Hvordan får jeg et vaskebræt?


bamsedrengen
 Share

Recommended Posts

Det er det jeg er lidt bange for xax, jeg har før set rimelig veltrænede folk, med sådan en udspillet mave, den er ikke flad men den de har helt sikkert mange mave muskler... Jeg vil have den flad, og markeret :)

Er der noget specielt jeg skal overveje, andet end at lave en masse mave rulninger, og lave konditionstræning?

Link to comment
Share on other sites

livets mana = øl???

No freaking way!!!

Jeg var selv et stort alkodyr en gang, festede vildt i weekenden, drak gerne et par øl med kammeraterne på hverdagene, drak øl efter fyraften da jeg havde sommerferiejob.

Alt dette ændrede sig da jeg så lyset og startede med seriøs vægttræning. Nogen gange kan jeg falde tilbage og drikke på en fredag til fest eller lign., men så går der også 2-3 måneder før jeg rører alkohol igen...  Ikke fordi jeg holder mig tilbage, men fordi jeg simpelhen ikke har lyst til det.

:angel:

Link to comment
Share on other sites

xax måske kommer det at lysten forsvinder, men lysten til at drikke øl er simpelthen for stor for mig i øjeblikket, sidde med gutterne efter en træning og drikke lidt øl er simpelthen noget af det bedste :) Jeg kan tydeligt mærke at efter en druktur, har kroppen det ikke vildt godt 1-3 dage efter, så jeg ved godt det er noget skidt at gøre..... Men så igen du må da indrømme at hvis det ikke skadede at tage et par øl med gutterne efter træning, havde du også gjort det :)

Link to comment
Share on other sites

Men så igen du må da indrømme at hvis det ikke skadede at tage et par øl med gutterne efter træning, havde du også gjort det  

Jep, men det er netop derfor at jeg ikke gør det...Jeg er bevidst om at øl er noget af det værste man kan holde i kroppen efter træning.

Det med lysten forsvinder... Det kommer nok! ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt at styrketræning, giver en meget større lyst til at passe på sin krop, jeg kan ikke forklarer det, men man passer trods alt bedre på sin krop hvis man dyrker styrketræning, end f.eks en eller anden sport.. Selfølgelig hvis det er elite sport er det det samme... xax jeg vil fra nu af ligge en del af ølene på hylden, og træne hårdt, når jeg får de første "striber" på maven skal du få besked :)  

Link to comment
Share on other sites

xax har ret i at hvis du vil tabe dig er du nødt til at kigge på din kost. Nogle af de helt basale ting du kan gøre er:

At spiset 5-6 små måltider om dagen. Dette vil såtte din forbrænding op, og de små måltider vil gøre at du bedre kan optage maden.

At spise en kost med et højt indehold af protein, og lavt indhold af kulhydrater og fedt. Du skal dog ha noget fedt, men dette skal helst være af den "gode" slags. Fx fra fed fisk

At spise de fleste kulhydrater om morgenen og middagen og ikke ret mange om aftenen.

Lad dog være med at lægge din kostplan fuldstændig om på en gang men ør det derimod over en længere periode. Start fx med at skifte let- eller sødmælken ud med skummetmælk og drop mars-barene.

Held og lykke, og hold os endelig orienteret om hvordan det går.

Pumba

(Redigeret af Pumba ved 3:27 pm på Okt. 27, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Hej Bamsedrengen

Hvis du vil have et vaskebræt kræver det som før nævnt en omlægning af kosten.

Mange tror at hvis de laver 1000 mavebøjninger hver evig eneste dag så vil de få et vaskebræt. Sandheden er at de vil styrke deres bugnuskulatur, og den vil også vokse hvis de køre maveøvelser med modstand. Men de vil ikke få vaskebræt, og det er simpelthen fordi at maveøvelser slet ikke forbrænder nok fedt.

For at få vaskebrættet skal man altså tabe sig. Man kan ikke punkttabe sig, dvs at du kan ikke kun smide fedtet på maven. Og hvor du lagrer dit fedt er en individuel genetisk disposition. Men du bliver nødt til at tabe dig.

Det gøre ved at lave kredsløbstræning. Badminton er ok, men f.eks en motionscykel hvor du samtidig kan holde øje med din puls som helst skal ligge indenfor 60-70 % af MHR, er det mest effektive til at forbrænde fedt, når vi snakker motion.

Selvfølgelig er der det andet aspekt, og det er jo kosten. Det kræver simpelthen at du tager dig selv i nakken og begynder at spise fornuftigt.

Når du nu har smidt det overflødige fedt, og måske opdager at du godt nok har vaskebræt, men dine mavemuskler er ikke særlig store, så er det at du kan køre et seriøet mavetræningsprogram. Du kan såmænd også godt starte på et seriøst mavetræningsrogram samtidig med at du starter på en fedetforbrændende program, men det afhænger jo af hvorvidt du mener at dine mavemuskler allerede har den rette størrelse. Du er jo heller ikke interesseret i at få for store mavemuskler, for det ser altså heller ikke pænt ud.

Link to comment
Share on other sites

Det gøre ved at lave kredsløbstræning. Badminton er ok, men f.eks en motionscykel hvor du samtidig kan holde øje med din puls som helst skal ligge indenfor 60-70 % af MHR, er det mest effektive til at forbrænde fedt, når vi snakker motion.
Uha, Michael. Nu fremhæver du den skrøne, som der her på Motion Online er blevet gjort en del for at mane i jorden. Læs her: Derfor findes der ingen fedtforbrændningszone

Bamsedrengen>

Held og lykke med kost- og livsstilsomlægning. Husk, at det ikke er alle, der er genetisk disponerede for at have den eftertragtede "six-pack". Mange må nøjes med en "four-pack" eller noget andet obskurt.

Mit råd til dig vil være, at du skal træne mavetræning med belastning og få gentagelser, så du kan få opbygget lidt muskelmasse, inden du begynder at smide fedtet. Hvis du begynder at træne en masse mave, vil jeg dog også råde dig til at lave nogle rygøvelser (specielt for lænden), så der ikke opstår en ubalance i kraftforholdet mellem mave og ryg. Dette kan på sigt give rygproblemer, hvis ubalancen er stor.

Mvh.

Morten

Link to comment
Share on other sites

>LOS

Det er rigtigt nok at det samlede kalorieforbrug er højere ved højere puls. Men hvis du kun holder 15 min ved 80 % af maxpuls så er det en fordel at holde 90 min ved 65 % af maxpuls hvad angår kaloriforbrug fra dine fedet depoter. Og der er ingen grund til at alm motionister som ikke har den store indsigt i kroppens funktioner, skal belemres med disse relativt inviklede forklaringer. Og af egen erfraing, og mange andres, er det anbealelses værdigt at holde pulsen i 60-70 % for optimal fedtforbrænding. Dette er selvfølgelig ikke aktuelt for f.eks. en ironman udøver da han ville dø af kedsomhed fordi han ville kunne holde dette niveau i meget lang tid. ´

Konklusion: Er du en almindelig motionist, bør du holde pulsen i 60-70 % området i så lan tid som muligt, for optimal fedtforbrænding

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal man løbe 40 min. ved lav intensitet, hvis man kan nøjes med 20 min. ved høj intensitet, og få samme eller bedre udbytte?

Hvis vi endelig skal snakke om ikke at komplicere tingene for motionister, så er det da en fordel af holde pulssnakken helt ude af billedet.

Jeg er fortaler for tommelfingerreglen: "Løb i ca. 20 min. ved så høj intensitet som du magter.".

Glem alt om puls, hvis du bare er motionist. Løb mod dig selv og uret, så går der også lidt mere sport i det, end hvis man bare lunter afsted i en time, fordi man gerne vil have pænere lår.

Det kan godt være du synes, at det er mere pædagogisk at holde liv i myten om fedtforbrændningszonen, men jeg synes det er unødvendig fejlinformation.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Hvis du løber 20 minutter ved max intensitet, og det er faktisk langt fra alle som kan det, så vil du altså forbrænde mindre fedt end du vil ved 1 times moderat træning.

Det kan godt være at du samlet vil forbrænde samme antal kalorier, men det er altså nu engang kulhydrater ved høj intensitet, og det vil altså resultere i at man bliver mega sukkersulten, hvilket ikkee er skidegodt hvis man forsøger at tabe sig.

Nok om det, vi kan vel da blive enige om at det primære er kosten, ikke sandt!?!

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle de svar jeg har fået, jeg kan virkelig bruge det til rigtigt meget.. Jeg var f.eks i tvivl om det ville hjælpe at træne mave mens jeg ville af med fedtet :)

Jeg har dog lige et spørgsmål til.. Hvad vil være det optimale for at brænde flest kalorier? Jeg har i den sidste tid stået meget på stairmasteren, og jeg vil gerne vide, det vil gå hurtigere hvis jeg gik over til at løbe istedet for? eventuel nogle andre ting i har haft succes med?

Måske hører dette ikke til styrketræning men håber i vil bære over med mig :)

venlig hilsen bamsen  

Link to comment
Share on other sites

xax: Det handler ikke så meget om hvad du laver, men mere den intensitet du lægger i...

ja, med mindre, at man bruger ganske få muskelgrupper.

Som det blev sagt, kan man ikke punkttræne, så derfor er så høj intensitet i så mange muckler som muligt bedst, når man skal brænde kalorier :)

Uden ligefrem at være ekspert på området, vil jeg mene at stairmaster er bedst som et enkelt instrument. Personligt ville jeg træne med høj intensitet med en allrounder-øvelse(stairmaster) men i submaksimal tid, og derefter tage cykel, mellem intensitet stigende til max til burnout.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share