Akupunktur?


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Jeg ved at CSC har brugt akupunktur med stor succes, men alligevel er jeg lidt skeptisk overfor det, men villig til at prøve det i forbindelse med min skulder, som det almene behandlingssystem ikke kan gøre noget ved.

Jeg vil derfor gerne høre om folks erfaringer med, specielt i forhold til sportsskader hvis muligt, også i forhold til om der er nogle bestemte klinikker man bør gå efter. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun haft gode erfaringer med akupunkturbehandling i forbindelse med skader. Både i forbindelse med muskel og ledskader har jeg haft gavn af denne form for behandling.

<{POST_SNAPBACK}>

Kunne du uddyde dette lidt nærmere? F.eks. hvilke type skader og hvor mange behandlinger du fik? :smile:

Jeg har faktisk kigget lidt på pubmed og der er en del materiale som understøtter akupunktur som en valid behandlingsform. :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun haft gode erfaringer med akupunkturbehandling i forbindelse med skader. Både i forbindelse med muskel og ledskader har jeg haft gavn af denne form for behandling.

<{POST_SNAPBACK}>

Kunne du uddyde dette lidt nærmere? F.eks. hvilke type skader og hvor mange behandlinger du fik? :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det har typisk været overbelastningsskader i skulder og albuer. Disse har oftest kun krævet et par behandlinger. Der hvor jeg dog har følt, at effekten var størst var ved en kraftig fibersprængning i erector spinae. Fibersprængningen krævede dog lidt flere behandlinger. Alle behandlinger har været en kombination af akupunktur, masage og kiropraktor. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har god erfaring med akupunktur ifm. behandlingen af en dårlig achillessenen. Efter flere mere eller mindre vellykkede behandlinger med ultralyd og massage, forsøgte min fys. sig med akupunktur. Det hjalp virkelig!

Jeg vil i hvert fald ikke tøve med at prøve det en anden gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv siden år 2000 døjet med en skulderskade i min højre skulder.

Skaden skete ved at skulderen efter en længere overbelastningsskade blev rykket ud af led. Derved blev mit kraveben også rykket skævt, således at det ikke sidder "lige" i ledkapslerne. Skulderen fik de sat på plads men jeg fik lederet muskler og sener i skulderen og kravebenet kunne de ikke sætte på plads og da skulderen virker ville de ikke risikere en operation med en lille chance for at forbedringer.

(jeg ved ikke om det er de korrekte medicinske udtryk, da jeg ikke er læge, men det er i korte træk det der skete)

Jeg har flere gange både i opstartsfasen af genoptræningen gjort brug af akupunktur, det har bl.a. hjulpet på hvor højt jeg kunne løfte skulderen og hvor meget jeg kunne rotere uden smerter.

Jeg har sidenhen kun brugt det ved tegn på overbelastning eller hvis jeg har haft meget stillesidende arbejde, men har efter jeg flyttede til jylland fundet en akupressør, og det har haft samme virkning for mig, også selv om det måske har krævet en ekstra tur. Men akupression kan klart anbefales hvis man har noget mod nåle.

Jeg kan sige at jeg selv var meget skeptisk over for alternativ behandling (hvis akupunktur stadig er det??) men ikke så anden udvej og det har hjulpet mig meget.

Mht. massage kan det kun anbefales som en af ens personlige pleje af kroppen, ligesom træning.

Håber det hjælper på din skulder :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Akupunktur er flere steder accepteret som en valid behandlingsform, men det er desværre altid af egen lomme det skal betales.. Dog er det egentligt spændende, at forøgede mængder endorfiner tilført til et bestemt sted, kan have så god en effekt.. Keep us updated :wink:

Link to comment
Share on other sites

Akupunktur er flere steder accepteret som en valid behandlingsform, men det er desværre altid af egen lomme det skal betales.. Dog er det egentligt spændende, at forøgede mængder endorfiner tilført til et bestemt sted, kan have så god en effekt.. Keep us updated  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Der er nogle (desværre nok meget få) læger der benytter sig lidt af akupunktur.

Jeg har indtryk af at den generelle holdning til det blandt de satte cand.med'er er at det er noget humbug, men at den nye generation er mere åbne. (så kan man vist ikke generalisere meget mere.)

jeg fik det mod migræne da jeg var lille, det virkede bedre end alt det medicin jeg havde fået men var desværre ren symptombehandling.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror på at det har en effekt, til udvalgte lidelser. Vælg evt. en behandler som kan andet end aku. (Evt læge, fys ell. lign)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja vælg gerne en behandler der kan andet....

Det skal nok bare ikke være tarokkort og krystal healing :wink:

Vælg nogen der evt. er uddannet inden for fysioterapi.

Min erfaring:

Akupunktur virker især godt når det står så dårligt til man dårligt kan træne/dårlig bevægelighed grundet skade.

Link to comment
Share on other sites

Efter en ulykke til idræt i 1.G blev jeg erklaret 5% invalid og mistede følelsen i 1/3 af fronten af ansigtet. Lægerne sagde jeg aldrig ville få følelsen tilbage, da en hovednerve var ødelagt. Min mor opsøgte alternativ behandling til mig, hvor jeg fik akupunktur og zoneterapi.

1-2 måneder efter havde jeg følelsen tilbage i ansigtet. Om det var behandlingen der gjorde det ved jeg ikke, men jeg ved bare at den kom tilbage :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Efter en ulykke til idræt i 1.G blev jeg erklaret 5% invalid og mistede følelsen i 1/3 af fronten af ansigtet. Lægerne sagde jeg aldrig ville få følelsen tilbage, da en hovednerve var ødelagt. Min mor opsøgte alternativ behandling til mig, hvor jeg fik akupunktur og zoneterapi.

1-2 måneder efter havde jeg følelsen tilbage i ansigtet. Om det var behandlingen der gjorde det ved jeg ikke, men jeg ved bare at den kom tilbage :)

<{POST_SNAPBACK}>

Min bedstefar fik en hjerneblødning og mistede kontrollen over højre arm og ben. Benet kom tilbage via genoptræning, men armen ville ikke.

Så opsøgte han alternativ behandling, akupunktur, elektroder, you name it.

Armen vil stadig ikke :blink:

Tror godt på at aku. har visse kurative funktioner, men mon ikke det er lidt overvurderet?

Link to comment
Share on other sites

Tror godt på at aku. har visse kurative funktioner, men mon ikke det er lidt overvurderet?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, men skrev jo også jeg ikke anede om det havde noget med den alternative behandling at gøre. Jeg er sådan set ligeglad, jeg er jo bare glad for at jeg har følelsen tilbage og samtidig står med en check på et rimeligt stort beløb :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Henning.

Dengang min skulder var helt fucked var jeg også til akupunktør.

Jeg fik en anbefaling af lægen.

Og der gik ikke så lang tid, inkl. fysioterapi, før den var ok igen.

Jeg synes at du skal prøve det. Det er forsøget værd.

Det er ikke slemt og gør ikke ondt. På en henvisning er det ganske gratis.

og så har man prøvet det... :smile:

Edited by c0y0te
Link to comment
Share on other sites

Efter en ulykke til idræt i 1.G blev jeg erklaret 5% invalid og mistede følelsen i 1/3 af fronten af ansigtet. Lægerne sagde jeg aldrig ville få følelsen tilbage

<{POST_SNAPBACK}>

Idræt siger du?

Så er jeg godt nok glad for at jeg har valgt en uddanelse hvor man ikke risikere liv og lemmer i skolen. :laugh::laugh::tongue:

Ej spøj til side hvordan kan man komme så alvorligt tilskade?

sry for trådkapring :wink:

Edited by p1kz0r
Link to comment
Share on other sites

Idræt siger du?

Så er jeg godt nok glad for at jeg har valgt en uddanelse hvor man ikke risikere liv og lemmer i skolen. :laugh:  :laugh:  :tongue:

Ej spøj til side hvordan kan man komme så alvorligt tilskade?

sry for trådkapring :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det var idræt i gymnasiet. Vi spillede M-bold (en slags blanding af baseball og rundbold), hvor jeg så stod på base nr 2. For at lukke en base skulle man ned og røre keglen med bolden. Bolden bliver så skudt ud og en fra klassen løber. Jeg farer ud efter bolden og løber alt hvad jeg kan for at nå tilbage og lukke basen inden løberen når ind. Han glider/kaster sig vistnok ind og det samme gør jeg med hovedet forrest for at nå at røre keglen. Resulterer i at jeg får hans knæ i hovedet, og ja, så kan jeg sq ikke huske mere :) Kan huske små glimt hvor jeg havde blod over det hele i græsset, men vågner først rigtigt i ambulancen. Kan dog ikke huske hvor gammel jeg præcis er osv.

Men for at gøre en lang historie kort, så viser det sig at jeg har fået knust kindbenet, hvor jeg efter 5 dage bliver opereret og får lagt en metalplade ind, som jeg stadig har siddende :blink:

Fik at vide at jeg var ekstrem heldig at jeg ikke var blevet blind på det ene øje, for den nederste knogle i øjenhulen var også brækket og havde løftet mit øje opad, så jeg kunne ikke engang nyde min lille "ferie", for jeg kunne ikke "tåle" lys fra computer/tv eller normalt kraftigt lys.

Men trods jeg blev erklæret 5% invalid med mén, så kan jeg overhovedet ikke mærke noget som helst til det. Er dog blevet erklæret uegnet til militæret, hvilket jo både kan være positivt, men også negativt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share