Roning


sune p
 Share

Recommended Posts

Lige et spørgsmål.

Påvirker belastningen hastigheden? Altså kommer man længere med 1 tag på belastning 10 end på belastning 1?

<{POST_SNAPBACK}>

Så vidt jeg ved skulle der være samme udveksling - en højere indstilling skulle svare til en tungere båd eller fx modvind...

<{POST_SNAPBACK}>

Skal ikke kunne sige om de maskiner jeg bruger er sat rigtigt op (de bliver repareret konstant og modstanden ved samme indstilling forekommer mig at skifte hele tiden)...

men en højere indstilling betyder at du kommer længere pr. tag.

PS: det ER Concept II

Link to comment
Share on other sites

Lige et spørgsmål.

Påvirker belastningen hastigheden? Altså kommer man længere med 1 tag på belastning 10 end på belastning 1?

<{POST_SNAPBACK}>

Så vidt jeg ved skulle der være samme udveksling - en højere indstilling skulle svare til en tungere båd eller fx modvind...

<{POST_SNAPBACK}>

Skal ikke kunne sige om de maskiner jeg bruger er sat rigtigt op (de bliver repareret konstant og modstanden ved samme indstilling forekommer mig at skifte hele tiden)...

men en højere indstilling betyder at du kommer længere pr. tag.

PS: det ER Concept II

<{POST_SNAPBACK}>

Man kan måske producere flere watt ved højere indstilling (hvis man er stærk nok! :bigsmile: )

Concept 2 producenterne siger at det er ligegyldigt hvilken indstilling man bruger...

Link to comment
Share on other sites

Lige et spørgsmål.

Påvirker belastningen hastigheden? Altså kommer man længere med 1 tag på belastning 10 end på belastning 1?

<{POST_SNAPBACK}>

Så vidt jeg ved skulle der være samme udveksling - en højere indstilling skulle svare til en tungere båd eller fx modvind...

<{POST_SNAPBACK}>

Skal ikke kunne sige om de maskiner jeg bruger er sat rigtigt op (de bliver repareret konstant og modstanden ved samme indstilling forekommer mig at skifte hele tiden)...

men en højere indstilling betyder at du kommer længere pr. tag.

PS: det ER Concept II

<{POST_SNAPBACK}>

Man kan måske producere flere watt ved højere indstilling (hvis man er stærk nok! :bigsmile: )

Concept 2 producenterne siger at det er ligegyldigt hvilken indstilling man bruger...

<{POST_SNAPBACK}>

Det er korrekt. Computeren vil automatisk kompencere for den valgte indstilling og altid vise den faktisk afsatte effekt i maskinen. Når indstilingen er 10 bremses hjulet hurtigere ned, hvorfor det føles tungere hver gang man trækker i håndtaget. Hjulet skal jo ligesom startes op fra et lavere antal omdrejninger.

En anden ting er at man ikke umiddelbart kan sammenligene indstilling 10 på en maskine med indtilling 10 på en anden. Afhængigt af hvor ren/beskidt og støvet gitteret er, om maskinen er placeret tæt på en væg osv, da vil modstanden(læs bremsningen) være forskellig fra maskine til maskine. Dette kan man dog kompencere ved at måle den såkaldte "Drag Factor".

Denne findes ved at at gøre følgende på Concept II model C:

1) Tænd computer (herved er den nulstillet)

2) Tryk samtidigt på "Rest" og "Ready" knapperne.

3) Nederst i højre hjørne vises nu "Drag"

4) Træk nu 5-6 gang i maskinen indtil tallet stabiliseres

Ved at ændre på dæmperen vil man nu kunne se at dette tal ændrer sig. Jo højere dæmper indstilling = mere bremsning af hjulet, desto højere drag factor.

Denne drag factor repræsenterer den bremsning som computeren udregner, og nu er det så muligt at indstille den enkelte romaskine lige meget hvor man befinder sig, til at passe til det man normalt træner ved.

På de nye model D maskiner er der et seperat menupunkt til udlæsning af Drag Factor.

Jeg kan nævne at letvægtsroere som Eskild Ebbesen og andre fortrinsvist ror ved drag factorer under 120, ja faktisk så lavt som 100. Dette er muligvis på grund af den høje kandence de ror ved. Store og tunge personer (store muskler) vil muligvis synes det er federe at ro ved højere drag factor. Men som sagt betyder det ikke nogert for computeren, den udregner altid det korrekte tal. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Mixed--> spændende info  :4smartass:

Så må det skyldes min manglende teknik, at jeg simpelthen ror langsommere ved indstilling 4 end ved indstilling 10, på trods af at kadencen er 2-3 tag højere... det må jeg vist til at arbejde lidt på  :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke nødvendigvis. Hvis man skal nå lige så langt ved lavere drag, er man nødt til at ro hurtigere (højere kadence) eller være bedre til at udvikle maksimal kraft på kort tid - begge dele sammen gør det selvfølgelig også :smile:

2-3 tag i minuttet vil jeg umiddelbart mene er for lidt til at kompencere for den meget lavere drag. Måske det nærmere skulle være 6-10 i kadence. Om man så kan holde til at køre ved en sådan væsentlig højere kadence er en helt anden sag.

Link to comment
Share on other sites

OK..interessant... men nu er jeg jo ikke så klog, så jeg vil lige have bekræftet noget:

Lige et spørgsmål.

Påvirker belastningen hastigheden? Altså kommer man længere med 1 tag på belastning 10 end på belastning 1?

<{POST_SNAPBACK}>

svaret ER altså et ja!? (Forudsat en højere drag factor)

Link to comment
Share on other sites

OK..interessant... men nu er jeg jo ikke så klog, så jeg vil lige have bekræftet noget:
Lige et spørgsmål.

Påvirker belastningen hastigheden? Altså kommer man længere med 1 tag på belastning 10 end på belastning 1?

<{POST_SNAPBACK}>

svaret ER altså et ja!? (Forudsat en højere drag factor)

<{POST_SNAPBACK}>

Nej - svaret er at computeren registrer det faktiske arbejde du laver via kæden. I praksis betyder det at du skal en smule op i vindmodstand for at kunne afsætte kraft nok - men principielt er svaret på dit spørgsmål nej. Et træk på 200 W giver lige så meget ved indstillling 1 som 10 - det er bare sværre at "aflevere"

Link to comment
Share on other sites

OK..interessant... men nu er jeg jo ikke så klog, så jeg vil lige have bekræftet noget:
Lige et spørgsmål.

Påvirker belastningen hastigheden? Altså kommer man længere med 1 tag på belastning 10 end på belastning 1?

<{POST_SNAPBACK}>

svaret ER altså et ja!? (Forudsat en højere drag factor)

<{POST_SNAPBACK}>

Nej - svaret er at computeren registrer det faktiske arbejde du laver via kæden. I praksis betyder det at du skal en smule op i vindmodstand for at kunne afsætte kraft nok - men principielt er svaret på dit spørgsmål nej. Et træk på 200 W giver lige så meget ved indstillling 1 som 10 - det er bare sværre at "aflevere"

<{POST_SNAPBACK}>

Rigtigt :4smartass:

Det her med at aflevere er nok noget af det sværreste når man arbejder i en romaskine. Det er vigtigt at få benene på så hurtigt som muligt fra starten i taget, og på den måde få markeret rytmen.

Men som det rigtigt nok bemærkes er det i praksis meget individuelt (indstilling), hvor man er i stand til at lever den højeste effekt over tid.

Link to comment
Share on other sites

Nej - svaret er at computeren registrer det faktiske arbejde du laver via kæden. I praksis betyder det at du skal en smule op i vindmodstand for at kunne afsætte kraft nok - men principielt er svaret på dit spørgsmål nej. Et træk på 200 W giver lige så meget ved indstillling 1 som 10 - det er bare sværre at "aflevere"

<{POST_SNAPBACK}>

Rigtigt :4smartass:

Det her med at aflevere er nok noget af det sværreste når man arbejder i en romaskine. Det er vigtigt at få benene på så hurtigt som muligt fra starten i taget, og på den måde få markeret rytmen.

Men som det rigtigt nok bemærkes er det i praksis meget individuelt (indstilling), hvor man er i stand til at lever den højeste effekt over tid.

<{POST_SNAPBACK}>

OK, så faldt ti-øren! :4smartass:

(langt om længe :blush: )

Det handler selvfølgelig om effekt! Ligesom man pr. definition ikke kan sige, at man kører hurtigere i et tungere gear på en cykel.. det kommer an på, hvor hårdt man træder! Dén var jeg bare lidt længe om at fatte :laugh::smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hejsa. Bær lige over med mig, da det er mit første indlæg i det her forum.

For et par år siden har jeg roet et par sæsoner, i både forstås. Nu er jeg begyndt at ergomterro og er derfor blevet i tvivl om kadance og belastning. I øjeblikket når jeg ca. 3750m på 15 minutter, med en belastning på 6 (ud af 10, det er samme maskine som vi havde i ro klubben, tror det er den samme som I har snakket om i tråden) og en stroke på 22. Det er ca. 2min/500m Det skal lige siges, at jeg nok hører til i klassen af tunge roere (95kg).

Hvad er en fornuftig belastning, og stroke i et ergometer? Jeg snakkede med en pige, som havde fået afvide af sin træner at hun skulle køre med en stroke på 34. Det syntes jeg lød lidt vildt, da jeg mener at den optimale kadance i en båd er nede i tyverne et sted.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Hejsa. Bær lige over med mig, da det er mit første indlæg i det her forum.

For et par år siden har jeg roet et par sæsoner, i både forstås. Nu er jeg begyndt at ergomterro og er derfor blevet i tvivl om kadance og belastning. I øjeblikket når jeg ca. 3750m på 15 minutter, med en belastning på 6 (ud af 10, det er samme maskine som vi havde i ro klubben, tror det er den samme som I har snakket om i tråden) og en stroke på 22. Det er ca. 2min/500m Det skal lige siges, at jeg nok hører til i klassen af tunge roere (95kg).

Hvad er en fornuftig belastning, og stroke i et ergometer? Jeg snakkede med en pige, som havde fået afvide af sin træner at hun skulle køre med en stroke på 34. Det syntes jeg lød lidt vildt, da jeg mener at den optimale kadance i en båd er nede i tyverne et sted.

/Schroinx

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror konklusionen her i tråden var at det er ret individuelt hvilken belastning, der føles bedst. Det kommer nok lidt an på, om ens begrænsende faktor er kondition eller muskelstyrke. Men de fleste eliteroere, der jo næppe er begrænsede af deres aerobe kapacitet vælger en relativt lav belastning fx 3-5..

Et tempo på 2:00 er ganske udmærket for en motionist, så vidt jeg ved. Til sammenligning blev vindertiden til DM 2005 her for et par uger siden vundet i 5:57.6 i den tunge klasse... for 2000m. Det er altså et snit på lige under 1:30!! :devil::w00t:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Guest slettet25042014

Har også forsøgt mig på en 500m for 2-3 uger siden. Holdte den ellers fint på en mellemtid på 1.23/1.24 de første 350 meter og så gik jeg ellers kold :raisebrow: , så jeg landede også på 1.35 :blush:

Conscience--> din tid til DM på 1.24,4 - hvor mange åretag pr. minut tager du? Jeg lå på omkring 40-42 da jeg holdt tiden 1.24 (indstilling 10)...

Man skulle komme længst med en drag på 120-140. Så efter min mening er en belastning på 10 alt for høj.

Og tp 40 er deromkring hvor jeg også ligger.. jeg roede den på 1:33 sidst jeg prøvede mig af :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nogen idéer til, hvordan man øger effekten (watt) af det enkelte tag? På det internationale forum c2forum.com advokerer mange for, at man mindst bør trække 8 watt pr. tag og gerne mindst 10 watt. Det er ganske enkelt ikke muligt for mig, hvis jeg stiller modstanden på DAMP 120-135, som anbefales for letvægtsroere. Jeg ender typisk på 7 watt eller mindre. Eftersom jeg er ganske lav (172 cm.) med meget korte ben...er min egen teori, at jeg ganske enkelt ikke kan få længde nok på trækket. Det efterlader så kun to muligheder - at sætte modstanden op eller øge kadencen? Gode træningsidéer efterlyses. Testresultater: 2000 meter/7.51, 5000m./20 min. rent(5000 meter på 20 minutter = 203 watt med 31 træk pr. minut = mindre end 7 watt), summarisk: bør meget lave roere ro med højere modstand?

Link to comment
Share on other sites

Har nogen idéer til, hvordan man øger effekten (watt) af det enkelte tag? På det internationale forum c2forum.com advokerer mange for, at man mindst bør trække 8 watt pr. tag og gerne mindst 10 watt. Det er ganske enkelt ikke muligt for mig, hvis jeg stiller modstanden på DAMP 120-135, som anbefales for letvægtsroere. Jeg ender typisk på 7 watt eller mindre. Eftersom jeg er ganske lav (172 cm.) med meget korte ben...er min egen teori, at jeg ganske enkelt ikke kan få længde nok på trækket. Det efterlader så kun to muligheder - at sætte modstanden op eller øge kadencen? Gode træningsidéer efterlyses. Testresultater: 2000 meter/7.51, 5000m./20 min. rent(5000 meter på 20 minutter = 203 watt med 31 træk pr. minut = mindre end 7 watt), summarisk:

Det er da en lidt mystisk måde at regne på, men det er muligt det alligevel giver lidt mening.

31 spm lyder højt for en 5000m. Hvilken modstand var det på?

Et godt ro-tag (= mange watt på displayet) kommer af:

- Korrekt teknik

- Stor eksplosivitet/hurtighed

- Stor styrke

Så du øger effekten af det enkelte tag ved at øge din evne indenfor hver af de tre områder.

- Teknikken må du læse op på hvis den kan tænkes at være et problem, øve dig og/eller få assistance af en kompetent person.

- Eksplosiviteten kan du træne f.eks. med max-watt forsøg (5-10 tag hvor det bare gælder om at få det største tal på displayet) eller 200m sprints

- Styrken kunne f.eks. squat og dødløft hjælpe på.

bør meget lave roere ro med højere modstand?

Næppe efter min bedste overbevisning.

Jo større person i kropsvægt, jo højere modstand typisk.

Jo kortere distance, jo højere modstand typisk.

Link to comment
Share on other sites

Det er da en lidt mystisk måde at regne på, men det er muligt det alligevel giver lidt mening.

31 spm lyder højt for en 5000m. Hvilken modstand var det på?

Et godt ro-tag (= mange watt på displayet) kommer af:

- Korrekt teknik

- Stor eksplosivitet/hurtighed

- Stor styrke

Så du øger effekten af det enkelte tag ved at øge din evne indenfor hver af de tre områder.

- Teknikken må du læse op på hvis den kan tænkes at være et problem, øve dig og/eller få assistance af en kompetent person.

- Eksplosiviteten kan du træne f.eks. med max-watt forsøg (5-10 tag hvor det bare gælder om at få det største tal på displayet) eller 200m sprints

- Styrken kunne f.eks. squat og dødløft hjælpe på.

Næppe efter min bedste overbevisning.

Jo større person i kropsvægt, jo højere modstand typisk.

Jo kortere distance, jo højere modstand typisk.

Tak for dit grundige svar. Jeg øver eksplosivitsteknik ved at betragte wattkurven (prøver at gøre den stejl og trykke fra hælene), men vil komme i hu hvad du siger om 200 meter sprinttræning. Jeg er dog totalt nybegynder (har roet en måned), så jeg vil lige have lidt bedre teknik før jeg tør binde an med det. Vil eksperimentere med modstanden, roede 10.000 meter roligt i fredags på 45 minutter med 21 spm, det er igen et watt tal under 7, modstanden var 113. Jeg vil forsøge mig med nogle 2000 metere og modstand på 135-40 for at eksperimentere. Styrken i ben er næppe mit problem, eftersom jeg også cykler og er rimelig stærk i benpres.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share