Hvad steger i jeres kød i?


BBC
 Share

Recommended Posts

Olivenolie og smør, helst. Rapsolie må I sku da ikke stege i. Det kan ikke tåle det. Alle flerumættede olier kan blive kemisk ændrede af de højre temperaturer, og så er de sandsynligvis mere usunde end mættede fedtsyrer, der ikke tager skade af lidt opvarming.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne aldrig drømme om at stege i rapsolie.

Godt nok er der nogle undersøgelser, der viser at det skulle være ok. Men man kan jo ikke undersøge for alt og man ved at omega-3 fedtsyrer (10% i rapsolie) er særdeles følsomme for varme, lys og ilt. Ved stegning er de udsat for alle 3 faktorer på en gang. Prøvede engang at stege nogle laksekoteletter i rapsolie - det var bestemt ikke en succes - mærkelig duft og udseende af laksekoteletter og endvidere en underlig smag.

Jeg benytter altid olivenolie. Evt. olivenolie med lidt smør iblandet hvis jeg vil have lidt smørsmag. Til særlige lejligheder smør.

Link to comment
Share on other sites

Det har vist noget at gøre med at olivenolien er koldpresset, hvor de andre er udvundet med noget kemisk :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan da ikke have noget med at gøre om den er koldpresset. Er vel mere noget at gøre med stabiliteten i olien ved højere temperaturer, og der er olivenolie yderst stabil fra naturens side. Kunne dog godt tænke mig at vide præcist hvor høje temperaturer de enkelte olier osv kan tåle.

Link to comment
Share on other sites

Smør har et lavt rygepunkt, omkring 125º. Margarine tåler højere temp omkring 150-160º. Afklaret smør tåler lidt højere temp end margarine. Animalsk fedt omkring 190º, men nogle, bl.a. oksetalg og svinefedt, op over 200º. Vegetabilske olier fra omkring 170º til omkring 220º. Majsolie og jordnøddeolie omkring 210º. Soja og tidselolie lidt lavere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share