Bensamlermaskine...


cilius
 Share

Recommended Posts

Hej med jer..

Havde lige en samtale med en af instruktørerne i mit center, han pointerede vigtigheden af både at træne ydersiden og indersiden af låret i bensprede/bensamle maskinen... jeg var sjovt nok ikke helt enig.

Har lige siddet inde på exrx.net og kigget musklerne i benene i gennem, og er kommet frem til, at den ydre del af låret, trænes bedst ved store basisøvelser for quaddriceps og glutius maximus.. kommentarer er dog meget velkomne.

Den inderste del (den her) er der vist forskellige øvelser for. Men min argumentation går på, at sålænge du har et fornuftigt benprogram er behovet for isolerende træning af adduction... er der hold i det?

Håber meget der er nogen der har en forrygene fysiologisk forklaring, da jeg havde tænkt mig at vende tilbage til instruktøren med informationerne... skulle jo gerne have rådet bod på endnu en misforståelse :)

Link to comment
Share on other sites

Den har faktisk delvist været oppe og vende i en anden tråd.

Du kan fortælle den såkaldte instruktør, at der ikke findes noget som hedder yderlår. De muskler som rammes i abduktor maskinen er primært balde muskulaturen, som lige netop fungerer som abduktorer. Den muskel som sidder på den yderste del af låret, nemlig m. vastus lateralis delen af m. quadriceps har ikke abduktion som funktion. Abduktor maskinen er derfor ikke en benmaskine, men en baldemaskine.

Man kan diskuttere om hvorvidt adductormaskinen er relevant. Der sidder en masse muskler på indersiden af benet, som fungere specifikt som adductorer. Jeg er af den mening at træner man squat og benpres, så er adductor arbejde totalt udnødvendigt. Specielt hvis man anvender powerlifting squat, hvor man står relativt bredt. Den stabiliserende rolle som adductorerene spiller i squat og benpres, med bred fodstilling, er meget mere belastende end adductor arbejde nogensinde kan blive. Så fortæl den såkaldte intruktør at han kan aflevere sin titel ved indgangen når han går hjem.

Vend tilbage med info, når du har sat ham på plads.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

For det første så er jeg et godt eksempel på at squat som eneste benøvelser(underforstået quads og glutius max) har en utrolig godt effekt på inder og ydre lår.

Kast også et blik på det fleste andre styrkeløftere.

Det er rent faktisk også sået tvivl om disse samlemaskiner reelt træner inder og yderlår.

Så jeg giver dig ret. Med en fornuftigt benprogram er der ikke hov for at isolere til høre og venstre. :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Meget enig med jer andre - basisoevelser er det rigtige valg. Vil blot tilfoeje, at lunges er en glimrende oevelse til at traene adduktorerne, saa laenge at vinklen paa bagsiden af knaeet er over 90 gr. - det boer den efter min mening altid vaere! Cilius, du kan fortaelle din instruktoer, at basisoevelserne squat, leg press og lunges soerger for, at musklerne arbejder i synergi og derfor giver det mest funktionelle resultat. Print evt. siderne ud fra exrx.net og tag dem med til din instruktoer, saa han kan faa opdateret sin viden.

TJ>

Lige ang. den brede benstilling i squat: den er vel ikke alene afgoerende for aktiveringen af hamstrings/glutes? Det har vel i hoej grad ogsaa noget at goere med dybden. Hvis man koerer partielt, rammes hamstrings/glutes m.v vel mindre end til fx godkendt dybde. Og det minder mig om, at der er en artikel paa vej til dig - den bliver sendt fredag :)

Venlig hilsen

Morten

Link to comment
Share on other sites

I mit tidligere center var der engang en garvet gut, der fortalte mig: "kør aldrig den øvelse, som mand". Som nysgerrig rookie er man altid lidt interesseret i, hvorfor manden siger, som han nu engang gør. Hans argumentation gik på at det kraftige senetræk på indersiden af lårene kunne komme til at skade de sædstrenge, der befinder i stortset samme område.

Er det endnu en myte? En vældig pose misinformation?

Link to comment
Share on other sites

Mosola> nu var det mere aktiveringen af adductor muskulaturen jeg tænkte på ved den brede stilling. Men du har ret i at dybden har meget at sige. Men en bred stilling vil også aktivere hams mere end en smal stilling, da man sætter sig længere tilbage, og da man læner sig længere forover med overkroppen. Alt sammen noget som aktivere hasemuskulaturen mere.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Cilius> jeg kan hverken be- eller afkræfte det. Men jeg synes det lyder temmelig usansynligt. Umiddelbart mener jeg ikke sædstrenge løber så yderligtgående. Det må være et spørgsmål for Claus B. Jeg har ikke haft om genitalierne endnu.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

spørgsmålet er altså, om det at træne adduktorer kan skade sædstrengen?

Det kan jeg ikke se, at det skulle lade sig gøre.

Selvfølgelig kan man tænke sig, at ens ben agerer "nøddeknækker" eller, at man lukker sædstregen af, men det sker ikke, så vidt jeg kan se.

Sædstrengen løber fra fra testiklerne opad og igennem et hul i m. obliquus externus abdominis ind i bughulen.

Jeg er også glad for, at TJ ikke svarer på spørgsmålet... jeg ville da aldrig opsøge en kiropraktor for at få manipuleret min manddom :D

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg principielt enig med de kommentarer der har været indtil videre. Men jeg vil gerne pointere at ikke alle folk har lyst eller kan træne styrkeløft.

Jeg har på fornemmelsen at alle disse kommentarer der har været indtil videre mynder sig på unge raske mænd. Ældre personer vil man aldrig sætte til at træne squat eller dødløft eller noget andet styrkeløft! Det vil være alt for farligt, især hvis de overhovedt ingen træningserfaring har. Her vil en adductor-maskine til gengæld være ideel, ihvert fald til at træne lårets indadfører.

Også ved genoptæning har maskiner deres berettigelse.

I bund og grund er jeg da enige med at det ikke er den mest optimale måde at træne på. Men nogle situationer kan gøre at man heller ikke altid kan det. Og netop det skal en fitnessinstruktør være opmærksom på. Så at en instruktør anbefaler adductor-maskinen, er ikke altid helt ved siden af, selvom i gerne vil gøre det til det!

Link to comment
Share on other sites

Ældre personer vil man aldrig sætte til at træne squat eller dødløft eller noget andet styrkeløft!

Fuldstændig uenig her.

Der findes en del såkaldte ældre personer som træner styrkeløft, vægtløftning og alm. hygge bodybuilding, og med ældre menes der +70 år.

Der er naturligvis forskel på hvordan ældre personer træner og håndterer træningsmængde og potentielle skader, men ligefrem at sige at squat og dødløft ikke er for ældre mennesker, er dog det værste gang sludder jeg længe har hørt.

Det er efter min mening netop denne beskyttende indpakkende attitude overfor de ældre personer, som er mest skadelig i længden. De ældre har et meget større potentiale hvis blot man i højere grad gjorde brug af seriøs vægttræning istedet for at lade dem kaste rundt med bolde og lave hygge gymnastik.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg kan kun støtte hvad der bliver sagt omkring andre øvelser der belaster både mere funktionelt og mere massivt på de pågældende muskelgrupper.

Nej, fru Hansen behøver ikke at træne styrkeløft, men hun kan f.eks. få instruktion i forskellige variationer til benprestræningen, herunder bred fodstilling, høj fodstilling, stort bevægeudslag, udadroterede ben og unilateral træning.

Jo, en lille skare af kyndige behandlere kan anvende abduktormaskiner og adduktormaskiner som specifik skånsom genoptræning ved særlige skader. Men så er det også sagt.

Kort sagt: abduktormaskiner og adduktormaskiner er spild af penge, plads og tid. Smid dem ud af alle centre. Punktum.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 100 % enig med Morten Z. Med en god benpres maskine kan man med forskellige fodpositioner træne alle benets muskler på en funktionel og overførlig måde. Der er ingen som siger at man SKAL træne squat og dødløft. Generelt er adduktor og abduktor maskinerne spild af tid.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ok, xax. Dum formulering fra min side. Det ville da være herligt hvis man også kunne få mange af de ældre væk fra maskinerne over til lidt mere funktionel og resultatorienteret træning.

Men jeg tror desværre det er få af de ældre der har lyst til at gå i krig med vægtstænger. Men det kunne da være herligt at få endelig gjort op med maskine-myten.

Ok, Morten Z. Nogle gode øvelser du nævner der. Men hvis du går ind i et ganske almindeligt fitness-center (nævner ingen navne) og prædiker at alle abduktor og addduktor maskiner skal lade livet, vil der sikkert komme nogle ramma-skrig. Det er en meget konservativ branche og forandring tager tid. Lang tid!

Desuden hvor skulle folk så side og dovne den i 5 min. efter de har kørt 20 lette gentagelser???

Men lad mig lige til sidst sige at når instruktøren vælger at gøre som han gør, er det sikkert fordi det er det man lærer i diverse instruktøruddannelser. Selve anatomi læren er sikkert god nok men programlægning og træningsfysiologi halter gevaligt efter. Man er kort sagt uenige om mange ting (udstrækning, failuretræning osv.), og vælger derfor de gamle metoder.

I sidste ende er det instruktøren der står med ansvaret for de ting han siger til kunderne, og hvis han ikke har lært andet, så kan han vel ikke lastes for det!

En fitnessinstruktør er en der kan lægge basale programmer til alm. sunde og raske folk. Taler vi personlig træner kan de lidt mere, men så er det altså også til en anden pris!

Link to comment
Share on other sites

Selve anatomi læren er sikkert god nok men programlægning og træningsfysiologi halter gevaligt efter. Man er kort sagt uenige om mange ting (udstrækning, failuretræning osv.), og vælger derfor de gamle metoder.

Hvis anatomi undervisningen på diverse instruktør uddannelser var god nok, så ville den pågældende instruktør vide, at abduktormaskinen ikke træner yderlår. Den del af m. quadriceps som sidder på yderlåret (m. vastus lateralis), har kun ekstension som fuktion. Abduktormaskinen aktivere primært gluteus musklerne. Alligevel hører man gang på gang instruktører påstår at den træner yderlår. Standarden er generelt for lav blandt instruktørere herhjemme. Vi snakker weekendkurser eller ultra korte uddannelser. Det står lidt bedre til med dem som har taget en uddannelse i f.eks USA. Ser man op ISSA´s program, så er det temmeligt mange ting de kommer igennem, for dem som har taget den certificering.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror rent faktisk at mange af de ældre ville føle sig bedre tilpas med frie vægte end at sidde i maskiner. I af de radio udsendelser med som involverer Morten Z og MOL, nævnes et forsøg med ældre mennesker og vægttræning, hvor de ældre vist udviser samme træningsgejst som alm. unge mennesker.

Instruktører i såkaldte fitnesscentre giver jeg ikke meget for. Jeg mener også at det er en instruktørs pligt at holde sig bare nogenlunde opdateret omkring træning, også selvom instruktøren ikke får andet end gratis træning og lidt kosttilskud. Jeg har på fornemmelsen at en stor del af de såkaldte instruktører, som arbejder på frivilig og ulønnet basis kun er folk som gerne vil træne gratis og evt. have muligheden for købe/få billigt kosttilskud gennem deres center.

Det burde egentlig være mere rentabelt for de fleste motionscentre at satse næsten 100% på frie vægte og stativer til kropsøvelser. Maskiner er som bekendt dyre at anskaffe, kræver vedligeholdelse og meget plads.

Jeg ved at godt at det muligvis vil afskrække en del mennesker fra at begynde i et motionscenter. På den anden side kan det også fastholde flere netop fordi træningen efter min mening både bliver mere sjov og udfordrende, og som regel også giver bedre resultater hvis ellers kosten er i orden.

Link to comment
Share on other sites

Ang. styrkeløft og ældre mennesker så kan jeg bemærke at Svend Stensgaard løftede 135kg. i dødløft i 75kg. klassen ved Masters DM for nyligt.

Svend fylder 80 om et par dage og startede med at træne styrkeløft som 77 årig.

Det burde eliminere de fleste undskyldninger om hvorfor ældre ikke skal løfte tungt!!

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

/Niels -> Det er interessant. Ham kunne jeg godt tænke mig at lave en case-historie om på MOL. Hvis du kender ham, må du godt spørge om jeg må kontakte ham.

På Center for Muskelforskning foregår der pt. forsøg, hvor man sammenligner forskellige ting hos utrænede, konditionstrænede og styrketrænede mænd over 70. Heriblandt en ti-kæmper på 85 år! Nej, man behøver ikke at blive svag som gammel. Jeg har optaget nogle videosekvenser af forsøgene som jeg forhåbentlig får lagt ud.

Link to comment
Share on other sites

Som I selv siger, behøver man ikke at blive svag som ældre, men det er det der sker i langt de fleste tilfælde.

Fx, ville jeg nødigt have alle ældre mennesker til at køre dødløft og lign. øvelser, der trods alt ligger et fhv. stort tryk på knoglerne.

Gennemsnitshøjden blandt ældre ville falde med 5cm på en uge.

Eftersom alders-"henfaldet" starter midt i 20'erne, er det der, man skal sætte ind og så holde ved lige/træne sig op.

Det du siger Niels, svarer lidt til, at man spørger den ældste mand i verden, hvorfor han er blevet så gammel, hvorefter han siger cigarer, øl, fisse og hornmusik. Derefter bruger alle "syndere" det som undskyldning for at beholde deres livsstil.

Link to comment
Share on other sites

Nu er der trods alt stor forskel på cigarer, øl, fisse og hornmusik og så dødløft, squat og bænk.

Nu er altså flere af Svends Stengaards slags, så dødløft er ikke nødvendigvis noget som ældre bør undgå. De bør starte lidt langsommere og mere forsigtigt end unge mennesker, men undgå det? Nej...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share