er ikke mange styrkeløftere der kører 5x5

Læs hvad han skriver...

"Det samme gælder fx. også for 5X5 program. 5 reps henvender sig jo også primært til styrkeløftere".

Hvor står der 5X5 henvender sig til styrkeløftere i den sætning???

Han mener vel at et lavt antal reps (her 5) primært henvender sig til folk der ønsker at forøge deres styrke.. nævner intet m at de fleste af dem køre 5X5...

Edited by debski
Link to comment
Share on other sites

Det er meget muligt, debski, men det er stadig en misforståelse at kalde 5 reps for noget der primært henvender sig til styrkeløftere.

HST som jo er designet 100% for muskelvækst benytter 5 reps sæt i 4 ud af 8 uger for den normale opsætning.

Denne artikel af Thomas Jagd er interessant i denne sammenhæng, hvor styrketræning og bodybuilding sammenlignes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share