Halsbrænd


Fistandantilus
 Share

Recommended Posts

Jeg har nu i 3-4 dage rendt rundt med halsbrænd.

Efter træningen igår, og efter jeg havde drukket et par pilsner, var det så slemt, jeg nær havde kastet op.

-Anders- foreslog at drikke mælk, og det hjælper da også noget, men det forsvinder det ikke af.

Også derfor, den har stået på white russians i baren idag. ;)

Min appetit er i forvejen helt færdig, og dette gør så, jeg ikke kan spise meget mere end 2000kcal.

Jeg håber, i har nogen gode råd. :)

Måske går det over af sig selv, men ellers må jeg bestille tid ved lægen.

Link to comment
Share on other sites

* rygning

* at ligge ned

* mad - mange får besvær efter stærkt krydret mad, fed mad og meget mad

* drikke - kaffe og alkohol, men også syrlige juicer

* store måltider og/eller spisning tæt på sengetid

* tunge løft

* tætsiddende klæder

Det er områder, jeg kan gøre det bedre på.

Bare ikke lige så mange af dem, jeg har det helt store lyst til at gøre noget ved. ;)

Link to comment
Share on other sites

-Anders- foreslog at drikke mælk, og det hjælper da også noget, men det forsvinder det ikke af.

Også derfor, den har stået på white russians i baren idag. ;)

Contrary to popular belief, milk is not a recommended antidote to heartburn. A glass of milk does provide immediate relief as it goes down, but milk contains calcium and protein, and these eventually stimulate even more acid production in the stomach. This can cause a more severe heartburn that can return in as little as a half an hour.
Fra http://www.healthscout.com
Link to comment
Share on other sites

Det er satme noget skidt, at protein gør det værre. :dry:

<{POST_SNAPBACK}>

Nu skyder jeg: men måske kunne din halsbrand have noget at gøre med dit uhyre høje proteinindtag.

<{POST_SNAPBACK}>

Normalt, ville det jo være det mest åbenlyse, men jeg spiser kun 2000-2500kcal per dag for tiden, så jeg ligger ikke over 200gram protein om dagen.

Og da jeg i gennem flere måneder har ligget oppe omkring 350gram, virker det også lidt mystisk synes jeg.

Catie<< Jeg må se, om jeg kan finde sådan noget stads. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lider periodisk også af halsbrand.

For mig er de ting som gør det værre:

Stramt tøj

At sidde "krøllet sammen" (foroverbøjet) - også tunge løft kan gå i den kategori

Visse typer mad - typisk fed mad og stærkt krydret mad. Men også cacao - især varm cacao er en killer. Alkohol (og især med pebermynte) gør det også værre.

Andres røg kan faktisk også gøre det

At blive sulten

Ting der kan hjælpe for mig:

Alminox og/eller Acinil (= cimetidin) (Begge dele er håndkøbsmedicin)

Revet gulerod (sluges - ikke tygges)

Hyppige (små) måltider

At ligge med hovedet opad (når du sover altså - ja egentligt hele tiden at have hovedet højt, - men det meste af dagen er det vel ikke et problem?)

Vand er både og. Jeg tror at det hjælper, - men det er lidt sådan at først virker det rigtig godt - og så bliver det værre. Tror dog at det på længere sigt er godt.

Hvis du ikke er så meget for piller så tag revet gulerod. Det har givet mig rigtig gode resultater (min teori bag det er at halsbrand = mavesyre. Mavesyre nedbryder mad. For meget mavesyre betyder altså at der mangler noget mad at nedbryde. Når man tygger mad så hjælper man med at nedbryde det, - så det dropper vi. Revet gulerod har en meget stor overflade så det må være optimalt. Derudover er det ikke fed mad eller andet som i sig selv er kendt for at give problemer).

Edited by DaDane
Link to comment
Share on other sites

Men... Det har vist sig enten at være et mavesår eller mavekatar.

:blink: lyder da halv alvorligt! mavesår er ikke lige noget man sådan liiige får...

<{POST_SNAPBACK}>

Såmænd jo. Det skyldes oftest en bakterie kaldet Helicobactor Pyleri, som sidder nede i den fjerne ende af mavesækken eller i tolvfingertarmen. Det er ikke noget tegn på stress eller lignende, måske snarere at den gode fist ikke har vasket hænder på et tidspunkt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share